Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare jeg som synes det er latterlig lett å deffe? Er ikke værre enn å kutte ut drittmaten man-fre, spise litt renere, med litt mer proteiner, og rett og slett bare stille seg inn på en viss mengde kcal (i mitt tilfelle 2500) man skal treffe sånn nogenlunde. Ikke er jeg sulten, og det er også svært sjelden at det craves usunn mat.

Synes nesten det er værre med vektoppgang. Å treffe denne sweetspotten der du overspiser akkurat nok til å få gains uten for mye fettlagring krever hakket mer planlegging. Overspiser oftere her enn på deff.

Lenke til kommentar

Nå er jeg overhodet ikke fan av prinsippene deff og bulk til å starte med. Men ved en vektreduksjon fokuserer man på matvarer som metter mer og er har en lavere energitetthet og ved en vektopgang vice versa.

Så ved fokus rundt dette så vil de fleste nok klare å unngå en sultfølelse. Dessverre er det noen som innbiller seg at sult er synonymt med en vektreduksjon.

Edit: Angående hel-melk som nevnt ovenfor. Har byttet det ut mot snickers før leggetid. Den mengden melk gjør meg så oppblåst at man ser sixpacken forsvinne i løpet av noen minutter. :/

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Føler meg så tjukk når jeg legger meg. :(

Nei da, det var en beskrivelse av hvor oppblåst og da ubehagelig jeg føler meg etter den dunken med melk før leggetid. Ikke minst nå som jeg er hjemme hos far for "sommerferien" så er det krangel når han våkner opp til tomme melkekartonger. :p

Lenke til kommentar

<< Spørsmål om det går bra å varmebehandle havre. >>

Ja, det går helt fint. Eneste forskjellen er at det blir et noe høyere GB (Glykemisk belastning), i og med at varmebehandlingen kan føre til at glukosepolymerene β(1,4) og β(1,3) blir lettere tilgjengelig. (Type fiber = beta-gluganer)

Så da tolker jeg det dit hen at det er like greit å la være å koke havremelet da? Tenker da på GB og lavere topp på blodsukkeret.

Lenke til kommentar

Mens vi har deg på tråden, hva slags polsk mat anbefaler du at man prøver? Jeg skal nerover en tur om noen uker, og sist gang jeg var i Polen på klassetur spiste vi bare på Pizza Hut.

Hehe, det kryr av pizza Hut'er i Polen. Vel, mitt favorittrett er uten tvil rødbettesuppe (barszcz) samt pierogis og bigos. Det er å finne på absolutt alle veikroer/restauranter på bekostning av vestlig burgermat og lignende. Her må jeg presisere at kvaliteten kan variere vannvittig fra sted til sted.

Sjekk blant annet denne bloggen : http://besokpolen.bl...k_av_polen.html

Skal selv til Polen i midten av Juli og ser fram til det. :)

<< Spørsmål om det går bra å varmebehandle havre. >>

Så da tolker jeg det dit hen at det er like greit å la være å koke havremelet da? Tenker da på GB og lavere topp på blodsukkeret.

Jeg er noe usikker på havremel men i og med at denne er sammalt (hele kornet blir brukt --> knuses og males) så vil det være få forskjeller, ikke så store med andre ord. (100% av havrens bestanddeler blir med). Til sammenligning vil f.eks hele havregryn gi en lavere GB-belastning enn lettkokte havregryn. Det "løselige" fiberet (beta-glukaner) fra havre og bygg ser uansett ut til å ha positive gevinster for den generell helsen. Beta-glukaner gir en slags "geldannelse effekt" som igjen fører til en diffusjonsbarriere i tynntarmen og et tregere opptak. Her kan du eksperimentere etter personlige preferanser.

I forhold til blodsukker-stigning er det veldig mange faktorer som påvirker som insulin-utskillelse/følsomhet. Her er det uansett mengde karbohydrater som har størst betydning for en blodsukker-stigning, Fiber og type karbohydrat kommer i annen rekke, så mengde fett. Deretter matens struktur, partikkelstørrelse og grad av behandling og til slutt proteininnhold. F.eks vil en fordeling av karbohydrater i flere måltider gi en gunstigere blodsukkerstigning enn å spise alt på en gang. Eller å tygge & spise langsomere i motsetning til å innta samme mengde fra appelsinjuice vil også gi en langsomere stigning.

