Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Må bare fortelle en liten historie.

En kollega av meg kom bort til meg og ville vise meg sitt nye treningsprogram.

Han hadde blitt medlem av en side kalt: My fitness bliss.

Man må faktisk BETALE for å bli medlem her, samt betale ekstra for at di skal lage et treningsprogram til dem (la det være notert at jeg har anbefalt ham SL 5x5 ved flere anledninger).

 

Av alle treningsprogram er dette det dårligste jeg tror jeg noengang har sett.

Det var fordelt over 2 dager, hvorpå man skulle trene 2 dager, 1 dag fri.

Dag 1 så slik ut:

 

Triceps pushdown

Markløft

Benk

Hip Thrust

Biceps curl

Skullcrusher

Nedtrekk

Abz

 

Dag 2:

 

Knebøy

Biceps Curl

Biceps Curl

Biceps Curl (oh yeah, 3 forskjellige typer biceps curl)

Overhead-press

Seated calf raise

 

Toppen av det hele er at alle øvelsene skulle tas 5x5....

 

Jeg prøvde si til han at "dette er noe reinspikka makkverk", men han var så jævelig happy at jeg ikke klarte ta det just nuh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*snip*

 

Jeg prøvde si til han at "dette er noe reinspikka makkverk", men han var så jævelig happy at jeg ikke klarte ta det just nuh.

Ser det for meg. Samme som en kompis av meg som begynte med en bodybuilding-split, 6 dager i uka, på den andre økta si med fokus på vekt i benk. Skjønte meg aldri hva i all verden programmet ville.

 

"Men for faen, tror du ikke det funker når det var han her som anbefalte det???? Han hadde ikke fulgt det om det var dårlig!!" *viser meg et bilde av en random fyr med litt fett og muskler*

atrd-5-moves-for-3d-abs-1.jpg

"Se på han da! Akkurat sånn jeg vil bli!"

Lenke til kommentar

Skal begynne å trene. Har medlemskap på treningsenter, men har liksom aldri blitt noe kontinutet i treningen da jeg jobber annenhver uke på båt hvor jeg har ikke har mulighet for trening. Skal altså begynne å trene på friukene mine, har det mye å si at jeg må stå over annenhver uke? Hvilke treningsprogram anbefales for å bli større/ripped?

Lenke til kommentar

Ingen mulighet for å trene vil si at det ikke er treningsrom på båten? Det beste vil vel være å kjøre på med et noenlunde strukturert program med kroppsøvelser mens du er på båten. Varianter av push-ups, dips, planken osv. Mulig det er noe utstyr der du kan bruke som vekter? Tau med lodd i eller noe.

Du finner vel en kant du kan henge deg i og ta pullups/chins. Brukte selv takrenne til å ta pullups i før jeg meldte meg inn i gym :p

 

Til program når du er hjemme ville jeg ha sett og lest om 5x5, Starting Strength, RYP og Fyrstikkprogrammet(Fitnessbloggen) først.

Endret av spinkeljaevel
Lenke til kommentar

ZMA inneholder jo magnesium & Zinc som er viktige ting for søvn. Selv er jeg naturlig skeptisk til alt sånt, så det er nok ikke placebo - da jeg ikke forventet en dritt av det. Men at det gir meg mer vivid dreams er for sho.

 

At ZMA inneholder stoffer som er viktige for søvn er sikkert riktig. Det jeg er skeptisk til er at den ekstra mengden man får i seg gjennom kosttilskudd faktisk gjør en merkbar forskjell. Som Dukien sier, så får man nok av disse stoffene gjennom adre matvarer uansett i tillegg til at det er en haug av andre faktorer som kan påvirke søvnkvaliteten.

 

Jeg sto opp nå for ikke så lenge siden etter 11 timers søvn. Jeg kan ikke si at det skyldes ZMA-kapslene jeg tok, men jeg drømte godt, blant annet om store basseng på kjkkenet til pappa, et parallelt univers, Tone Damli på en togtur og en skilpadde som angrep meg.

Lenke til kommentar

RKC-planke skal du stramme deg sammen som en jævel, prøve å klappe albuene og tærne sammen mens du strammer mage, lår, rumpe etc. Finnes vel et par filmer av det her i tråden :)

 

Ah ok, takk for svar. Har alltid strammet kroppen og presset albuer bakover, trodde det var vanlig planke :)

Lenke til kommentar

Kanskje hakket for dyrt, rart å tilsette vitD i en "fettfri variant" den er høypasteurisert noe som er genialt i forhold til post-treningen.

Hva har enzymet peroksidase å si for restitusjonen egentlig? Klarte ikke å finne ut ved endel søking...

Ingenting, jeg snakker om en fullstendig denaturering av proteinene, dette vil mest sannsynlig bety en raskere protolyse, og da hovedsakelig formyse.

 

Ok, da forstår jeg. Det er bare den høyere temperaturen i pasteuriseringen som fører til at proteinene retter seg ut (ref denaturering), som igjen kan bety raskere protolyse.

 

Vet du hvor grensen går mellom utretting av proteinene og destruering? Er det når mailard-reaksjonen oppstår eller er det ingen grense?

Lenke til kommentar

Av alle treningsprogram er dette det dårligste jeg tror jeg noengang har sett.

Helt på tryne øvelsesutvalg er det vel ikke.

 

Dag 1

5x5 mark

5x5 benk

+ støtteøvelser for å styrke rumpe, triceps, lats og kjerne.

 

Dag 2

5x5 bøy

5x5 press

+ curlz 4 the gurlz

 

Åpenbart store forbedringer på Dag 2 og utvilsomt ikke verdt å bruke penger på dette. Men for en nybegynner så tviler jeg ikke på at han får både fremgang i baseøvelsene og større gunz (som sikkert er hovedmålsetningen hans).

Lenke til kommentar

 

Kroppen bygger kun muskler mens du drikker proteinshake. Det er derfor det er så viktig å gjøre dette rett etter du har tatt siste settet på trening. Feilen mange gjør er at de drikker proteinshaken alt for fort. Selv pleier jeg blande shaken ut i mest mulig vann å drikke den veldig sakte med sugerør. På den måten får jeg bygget muskler mye lengre enn om jeg bare styrter den innpå slik de fleste gjør. Men husk at når du har begynt å drikke må du ikke ta pauser. Da tror kroppen måltidet er ferdig og avbryter muskeloppbygningsprosessen.

 

Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23607099

Gjelder dette for gainer også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...