Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser eg løftar veldig mykje med ryggen, men korleis får eg med meg beina/rumpa bedre?

Skjerpings på oppspennet ditt, gjør et bedre valg. Ellers får du med rumpe i det du retter ut hofta (gluteus er jo primært hofteekstensor). Skviser du den sammen når du låser ut? En annen ting å ta tak i er at du startet løftet ved å skyte rumpa/hofta opp. Da blir det jo effektivt nesten strakmark. Det er riktig at du skal skyve ifra med bena (press gjennom hælen), men få med hele overkroppen! Tenk at skuldre og hofte skal bevege seg parallellt oppover før du til slutt Skviser (ja, stor S) rumpa så hardt at du presser hofta gjennom stanga.

Håper du er med på notene her. :)

 

Nå er jeg lei av å måtte ta 50 repetisjoner på mageøvelser eller 10 minutter med planken før jeg blir sliten.

Har dere tips til noen øvelser jeg ikke greier mer enn 30 sekunder eller 10 repetisjoner før jeg må ta kvelden?

Hehe. Jeg har mange jævlige mageøvelser til deg om det er det det står på.

En ting slår meg, dog. Er du sikker på at du utfører det teknisk korrekt? 10 minutter i planke er gaaanske heftig og det tyder på at andre større muskler jobber litt mer enn de du ønsker skal jobbe. Har du prøvd RKC-planke (som nevnt)?

Ellers, har du tilgang til slynge? Strikk?

Superman i slynge er bra:

Still inn høyden (lavere = tyngre) du kan stå på knær eller på føttene (igjen, tyngre). Så lener du deg fremover med hendene over hodet og holder ryggen stabil hele veien. Ligner liiitt på ab wheel-bevegelsen (prøvd denne?)

 

Ab wheel med olympiastang. Fest på to tiere (450mm) og rull utover samtidig som du stabiliserer.

 

En slags superman-variant. Fest et strikk i taket (helst et som tåler en del vekt). Så skal du få føttene dine inn i det strikket. Prøv å få det til slik at du kan stå på hendene og ha kroppen parallell med gulvet. Øvelsen kan være at du går fremover med hendene samtidig som du holder alt stabilt, eller så kan du prøve å oscillere opp og ned. Det viktige er da at bevegelsen STARTER i skuldrene og at resten av kroppen er helt strak.

 

Planke fra helvete:

Start på gulvet med hendene over hodet (slutten av militærpress-ish), Skru fingrene hardt ned i gulvet og spenn deg opp som en bue slik at du kommer inn i en planke. Denne er helt for jævlig tung (klarer det ikke selv) og du kan gjøre den tyngre. En norsk vektløfter kjører denne med 20kg på ryggen og bruker kun en hånd om gangen. Sprøtt.

 

Hollow rock:

http://gymnasticswod.com/content/hollow-rock

 

God trening!

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Takk så mye!

Jeg er usikker på om planken utføres riktig ettersom jeg blir veldig sliten i skuldrene og underarmene.

 

Stående ab wheel og ab wheel med stang har jeg prøvd, men jeg har en del svai i ryggen som er vanskelig å eliminere under utførelsen, noe som gjør at jeg får litt for vondt. Kjipt siden det er en knall øvelse.

 

Men jeg skal definitivt prøve ut noe av det du listet opp. Takk. :)

Hvis du sliter med svai er nok ikke magen sterk nok, nei. Da vil jeg gå for den nederste lenken + RKC. De andre kan bli litt for tunge til å starte med.

Pass på at du under planke skyter brystet frem, samtidig som du ikke svaier eller krummer ryggen. Da vil magen jobbe mer enn skuldre og armer.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Skjerpings på oppspennet ditt, gjør et bedre valg. Ellers får du med rumpe i det du retter ut hofta (gluteus er jo primært hofteekstensor). Skviser du den sammen når du låser ut? En annen ting å ta tak i er at du startet løftet ved å skyte rumpa/hofta opp. Da blir det jo effektivt nesten strakmark. Det er riktig at du skal skyve ifra med bena (press gjennom hælen), men få med hele overkroppen! Tenk at skuldre og hofte skal bevege seg parallellt oppover før du til slutt Skviser (ja, stor S) rumpa så hardt at du presser hofta gjennom stanga.

Håper du er med på notene her. :)

Takker Wingeer! Har aldri tenkt på rumpa, men det skal eg passe på framover. Merkar at det "nesten" blir som strakmark sidan det blir så mykje rygg...

Lenke til kommentar

Jeg tror det faktisk er så mye som 100kg i det ene stativet jeg jeg tar den i. Vi har to forskjellige kabelkryssere der jeg trener. :)

Jeg nekter faktisk å tro at du kabelcruncher 100kg for 50 reps. Video or it didn't happen :p

 

Du kan jo gjøre Ab Wheels fra stående posisjon også. Det er sykt tungt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...