henrikrox Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Idioti. dont hate me, im just the messenger Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Edit: En ting til. Jeg ser mange som trener kjører nedpå med sjokolademelk. Er det faktisk noe i det eller er det bare tomme, unødvendige kalorier? Det er for bulking. Det er lette kalorier for noen som sliter med å få seg i kalorioverskudd. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 Ingen kalorier er meningsløse! Eller unødvendige. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 24. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2013 Ingen kalorier er meningsløse! Eller unødvendige. Mnjaaa.. ikke vær så bastant, da... :-) Lenke til kommentar
Corey Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Det er for bulking. Det er lette kalorier for noen som sliter med å få seg i kalorioverskudd. Niks. 1 liter sjokolademelk er det perfekte post-workout måltid, i motsetning til feks. Yt. Karbohydratene i sjokolademelken har perfekt høy glykemisk indeks, noe som gjør at ved inntak 30 minutter etter trening opprettholder du den anabole responsen i oppimot 3 timer. I tillegg får du i deg 34 gram proteiner på 1 liter. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Ja. Jeg ser etter sunn mat som jeg kan bygge muskler med. Slik det er nå så har jeg mistet det jeg hadde trent opp i fjor selv om jeg fortsatt trener. Jeg har alltid vært tynn og ser etter noen konkrete tips på mat som gjør at jeg legger på meg og som er lettvint og billig. Pizza har det nok gått veldig mye i det siste halvåret. Drikk raps -og solsikkeolje. 900 kcal per dl. Lavt med mettet fett. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 bedre enn hmelk? INGENTING er bedre enn helmelk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 1 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Bachelor-oppgaven "Hvilken rolle har essensielle aminosyrer for muskelproteinsyntese?" er rettet og levert. *whoooooooohoooooooooooooo* =D 6 Lenke til kommentar
mushi Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 INGENTING er bedre enn helmelk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Helmelk med oboy? Lenke til kommentar
phax Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Niks. 1 liter sjokolademelk er det perfekte post-workout måltid, i motsetning til feks. Yt. Karbohydratene i sjokolademelken har perfekt høy glykemisk indeks, noe som gjør at ved inntak 30 minutter etter trening opprettholder du den anabole responsen i oppimot 3 timer. I tillegg får du i deg 34 gram proteiner på 1 liter. I motsetning til YT? Av ren nysgjerrighet, hva skiller sjokolademelk og yt annet enn proteininnhold og pris? Lenke til kommentar
Corey Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) I motsetning til YT? Av ren nysgjerrighet, hva skiller sjokolademelk og yt annet enn proteininnhold og pris? Du får 90 gram høy GI-karbohydrater i deg av 1 liter sjokolademelk, i 1.stk. YT får du kanskje 30 gram (roughly beregnet). Man må ha karbohydrater tilsvarende sin egen kroppsvekt i gram for at det skal være et ideelt post-workout måltid for å opprettholde den anabole responsen. 3-4 bananer er funker, 3-4 YT funker, men 1 liter sjokolademelk er perfekt. Edit: Jeg tror jeg jumped the gun, så det kan selvfølgelig også bli brukt til bulk også som eloquent nevner. Endret 24. mai 2013 av Corey Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Niks. 1 liter sjokolademelk er det perfekte post-workout måltid, i motsetning til feks. Yt. Karbohydratene i sjokolademelken har perfekt høy glykemisk indeks, noe som gjør at ved inntak 30 minutter etter trening opprettholder du den anabole responsen i oppimot 3 timer. I tillegg får du i deg 34 gram proteiner på 1 liter. Du kommer mye lengre med en shake og et godt måltid i etterkant av trening enn du gjør med en sjokomelk, spesielt for folk som deffer. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Du kommer mye lengre med en shake og et godt måltid i etterkant av trening enn du gjør med en sjokomelk, spesielt for folk som deffer. Ja, så lenge shaken har di rette makroene. Poenget med å forlenge den anabole responsen, er å ha 3 timer på seg til å innta et godt måltid. Lenke til kommentar
