Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Noen helt konkrete tips til kosthold / matretter for å oppnå dette her?

 

Antar 10-12 øl på lørdagskvelden er "no go", men hvordan har hverdagene dine sett ut? Mye sulten?

Sjekk førstesiden av denne tråden. Der står det oppsummert. Det er veldig simpelt og enkelt å få til, men det må være system i ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Begynner å bli veldig nære å ikke klare mer i bøy nå, og det ser man på formen. Har en trening igjen (på 125 kg da og) før jeg ikke har tilgang på ordentlig knebøystativ i ca. ti dager, hva kan jeg fikse, og hvilke øvelser kan jeg gjøre for å hjelpe til med det, som ikke krever knebøystativ?

 

 

Har aldri tenkt på å kjøpe nøttesmør derfra. Sparer jo en formue. Aldri mer Mills!

Lenke til kommentar

Får jeg lov til å spørre hvorfor?

Gjør svaret kortest mulig; Jeg og Stokkeland parodierer/snakker om dette her : http://forum.fitness...e-2#post-789805

 

Her kan jeg bare gjenta meg selv at folk flest overvurderer spisingen og undervurderer styrketreningen. Deretter bruker det som en unnskyldning --> "NÅ skal det spises, jeg er på BULK --> "UFF a meg så tung den treningen var"

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Jeg er 32år, 65kg og 165cm høy/lav.

Med de dataene får jeg ut disse tallene dere ser i bildet.

Kan det stemme i det hele tatt?

Jeg har KONTROLL på inntaket mitt og opplever at selv på 1500kcal med virkelig gjennomtenkt mat er jeg i likevekt, går verken ned eller opp i vekt eller fettprosent. Utregningen henta jeg fra http://www.matvaregu...o/sider/bmr.asp

 

Edit: Bilde 2 antyder det samme, hentet fra http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-Advanced

 

 

 

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Takk for tips Dukien!

Jeg ble akkurat ferdig med hjemmeeksamen i psykiatri, og feirer med fettete pizza og øl. Får ta konsekvensene av det en annen gang

Ikke noe problem, vektbalanse oppnås ved en egentlig ganske så forbausende likevekt mellom inntak/uttak. F.eks om person x skulle øke sitt daglige energiinntak med 2.6 kcal hver dag i 50 år ville jo dette tilsvart en vektøkning på 10 kg. Men vi ser jo i praksis at folk flest er i energibalanse over tid siden dette blir "selvjustert" over tid. Så have fun, det fortjener du. :)

 

Jeg er 32år, 65kg og 165cm høy/lav.

Med de dataene får jeg ut disse tallene dere ser i bildet.

Kan det stemme i det hele tatt?

Jeg har KONTROLL på inntaket mitt og opplever at selv på 1500kcal med virkelig gjennomtenkt mat er jeg i likevekt, går verken ned eller opp i vekt eller fettprosent. Utregningen henta jeg fra ]

I det siste har det kommet mer og mer data på såkalt "metabolic damage" Norton har jo sin hypotese her men det er godt beskrevet hvordan et energiunderskudd over tid vil påvirke basalmetabolismen. En kg fettvev har en viss kapasitet til å bryte ned endogent fett slik at dette kan bli brukt som substrat til energi. En kg fettvev kan dekke ca. 70 kalorier over 24timer. Du spiser ca. 1500 hver dag, nå er jeg usikker på ditt behov men la oss si du er i vedlikehold rundt 2800-3000 hver dag. Har du da 10 kg fett på kroppen så kan du hente ca. 700 kcalorier derifra hver dag ved et underskudd. Dette er en av grunnene til at et moderat underskudd er win! Her vil også kroppen bryte ned kroppsegne proteiner som substrat for nydannelse av sukker da kroppen er dum som et stykke brød og nekter å skjønne at estetikk i dagens samfunn er pure FTW. Heldigvis skjønner kroppen også selv at dette ikke er særlig bærekraftig over tid i og med at 1,75 gram muskelvev gir 1 gram glukose så etterhvert vil den stadig bruke mer og mer fettsyrer som substrat til nydannelse av ATP for celler. Men dette kommer på en bekostning:

