Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, med Coa som sannhetsvitne har jeg vel strengt tatt bedre resultater med Rippetoes øvelse ;)

Var på 55kg i øvelsen og måtte ha vekt på magen for ikke å falle av benken :lol:

 

Anekdotiske bevis er forøvrig lulz...

Dro akkurat 55x2 selv, så da er vi i hvert fall jevnsterke i den øvelsen.

 

Hovedpoenget mitt var uansett at franskpress ikke er en bedre øvelse enn en kombinasjon av triceps pushdown og overhead extentions hvis man trener for volum.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Nevner du dem fordi det spesifikt er de som er overflødige, eller fordi poenget er at baseøvelsene er de viktigste? Jeg lurer da jeg heller ville ha vraket triceps pushdown enn skulls. :)

 

Nå er det ikke sånn at baseøvelser er svaret på alt, men er man frisk og vil bli stor og sterk så er det slik.

Som alle andre program så bygger man programmet rundt mark, benk og bøy , flytter kanskje mark og bøy på forskjellige dager og legger til gode øvelser for lats, skulder ,mage og triseps i tillegg.

 

Deretter bytter man ut 1-2 øvelser for å legge inn noe man vil prioritere i en periode.

Om man bytter ut eller legger til kommer an på mengden.

100% er 100% , da må det byttes ut, er det 80% kan man legge til.

 

99% av øvelser man legger til burde ha en funskjon som å styrke et svakt ledd så du kommer lenger i en baseøvelse.

Småfiks utenom er relativt bortkastet om du skal opp 10kg til uansett.

 

Som å lage sandslott, klappe og lage mønster i begynnelsen er borkastet om du skal ha på 4 bøtter sand til over.

Lenke til kommentar

Ja, det er den som bokstavelig talt er "naboen" til Haralds Gym, dvs Storgata. :)

 

Det er for øvrig en eller annen person som strategisk for noen år siden åpnet opp en kosthold & treningsklær-butikk vegg-i-vegg med Haralds Gym. Og hver gang jeg trasker forbi der ser jeg "store gutter" som titter på "store klær" og high-fiver hverandre med latsa i takt med protein-shakene sine.

 

Fyren som startet butikken bommet iallefall ikke med lokaliseringen for å si det mildt.

 

Aight, hvordan er egentlig det gymmet? Trener på haralds selv som egentlig er ganske ålreit gym.

Tittet litt innom atic når jeg går forbi, virker som man er veldig på utstilling da det er vinduer overalt :p

Lenke til kommentar

Aight, hvordan er egentlig det gymmet? Trener på haralds selv som egentlig er ganske ålreit gym.

Tittet litt innom atic når jeg går forbi, virker som man er veldig på utstilling da det er vinduer overalt :p

Mye bedre nå enn før i forhold til gruppen som trener der, det er dessverre ikke air-condition der så her bør man trene i en "luftig" singlet for å si de sånn. :)

Hehe, man får av og til følelsen av at man er på utstilling og det var nesten irriterende på starten. For ikke så lenge siden hadde jeg en enorm bra økt på chins og presset meg maksimalt. I mitt sidesyn la jeg merke til en bil utenfor med en gjeng pakistanere som gav meg "thumb up" mens dem ventet på grønt lys. Så det sier vel det meste ? :p

 

Kan du si mer om Harald Gym? Jeg har aldri vært inne der men fra vinduet virker det som et relativt liten gym og jeg ser som regel en eller to personer som trimmer på ergometersykler der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det ikke sånn at baseøvelser er svaret på alt, men er man frisk og vil bli stor og sterk så er det slik.

Som alle andre program så bygger man programmet rundt mark, benk og bøy , flytter kanskje mark og bøy på forskjellige dager og legger til gode øvelser for lats, skulder ,mage og triseps i tillegg.

Det er dette jeg har forsøkt å gjøre.

 

Når det gjelder progresjon, hva med å sette rep range til 8-12 på assistanseøvelsene og uppe vekta når jeg når 12 reps? I baseøvelsene kan jeg jo legge på vekt til jeg stagnerer og så deloade.

 

Jeg ser at jeg forsøker å lage mitt eget program i stedet for å bare ta et intermediate program som er prøvd, men jeg liker push/pull-idéen og jeg har ikke funnet så mye detaljert rundt det (kun templates på /fit/ og de sier ikke noe om progresjonsmodell).

Lenke til kommentar

Faen ass, skulle sjekke ut dette, tenkte ikke over at jeg hadde på meg småskinny jeans, ente opp med å revne opp buksa fra ræva og 60cm nedover beinet.

Haha! Minner meg om da jeg skulle vise en cardiobunny på jobben ordentlig knebøy (ATG, 3rd world). Tenkte ikke engang over at jeg hadde på meg uniformsbukse (dressbukse). Jeg går i posisjon og viser en perfekt squa-*RITSJ*.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er dette jeg har forsøkt å gjøre.

 

Når det gjelder progresjon, hva med å sette rep range til 8-12 på assistanseøvelsene og uppe vekta når jeg når 12 reps? I baseøvelsene kan jeg jo legge på vekt til jeg stagnerer og så deloade.

 

Jeg ser at jeg forsøker å lage mitt eget program i stedet for å bare ta et intermediate program som er prøvd, men jeg liker push/pull-idéen og jeg har ikke funnet så mye detaljert rundt det (kun templates på /fit/ og de sier ikke noe om progresjonsmodell).

 

Man har autoregulering

http://fitnessbloggen.no/autoregulering-for-nybegynnere/

 

På en måte det du mener.

 

Om det er autoregulering, lineær progresjon eller hva det måtte være så er poenget at det er en progresjon og ikke øke når man kan helt ut av det blå.

 

Auto er relativt avansert i utgangspunktet.

Lineær modell passer fint på helkroppsprogrammer , typisk 10RM minus 25% og øke vektene litt hver trening eller uke.

Ikke-lineær-modell med lett økt innimellom er også en måte.

 

Som du ser her er det mye som påvirker og frekvensen er viktig.

http://fitnessbloggen.no/dynamisk-periodisering/

 

En progresjon + rett kcal = 90%

Treningsprogram = 10%

 

Det er agurk og torsk vi skulle ha diskutert i denne tråden , resultatsmessig.

Lenke til kommentar

39 her og, når jeg tenker meg om så har jeg kjøpt de hos Rimi og på en uavhengig butikk til 49...

Faen de smaker godt, sitter å drikker på en iskald sånn nå. Det er jo for faen bedre enn milkshake... :eek:

Tror jeg holder meg langt borte. Trenger ikke flere dyre vaner :p

Lenke til kommentar

39 her og, når jeg tenker meg om så har jeg kjøpt de hos Rimi og på en uavhengig butikk til 49...

Faen de smaker godt, sitter å drikker på en iskald sånn nå. Det er jo for faen bedre enn milkshake... :eek:

For oss som ikke er på deff er det jo ikke værre enn å peise noe iskrem sammen med noe whey i en smoothiemaskin :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...