phax Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Du får 90 gram høy GI-karbohydrater i deg av 1 liter sjokolademelk, i 1.stk. YT får du kanskje 30 gram (roughly beregnet). Man må ha karbohydrater tilsvarende sin egen kroppsvekt i gram for at det skal være et ideelt post-workout måltid for å opprettholde den anabole responsen. 3-4 bananer er funker, 3-4 YT funker, men 1 liter sjokolademelk er perfekt. Edit: Jeg tror jeg jumped the gun, så det kan selvfølgelig også bli brukt til bulk også som eloquent nevner. Du sammenligner jo helt forskjellig mengde her. Hva er forskjellen om man drikker tre stk YT eller 1 liter sjokomelk? Lenke til kommentar
Corey Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Du sammenligner jo helt forskjellig mengde her. Hva er forskjellen om man drikker tre stk YT eller 1 liter sjokomelk? Du får fråga Olympiatoppen, den samme Olympiatoppen som visstnok skal ha vært med å utvikle dette produktet, anbefaler det ikke i sine treningsprogram som post-workout måltid. Med gode proteinkilder menes protein med høyt innhold av essensielle aminosyrer. Eksempler på dette er egg, kjøtt, fisk og fjærkre samt meieriprodukter. Melkeproteiner inneholder rundt 50 % essensielle aminosyrer. Derfor er meieriprodukter som sjokolademelk og yoghurt gode restitusjonsprodukter. Soyaproteiner er vist å ikke ha like bra effekt i forhold til den anabole prosessen. Eksempler på matvarer som inneholder ~10 g essensielle aminosyrer (ca 20 g protein) og 50 g karbohydrat • 5 dl sjokolademelk/jordbærmelk • 5 dl drikkeyoghurt • 4-5 dl yoghurtbasert smoothie • Et lite beger med cottage cheese (125 g) m/2-3 ss syltetøy og ett glass appelsinjuice • 2 stk recoverybar à 35 g • To glass skummetmelk (4-5 dl) og én brødskive med skinke Restitusjonsmåltid innen 30 min: 5 dl sjokolademelk Grove skiver med makrell i tomat og Biola med bær Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Finnes det noen studier som sier noe om hvor mye slikt faktisk har å si for nybegynnere/vanlige folk? Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Grunnen til at OT anbefaler EAA+KH etter en treningsøkt er at insulin har en synergieffekt i forhold til muskelnedbrytning (MPS). Denne er dog rettet mot mosjonister/utøvere der det stilles strengere krav til aerob utholdenhet og et høyere nettoforbruk av karbohydrater hvorav trenings-frekvensen kan være innenfor 24timer. For personer som ønsker muskelvekst og som trener i et ca. 24-timer vindu så er det svært lite å hente ved å ha et inntak direkte etter trening eller 2-3t timer etter trening, dvs om måltidet før trening er tett innpå treningen. Kroppen er såpass adaptiv at den tilpasser seg dette. Sjokolademelk er "beriket" med sukker og denne har en raskere omsetning enn galaktose så vil glykogenlagrene ha en hurtige refylling siden det er et hastighetbegrensende trinn på hvor raskt glykogenlagrene kan bygges opp igjen (per time KH/ muskel våtvekt. Dette er mer for mosjonister enn styrkeløftere og det "anabole vinduet" KAN være en gunstig strategi for mosjonister, for personer som primært ønsker muskelvekst er dette av svært liten betydning. Jeg diskuterte det faktisk med Ine garthe i en mail forifjor tror jeg (ansvarlig for idretternæring på Olympiatoppen) og hun sa at nettsidene dessverre ikke er helt ferdige/kan være bedre for personer som ikke ønsker å delta i Birken. Dette er for øvrig også en av konklusjonene mine i oppgaven min. Endret 24. mai 2013 av Dukien 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå