Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde litt dårlig tid på gymmet i går, så ble litt tyngre løft enn jeg egentlig tillater meg selv. 3x3 på 130kg i mark, godt å presse kroppen litt igjen. Hadde mer å gå på, men i og med at jeg holder meg til lave vekter og høye reps, så passet det bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke kjøp gainer

<< bilde av Havremel og Gold Standard Whey >>

I shaker med vann/melk er billigere og bedre.

Jeg lager noe lignende, men koker alltid havremelet i helmelk før jeg blander. Gjør noe med både smak og konsistens. (Har også oppi et par ss olje.) Vet ikke helt om oppkoket har noe å si for verken struktur på molekyler eller opptak. Noen som vet om det utgjør noen forskjell?

diskutant: Kudos for innlegget noen sider tilbake :) Jeg har allerede linket det til endel på jobb som trenger en grei innføring.

Lenke til kommentar

Det finnes noen som mener at rå kornvarer ikke er spesielt godt for deg og/eller at det må varmebehandles for at man skal få størst utbytte av næringsinnholdet. Havregryn er vel i de aller fleste tilfeller dampa og valsa, så det burde vel være trygt i de flestes øyne, men vet ikke hvordan det er med havremel, det er mulig det bare er tørkede og malte havrekorn.

Lenke til kommentar

Det finnes noen som mener at rå kornvarer ikke er spesielt godt for deg og/eller at det må varmebehandles for at man skal få størst utbytte av næringsinnholdet. Havregryn er vel i de aller fleste tilfeller dampa og valsa, så det burde vel være trygt i de flestes øyne, men vet ikke hvordan det er med havremel, det er mulig det bare er tørkede og malte havrekorn.

Hvis du maler noe, så bryter du det jo ned og slipper ut næring i det? Blir ikke det ganske likt om du varmebehandler det?

Lenke til kommentar

Ja, det går helt fint. Eneste forskjellen er at det blir et noe høyere GB (Glykemisk belastning), i og med at varmebehandlingen kan føre til at glukosepolymerene β(1,4) og β(1,3) blir lettere tilgjengelig. (Type fiber = beta-gluganer)

Haver er unik i den forstand at ikke-hem jern (vegetabilsk jern) ikke blir fremmed ved bløtlegging/varmebehandling. Andre kornsorter kan på sin side fremme mikronæringstoffer ved å bløtlegges/varmebehandles.

Er det noe som bør varmebehandles med forsiktighet så er det proteinrike matvarer.

Det finnes noen som mener at rå kornvarer ikke er spesielt godt for deg og/eller at det må varmebehandles for at man skal få størst utbytte av næringsinnholdet.
Grunnen til det er at helkorn inneholder fytinsyre, som er kornets forsvar mot å bli spist opp. Og dette kan forklare at noen av oss takler et korn-basert kosthold verre enn andre. Fytinsyre binder toverdige mineraler som f.eks jern etc. Jo grovere jo høyere andel men selv om dette forsvaret har evnen til å binde mikronæringstoffer som er gunstige for oss er andelen i helkorn såpass stor at nettogevinst er større enn nettotapet. Med andre ord : Ved å bløtlegge og lignende kan mikronæringstoffer bli mer tilgjengelig. :) Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får alltid vondt mellom skulderbladene etter denne treningsøkta:

Knebøy 4x4 - Denne gjør det garantert ikke

Militærpress 4x4

Markløft 2x5

Nedtrekk 4x4

Noen som kan ha en ide om hvilken av øvelsene det er og hvilken feil jeg gjør under øvelsen?

Lenke til kommentar

Militærpress 4x4

Markløft 2x5

Nedtrekk 4x4

Noen som kan ha en ide om hvilken av øvelsene det er og hvilken feil jeg gjør under øvelsen?

Passer du på å trekke skuldrene bak og ned og holde dem slik under markløft og nedtrekk?

Lenke til kommentar

Trent lenge eller nylig starta?

Tok opp styrketrening i mars etter 5 år uten, så man kan kalle meg nybegynner.

Det kan egentlig være alle øvelsene. Umulig å si. Sikkert noe teknisk.

Ja, skal prøve å få filma og se om jeg ser noe spesielt. Har en mistanke om markløft, men prøver å ikke røske vektene opp fra bakken. Chins kan det være, men er merkelig hvis det er det fordi det er en av øvelsene jeg har gjort mest i mitt liv (har en sånn bar man fester i døra). Isåfall er det pga manglende teknikk når jeg failer.

Militærpress er den øvelsen jeg failer mest på, og dermed kanskje sliter mest med teknikk på de tunge dagene.

Passer du på å trekke skuldrene bak og ned og holde dem slik under markløft og nedtrekk?

Under nedtrekk passet jeg på det i dag, men litt usikker på om jeg er like flink på markløft. Skal fokusere på det neste gang

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Militærpress 4x4

Markløft 2x5

Nedtrekk 4x4

Åssen vondt da? Hvordan ser løftebanen din ut i nedtrekk? får du albuene bak kroppen, eller klarer du og holde en vertikal bevegelse hele tiden? trekker du skuldrene ned og bak under militærpress og nedtrekk og markløft? er du svak i grepet, sliter du f.eks i trekk eller mark? hvordan varmer du opp? har du prøvd og tøye pec minor, og aktivere/ varme opp overkroppen godt før økten?

Hvis ikke, just do it.

Lenke til kommentar

Åssen vondt da? Hvordan ser løftebanen din ut i nedtrekk? får du albuene bak kroppen, eller klarer du og holde en vertikal bevegelse hele tiden? trekker du skuldrene ned og bak under militærpress og nedtrekk og markløft? er du svak i grepet, sliter du f.eks i trekk eller mark? hvordan varmer du opp? har du prøvd og tøye pec minor, og aktivere/ varme opp overkroppen godt før økten?

Hvis ikke, just do it.

Jeg skal prøve å tenke på dette neste gang jeg trener, så ser jeg fort om det bedrer seg eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...