Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Beklager at jeg igjen kommer og spør spørsmål som ikke har noe med tema dere er inne på, men er mye lettere å spørre her inne enn å lage en ny tråd.. Her får jeg faktisk svar fra brukere jeg vil ha svar fra.

 

På en såkalt "clean bulk", hvor man ligger 3-500 kcal i overskudd hver dag. Har det noen positive effekter å ta seg en spisedag i uka hvor du ikke er like nøye med makroene, og ikke er så opptatt av at maten skal være "clean"?

For meg er ikke en spisedag at jeg blir et monster og spiser alt jeg kommer over, men at jeg spiser en pizza eller to på kvelden + litt is/godteri/you name it.

 

Edit: Positive effekter sett bortifra det mentale.

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For normalvektige har det svært lite å si for helheten, du vil indirekte eller direkte justere for dette over tid. Så jeg vet ikke helt hva du er ute etter når du spør etter "Positive effekter" om du tar deg en spisedag i ny og ne vil den mest positive effekten være at du "lever livet" uten restriksjoner som du ellers kunne finne "ubehagelig". (Ikke spise pizza + is med venner på en lørdagskveld)

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For normalvektige har det svært lite å si for helheten, du vil indirekte eller direkte justere for dette over tid. Så jeg vet ikke helt hva du er ute etter når du spør etter "Positive effekter" om du tar deg en spisedag i ny og ne vil den mest positive effekten være at du "lever livet" uten restriksjoner som du ellers kunne finne "ubehagelig". (Ikke spise pizza + is med venner på en lørdagskveld)

Med positive effekter mente jeg om det muligens kunne høyne forbrenningen, påvirke muskelvekst, etc..

Finnes ikke dumme spørsmål, er det ikke det man sier? :wee:

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar

så jeg skal ta knebøy og mark tre ganger i uka likevel?

Bork: Jeg har nylig følgt SS, og gjorde det slik han foreslår i den nyeste boka. Det funker bra (sett bortifra at jeg tar mer i knebøy (107.5) enn i mark (97.5). Ser sånn ut (sakset fra SS-wikien):

 

 

og det går greit?

 

er den som står i boka mi også

 

 

( Rippetoe, Mark (2012-01-13). Starting Strength (Kindle Location 7422). The Aasgaard Company. Kindle Edition. )

Endret av Bork Laser
Lenke til kommentar

Jeg ville fulgt programmet slik det står, hvis du skal følge det i det hele tatt. De første treningene skal det løftes mark og bøy hver trening, det er for å få inn bevegelsen.

 

@bork altså. Alt står i boka.

Dette blir jo noe helt annet. Jeg trodde vedkommende spurte om det som et generelt program.

Lenke til kommentar

Dette blir jo noe helt annet. Jeg trodde vedkommende spurte om det som et generelt program.

det er jo et program, det står:

The two workouts alternate across the MWF schedule for the first couple of weeks, until the freshness of the deadlift has worn off a little and after the quick initial gains establish the deadlift well ahead of the squat.

Rippetoe, Mark (2012-01-13). Starting Strength (Kindle Locations 7406-7408). The Aasgaard Company. Kindle Edition.

Lenke til kommentar

Med positive effekter mente jeg om det muligens kunne høyne forbrenningen, påvirke muskelvekst, etc..

Finnes ikke dumme spørsmål, er det ikke det man sier? :wee:

Ved et overskudd av kalorier over tid uten styrketrening vil 30-40% være muskelmasse mens resten fettmasse, ved styrketrening vil selvsagt tallet være en del høyere. Dette er sterkt avhengig av overskuddet og genetikk. Men du spekulerer riktig, en høyere vekt (både fett og muskler) øker basal-forbrenningen da en tyngre kropp koster mer å bevege og en høyere andel muskelmasse (er jo bioaktiv vev, tross alt) koster mer å vedlikeholde.

 

Med andre ord; økt energiinntak kan faktisk ikke gi den forventede vektøkningen da kroppen vil reagere med å booste opp hastigheten på metabolismen, det er verdt å nevne at det er andre metabolske effekter som påvirker dette. Så av og til må man spise mer bare for å vedlikeholde en eventuell økt vekt. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

For en gjøk.

 

Blir det ikke dyrt, hvis bøtta varer i bare 12 dager med 2 daglige inntak?

 

Du ikke følge anbefalt daglig dosering. Husk på at produsenten helst vil at du skal komme tilbake og kjøpe så ofte som mulig. Hvis du for eksempel trenger å spise 200 kcal mer daglig, så tar du en mengde tilsvarende 200 kcal hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...