Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Ville ikke anbefalt deg å trene nedre del for hardt uten at du vet at du gjør det 98% riktig, utrolig lett å få komplikasjoner med ryggen. Ville snakket med en eller flere av instruktørene på ditt eventuelle treningssenter, eller tatt kontakt med en spesialist på området.

6946405[/snapback]

Jeg vet at man må være forsiktig med rygg, så jeg trener aldri øvelser som gir smerter e.l. Har tidligere fått noen til å se om teknikken stemmer på rygg-øvelsene, så jeg tror den er grei. Jeg trener heller ikke for tungt, jeg tar minst 15 reps, helst 20 (ja, jeg vet det er litt i overkant, men).

 

Det jeg lurer på er igrunn om det er lurt å begynne fra en lavere utgangsposisjon uten å trene med mindre vekt enn strengt tatt nødvendig, for å være trygg.. Eller om jeg i det hele tatt bør trene med en lavere utgangsposisjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg følger dette treningsopplegget om dagen:

 

Dag1 (bryst + rygg):

- Brystpress med hantler

- Skråbenk med hantler

- Flyes med hantler

- Brede dips

- nedtrekk med bredt grep (forsiden)

- nedtrekk med smalt grep (forsiden)

- sittende roing

- Rygghev

 

Dag2 (skuldre + legger):

- Skulderpress med hantler

- Drag til hake

- Stående sitehev med hantler

- Shrugs (?) Litt usikker på navnet, jeg står og holder manualer mens jeg "ruller" skuldrene.

- Bakside rygg (mellom skulderbladene) med kabler

- tåhev.

 

Dag3(armer + bein)

- Roterende bicepskurl med hantler

- scott-curl

- valgfri bicepsøvelse

- franskpress med hantler, etterfulgt av 10 kjappe tricepspress.

- smale dips

- knebøy.

 

Noen som har noen innvendinger? Jeg trener 6-10 x 3, avhengig av øvelse, samt dagsform. Vet jeg har litt for få øvelser på bein, men det blir ikke aktuelt å legge til flere øvelser, da jeg har det ganske travelt om dagen. Er det noen øvelser noen ville byttet ut?

Lenke til kommentar

@Rakkerunge:

 

Å kjøre rygg sammen med bryst er bare helt søkt, kjør heller triceps sammen med bryst, rygg sammen med biceps og eventuelt skuldre og bein sammen.

 

Rygg, særlig nedtrekksøvelser, bruker mye av biceps som støttemuskulatur, og det er derfor gunstigere å trene disse muskelgruppene sammen. Samme med triceps og bryst. To så store muskelgrupper som rygg og bryst bør ikke trenes sammen, det blir alt for hardt og du får mindre ut av treninga di..

 

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av dimdal
Lenke til kommentar

Det er så sykt mye gøyere å trene når det går hurtig fremover. Jeg er riktignok ikke noe spesielt sterk ennå. Men etter en knapp uke med mer seriøst kosthold som innebærer: mer protein, vesentlig mer karb og nesten ingen utskeielser går det veldig bra.

 

Forrige gang jeg trente skulderpress klarte jeg 7 rep med 18 kilos manualer. I dag klarte jeg 9 med 20 kg i hver hånd. Før dette sto jeg mer eller mindre stille på 18 i en god stund :cool:

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
@Rakkerunge:

 

Å kjøre rygg sammen med bryst er bare helt søkt, kjør heller triceps sammen med bryst, rygg sammen med biceps og eventuelt skuldre og bein sammen.

 

Rygg, særlig nedtrekksøvelser, bruker mye av biceps som støttemuskulatur, og det er derfor gunstigere å trene disse muskelgruppene sammen. Samme med triceps og bryst. To så store muskelgrupper som rygg og bryst bør ikke trenes sammen, det blir alt for hardt og du får mindre ut av treninga di..

 

 

Edit: Skrivefeil.

6950859[/snapback]

Er nok sant at det kan lønne seg å kjøre rygg og biceps sammen. Men jeg tar litt mindre i bicepsøvelsene da, og det er irriterende :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Flere synspunkter på dette? Jeg har nemlig ikke tatt det nåværende opplegget ut av løse luften, det er noe jeg har lest og blitt anbefalt.

6952458[/snapback]

Støtter Dimdal

 

-Dag1:Bein

-Dag2:Bryst+Triceps

-Dag3:Rygg+Biceps

 

Veit ikke helt når det er mest gunstig å trene skuldre, men du skal ikke trene skuldre og bryst på to påfølgede dager siden mye av den samme muskulaturen blir tatt i bruk.

Lenke til kommentar

Rygg, særlig nedtrekksøvelser, bruker mye av biceps som støttemuskulatur, og det er derfor gunstigere å trene disse muskelgruppene sammen. Samme med triceps og bryst. To så store muskelgrupper som rygg og bryst bør ikke trenes sammen, det blir alt for hardt og du får mindre ut av treninga di..