 

Ved en såpass stort underskudd som du har vil kroppen rett og slett adaptere seg. Fettvev er som jeg har nevnt flere ganger et endokrint organ, dvs det spytter ut hormoner både her og der og leptinnivået-synker takket være lavere insulin og fettlager. På lik linje med at mange har en forhøyet basalforbrenning etter trening (behovet for oksygen øker i celler øker) så vil det motsatte skje enten du vil eller ikke. T3 (trijodtyronin) er sentralt i kroppens stoffskifte-regulering. Denne vil i økende grad bli omdannet til "revers-T3" takket være lavere metabolsk rate. Lavere leptinnivåer gir mindre tyroksin (T4) og dette har som hensikt å gjøre kroppen mest mulig effektiv på lavest mulig energi-kostnad.

 

Den største problemet folk gjør ved et energiunderskud (Som muligens kan presiseres på forsiden) er å anta at inntak og uttak er uavhengige av hverandre. Det er ikke tilfelle. Disse er avhengige av hverandre da variablene her påvirker hverandre. Med andre ord stemmer det ikke at ved å kutte ut 500kcalorier hver dag så går du ned 0,5 kg i uken. Denne tar utgangspunkt at tapet kommer 100% fra fettvev noe som er beskrevet ovenfor aldri er tilfelle. Videre er ikke 500kcalorier et reduksjon på 500kcalorier i og med at TEF tradisjonelt ikke blir tatt med i regnestykket (Termisk effekt av føde) Om vi estimerer denne til 10% så er det reelt 450. Det samme er tilfelle ved vektoppgang hvor en ny stabil vekt vil koste deg mer energi --» Økt TEF= økt basalforbrenning.

 

For å oppsummere så har mest sannsynlig spontan-aktiviteten din gått ned ,såkalt "fikling" etc. Dette er veldig vanskelig å legge merke til selv. Mitt beste råd til deg Doffen er å gå opp til et sted mellom 2200 og du vil kanskje til og med observere et lite vekttap i starten i og med at når blant annet stoffskiftet blir "normalisert" så kan organene dine bli hypermetabolsk. Dette er bare et tegn på at metabolismen din er i gang igjen slik den skal være.

 

Nå har jeg den aller siste eksamen nå til tirsdag og vi kan få alt mellom himmel og jord i tillegg til klinisk behandling av en pasient. Derfor er jeg i gang med repetere absolutt alt sammen innenfor fysiologi og biokjemi. Jeg fikk repetert mye av dette bare av å svare slik jeg gjorde. Er det mer spørsmål så er tiden inne for å spørre for å si det sånn. Dette er en vinn-vinn situasjon. :)

 

Og her fikk jeg også presisert hvorfor jeg ikke er fan av prinsippene deff og bulk, på et subjektiv opplevelse gikk opp rundt 10kg ren muskelmasse på ett år hvorav ratioen rundt livet gikk opp med kun 1 cm. Her var mitt overskuddet tilpasset mitt daglige aktivitetsnivå men i snitt lå det vel på 4000kcal.

Endret av Dukien
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er 32år, 65kg og 165cm høy/lav.

Med de dataene får jeg ut disse tallene dere ser i bildet.

Kan det stemme i det hele tatt?

Jeg har KONTROLL på inntaket mitt og opplever at selv på 1500kcal med virkelig gjennomtenkt mat er jeg i likevekt, går verken ned eller opp i vekt eller fettprosent. Utregningen henta jeg fra http://www.matvaregu...o/sider/bmr.asp

 

Edit: Bilde 2 antyder det samme, hentet fra http://www.health-ca...diture-Advanced

 

 

 

 

Tja, jeg går aldri ned i vekt med mindre jeg ramper grovt i underskudd, 1500-1800kcals ish må jeg ned på for å gå ned. 180cm 83kg.

Lenke til kommentar

Neinei, 4 scoops med kaloripulver. Skjeen (finner ikke annet ord) er dobbelt så stor som Proteinfabrikkens. 4 scoops vil også fylle mer en halvparten av flasken, og det vil være mer pulver enn væske i flasken.