Edit :Linker deg vårt eget forsøk fra skolen for ca. to år siden hvor vi målte vårt eget blodsukker etter inntak av forskjellige måltider. Den tid så forventet jeg f.eks ikke at loff + mye fettinnhold skulle gi en lavere stigning enn grovere brød med høyere innhold av karbohydrater.

https://docs.google....NoAMA6FtkDI/pub

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det nærmer seg sommerferie og kan begynne å oppsummere det første halvåret på Kaliber. Rent kvantitativt så endte jeg opp med -15 kg og 17 cm mindre omkrets rundt buken.

Når jeg returnerer fra ferie så skal det bygges som f... Målsetningen er å ta juleferie på ca. 85 kg med liten oppgang i fett% for deretter å skrelle av kiloene til sommeren 2014 (72-74 kg er målet).

lV3MFQD.png

Noen helt konkrete tips til kosthold / matretter for å oppnå dette her?

Antar 10-12 øl på lørdagskvelden er "no go", men hvordan har hverdagene dine sett ut? Mye sulten?

Lenke til kommentar

Nå er jeg overhodet ikke fan av prinsippene deff og bulk til å starte med. Men ved en vektreduksjon fokuserer man på matvarer som metter mer og er har en lavere energitetthet og ved en vektopgang vice versa.

Så ved fokus rundt dette så vil de fleste nok klare å unngå en sultfølelse. Dessverre er det noen som innbiller seg at sult er synonymt med en vektreduksjon.

Edit: Angående hel-melk som nevnt ovenfor. Har byttet det ut mot snickers før leggetid. Den mengden melk gjør meg så oppblåst at man ser sixpacken forsvinne i løpet av noen minutter. :/

Får jeg lov til å spørre hvorfor?

Endret av Lackadaisical
Lenke til kommentar

Mmm skulle gjerne kjørt i meg to Snickers rett før senga! :dribble: Her er det mer et forsøk på å ikke gå i kjøleskapet og snoke.

inb4 Patricks forsøk på å få dette til å bli kinky :)

Edit: Doh'. Han har jo allerede vært her uten å ta den.. Jaja

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Noen helt konkrete tips til kosthold / matretter for å oppnå dette her?

Antar 10-12 øl på lørdagskvelden er "no go", men hvordan har hverdagene dine sett ut? Mye sulten?

Tung styrketrening 3-4 ganger i uken med litt påslengt kardio når vekten ikke lenger gikk nedover.

Ang. mat så følger jeg en slags periodisk faste hvor spisevinduet mitt er 11:30-20:00, hvor måltidene ser sånn ca sånn ut:

Lunsj: Magert kjøtt (2-300g), ris/poteter (60/250g), grønnsaker (2-300g). Bruker som regel en generisk krydderblanding eller saus for at det ikke skal bli for kjedelig i lengden.

Før trening: Eple + BCAA

Etter trening: Proteinshake og 4-5 riskaker

Middag: Magert kjøtt (2-300g), ris/poteter (60/250g), grønnsaker (2-300g).

Kveldsmat: Proteinshake (kasein) og en boks med kesam (ispedd funlight, eplebåter og kanel).

Jeg har ikke hatt noe problemer med sultfølelse, hverken på trening eller hjemme.

I følge diett.no ser det ca slik ut (jeg tror dog gjennomsnittsinntaket ligger 3-400 kcal høyere enn dette).

qbgAJhU.png

I tillegg jukser jeg når jeg føler for det. Så lenge jeg følger matplanen sånn noenlunde måneden i gjennom så peker pilen nedover. Jeg har ingen aspirasjoner om å stå på noen scene iført liten truse og brunkrem, så et par kg gjør ingenting.

Bare spør om det er noe du måtte lure på.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...