6950859[/snapback]

Er nok sant at det kan lønne seg å kjøre rygg og biceps sammen. Men jeg tar litt mindre i bicepsøvelsene da, og det er irriterende :p

6952392[/snapback]

Du skal vel ikke bry deg om hvor mye du tar på ei vanlig treningsøkt, du skal heller bry deg om hvor godt du trener. Hvor mye du tar kan du heller bekymre deg for én gang annenhver måned, så du ser litt fremgang for å få motivasjonen opp.

 

Det er jo klart at biceps får skikkelig juling når du først merker at du tar litt mindre enn du vanligvis ville gjort, og så trener like hardt som du ville gjort til vanlig. Og det er bra :)

 

Jeg har dog et litt annet problem, jeg føler at jeg ikke får trent godt nok i f.eks. nedtrekk, siden biceps sliter minst like mye som de musklene jeg egentlig prøver å fokusere på. For svak i biceps rett og slett =/

 

Håper å se litt resultater nå som jeg har begynt å trene igjen, og siden jeg har begynt å spise litt mer riktig sett ut fra et treningsperspektiv.

Lenke til kommentar

Nettopp derfor liker jeg å kjøre bryst/rygg for seg, jeg føler at jeg får veldig god uttelling for det. Slitne armer ødelegger f.eks ikke det siste settet når jeg kjører skråbenk.

 

Edit: Har forøvrig en grei progresjon om dagen også. Jeg trente veldig lite i sommer, og når jeg kom til Trondheim var det 2 uker med fyll og moro. Men nå har jeg kommet skikkelig godt igang, trener styrke 3 ganger pr uke og spiller volleyball på onsdager. Dips-progresjonen min har tatt helt av, nå kjører jeg 10 x 3 med 15 kg vektbelte, og det er den siste øvelsen jeg tar den dagen. I brystpress har jeg godt opp fra 30kg til 32kg hantler på et par uker.

Endret av Rakkerunge
Lenke til kommentar

Generelt sies det at muskler helst bør hvile 48 timer før de belastes igjen. Hvordan gjelder dette i forhold til å trene bein dagen etter fotball/jogging. Har nemlig det "problemet" at jeg aldri får trent beina fordi jeg ikke vil trene dagen før og etter fotball/jogging da jeg tenker at beina ikke får nok hvile. Er det imidlertid uproblematisk å trene bein etter treningsøkter som nevnt?

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Generelt sies det at muskler helst bør hvile 48 timer før de belastes igjen. Hvordan gjelder dette i forhold til å trene bein dagen etter fotball/jogging. Har nemlig det "problemet" at jeg aldri får trent beina fordi jeg ikke vil trene dagen før og etter fotball/jogging da jeg tenker at beina ikke får nok hvile. Er det imidlertid uproblematisk å trene bein etter treningsøkter som nevnt?

6954839[/snapback]

Det går nok fint å trene styrke etter en fotballtrening, særlig om fotballtreninga ikke er løpetrening (oppoverbakker etc er ganske tungt). Du merker vel selv hvor sliten du er i bena, bruk følelsene som en liten guide.

Lenke til kommentar
Generelt sies det at muskler helst bør hvile 48 timer før de belastes igjen. Hvordan gjelder dette i forhold til å trene bein dagen etter fotball/jogging. Har nemlig det "problemet" at jeg aldri får trent beina fordi jeg ikke vil trene dagen før og etter fotball/jogging da jeg tenker at beina ikke får nok hvile. Er det imidlertid uproblematisk å trene bein etter treningsøkter som nevnt?

6954839[/snapback]

Det går nok fint å trene styrke etter en fotballtrening, særlig om fotballtreninga ikke er løpetrening (oppoverbakker etc er ganske tungt). Du merker vel selv hvor sliten du er i bena, bruk følelsene som en liten guide.

6954897[/snapback]

Enig, du må lærere deg å kjenne og lytte til kroppen, dette er noe som kommer etterhvert med litt prøving og feiling. Det finnes ingen fastit på om hvem som tåler hva. Alle er ulike, noen har meget god restitusjon, noen har dårligere.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar

Jeg både gleder og gruer meg til militæret når det gjelder trening.. Skal ut på rekrutten til tirsdag..

 

Er inne i en veldig god treningsfase, og har vært i det i flere måneder nå.. Håper den ikke blir ødelagt. Har ikke lyst til å løpe av meg alle muskla mine :no:

 

Styrketreningsmuligheter og nok mat (helst proteinrikt) må bare være på plass! :p Skal opp, og ikke ned i kilo!

Lenke til kommentar
Noen måter å få mer testosteron i kroppen? Noe mat som inneholder det? Hva er det som har innspilling på hvor mye testosteron kroppen produserer?

6959701[/snapback]

Nei. Det går ikke an å få mer testosteron i kroppen naturlig, ut i hva det jeg har hørt. Middler som ZMA hjelper med å holde testosteron nivåene oppe under hard trening. Hvor hardere man trener, jo mer går nivåenet ned. Hvis du tar noe som øker testosteron nivåene i kroppen utover ”standardnivået” ditt, stopper egenproduksjonen. Egenproduksjonene vil komme tilbake, når man slutter med det som økte testosteronet. Mat inneholder ikke testorseron.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...