 

De der scoopsa til mutant mass er jo grisestore. Mye større enn PWO-skjeer o.l

Lenke til kommentar

Dette har jeg faktisk lurt på lenge. Tenkte å spørre, men kom aldri så langt. Takk! :)

No problemo vet du. :) (Selv om du måtte erte meg litt for 2+2=4 kommentaren på fitnesbloggen. :p

 

Kanskje jeg også kunne ha nevnt at innholdsfortegnelsen aldri stemmer. (Om ikke produsentene måler korn for korn i havregryn etc) her bruker man bare gjennomsnittet og engang kan innholdet ha en høyere andel karbohydrater og vice versa. F.eks kyllingfilé og melk er ikke homogent og graden av sammensetningen kan variere. Derfor er det mange som frustrerte teller på grammet antall kcal og klør seg i hodet når kcal-budsjettet ikke stemmer overens --> "Men jeg har jo spist xx kcal og ikke gått opp/ned xx."

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

I det siste har det kommet mer og mer data på såkalt "metabolic damage" Norton har jo sin hypotese her men det er godt beskrevet hvordan et energiunderskudd over tid vil påvirke basalmetabolismen. En kg fettvev har en viss kapasitet til å bryte ned endogent fett slik at dette kan bli brukt som substrat til energi. En kg fettvev kan dekke ca. 70 kalorier over 24timer. Du spiser ca. 1500 hver dag, nå er jeg usikker på ditt behov men la oss si du er i vedlikehold rundt 2800-3000 hver dag. Har du da 10 kg fett på kroppen så kan du hente ca. 700 kcalorier derifra hver dag ved et underskudd. Dette er en av grunnene til at et moderat underskudd er win! Her vil også kroppen bryte ned kroppsegne proteiner som substrat for nydannelse av sukker da kroppen er dum som et stykke brød og nekter å skjønne at estetikk i dagens samfunn er pure FTW. Heldigvis skjønner kroppen også selv at dette ikke er særlig bærekraftig over tid i og med at 1,75 gram muskelvev gir 1 gram glukose så etterhvert vil den stadig bruke mer og mer fettsyrer som substrat til nydannelse av ATP for celler. Men dette kommer på en bekostning:

 

Ved en såpass stort underskudd som du har vil kroppen rett og slett adaptere seg. Fettvev er som jeg har nevnt flere ganger et endokrint organ, dvs det spytter ut hormoner både her og der og leptinnivået-synker takket være lavere insulin og fettlager. På lik linje med at mange har en forhøyet basalforbrenning etter trening (behovet for oksygen øker i celler øker) så vil det motsatte skje enten du vil eller ikke. T3 (trijodtyronin) er sentralt i kroppens stoffskifte-regulering. Denne vil i økende grad bli omdannet til "revers-T3" takket være lavere metabolsk rate. Lavere leptinnivåer gir mindre tyroksin (T4) og dette har som hensikt å gjøre kroppen mest mulig effektiv på lavest mulig energi-kostnad.

 

Den største problemet folk gjør ved et energiunderskud (Som muligens kan presiseres på forsiden) er å anta at inntak og uttak er uavhengige av hverandre. Det er ikke tilfelle. Disse er avhengige av hverandre da variablene her påvirker hverandre. Med andre ord stemmer det ikke at ved å kutte ut 500kcalorier hver dag så går du ned 0,5 kg i uken. Denne tar utgangspunkt at tapet kommer 100% fra fettvev noe som er beskrevet ovenfor aldri er tilfelle. Videre er ikke 500kcalorier et reduksjon på 500kcalorier i og med at TEF tradisjonelt ikke blir tatt med i regnestykket (Termisk effekt av føde) Om vi estimerer denne til 10% så er det reelt 450. Det samme er tilfelle ved vektoppgang hvor en ny stabil vekt vil koste deg mer energi.

 

For å oppsummere så har mest sannsynlig spontan-aktiviteten din gått ned ,såkalt "fikling" etc. Dette er veldig vanskelig å legge merke til selv. Mitt beste råd til deg Doffen er å gå opp til et sted mellom 2200 og du vil kanskje til og med observere et lite vekttap i starten i og med at når blant annet stoffskiftet blir "normalisert" så kan organene dine bli hypermetabolsk. Dette er bare et tegn på at metabolismen din er i gang igjen slik den skal være.

 

Nå har jeg den aller siste eksamen nå til tirsdag og vi kan få alt mellom himmel og jord i tillegg til klinisk behandling av en pasient. Derfor er jeg i gang med repetere absolutt alt sammen innenfor fysiologi og biokjemi. Jeg fikk repetert mye av dette bare av å svare slik jeg gjorde. Er det mer spørsmål så er tiden inne for å spørre for å si det sånn. Dette er en vinn-vinn situasjon. :)

 

Og her fikk jeg også presisert hvorfor jeg ikke er fan av prinsippene deff og bulk, på et subjektiv opplevelse gikk opp rundt 10kg ren muskelmasse på ett år hvorav ratioen rundt livet gikk opp med kun 1 cm. Her var mitt overskuddet tilpasset mitt daglige aktivitetsnivå men i snitt lå det vel på 4000kcal.

Takk for at du tok deg tid til å svare så utfyllende.

Det er EN veldig viktig variable jeg glemte å nevne. Jeg karber tungt hver 4. dag.

Type brødskiver med jordbærsyltetøy og havregrøt til frokost, lunch og kvelds forutenom de vanlige måltidene.

Dagene jeg ikke karber er det periodisk faste og spisemønster som jeg tidligere har postet bilder av. Energinivået er gjennom taket for dagen, hva det kommer av vet jeg ikke men ettersom jeg har brent av noe av helmelka fra i høst har det gradvis økt.

 

Har dette innvirkning i forhold til svaret ditt?

 

edit: fikling tror jeg at jeg vet nøyaktig hva du snakker om er. Jeg sitter ofte og rister med foten eller leker med tomstokken i pausene på jobb. Mushjulet på jobbdataen må være utslitt snart for jeg ruller på det hele tida med mindre det rører en nettside opp eller ned :p

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Peanøttsmør finnes vel i alle dagligvarebutikker, andre typer (mandel, cashew, solsikke også videre) finner man i helsekostbutikker og lignende.

Oja, hehe. Jeg tenkte ikke at nøttesmør var peanøttsmør, men heller vanlig smør, med samme konsistens, som består av nøtter.

De der scoopsa til mutant mass er jo grisestore. Mye større enn PWO-skjeer o.l

Hvilke smaker har prøvd, og hva smakte det? Jordbær/banan minner litt om kardemomme eller pepperkake, ganske rart...

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk såpass overmodig (Hei, vi kjenner hverandre gjør vi ikke?) at jeg tar den siste oppdateringen her og ikke i bilde-emnet i og med at jeg anser meg som ferdig med 12-måneds-prosjektet hvor målet var å legge på seg 10kg> (mål nådd og før-bilde er lolz) Så i forhold til det nylige vann-retensjon kommentaren laster jeg opp et bilde som viser hvor latterlig mye væske en kan binde på kvelden av melk og en 8 timer etterpå hvor væsketapet har vist seg i form av 4 kg minus.

post-235098-0-07202600-1370551607_thumb.jpg post-235098-0-81341000-1370551110_thumb.jpg

 

 

Og jeg var seriøs med snickersen ; one down - one to go (Juliess your call)

post-235098-0-10398900-1370551156_thumb.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har dette innvirkning i forhold til svaret ditt?

Hmm, dette er en stor variabel men kan jo forklare at du står stille. Her kan man spekulere at de endokrine signalene dine er noelunde forvirret men etter eksamen nå på Tirsdag så kan jeg ta en titt på kostholdet ditt og se om vi finner ut av det. (Om du er "down" for å gjøre mulige endringer)

 

Fikling er utrolig nok undervurderte saker, og som du selv har opplevd (stakkars musehjul :p) så er kanskje den ubevisste spontanaktiviteten nedjustert andre steder som f.eks mye bevegelse under søvn, trampe foten opp/ned mens man ser på tv etc. Dette er faktisk metabolske endringer som fungerer som en slags forsvar mot over/undervekt for enkelte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...