Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Er power clean viktig for starting strength programmet? ser vanskelig ut

Se ellers innlegget til Joakim. Øvelsen er vanskelig, men det er lett verdt å sette av tiden til å lære seg den. :)

 

Skal se på Jørgen Foss vs Eyvind Hellstrøm nå. Samtidig som jeg spiser jævlig mye mat. Hihi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
wingeer

Nei, slik jeg skrev "muligens" da det er implikasjoner i begge retninger at dette ytterlige kan forsterke mikrotrauma i utsatte fibrer, om dette er tilfelle så går jeg utifra at dette er minimalt.

 

Godt mulig det har kommet mer data i forhold til dette som gir en sterkere indikasjon, da er det i tilfelle bare å belære i vei.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående fysioterapeuter, det er virkelig verdt å sjekke ut manuelterapeut istedenfor, mange bekjente som har bedre erfaring med det.

Enig i dette. Manuellterapeuter er jo egentlig bare "fysioterapeut med opprykk". I tillegg kan de henvise til billeddiagnostikk som ofte kan være en bonus. Derfor jeg ofte anbefaler manuellterapeut fremfor andre. :)

 

Hva skal du spise?

Ble 400g kjøttdeig av svin trollet om til italienske kjøttboller (med fennikelfrø, koriander, hvitløk og masse annet godt) + pasta con cacio e pepe m/100g pasta og sikkert 100g ost, som essensielt er Italias "mac'n'cheese". Er ikke så mye mat egentlig, men mye tatt i betraktning av at jeg går ned i vekt for tiden. :p Må inn i 85kg-klassen igjen!

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Jeg har sluttet å bli overrasket, egentlig...

 

 

Enig i dette. Manuellterapeuter er jo egentlig bare "fysioterapeut med opprykk". I tillegg kan de henvise til billeddiagnostikk som ofte kan være en bonus. Derfor jeg ofte anbefaler manuellterapeut fremfor andre. :)

 

 

Ble 400g kjøttdeig av svin trollet om til italienske kjøttboller (med fennikelfrø, koriander, hvitløk og masse annet godt) + 100g pasta con cacio e pepe som essensielt er Italias "mac'n'cheese". Er ikke så mye mat egentlig, men mye tatt i betraktning av at jeg går ned i vekt for tiden. :p Må inn i 85kg-klassen igjen!

 

Å, hva veier du? Ikke vondt ment, men på videoene ser du ikke sinnsykt diger ut...?

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar
Å, hva veier du? Ikke vondt ment, men på videoene ser du ikke sinnsykt diger ut...?

Haha! Jeg er nok ikke så sinnsykt diger heller. lå på rundt 87kg i dag. Tenker jeg skal ned til rundt 82kg. Fornøyd med den vekta, egentlig. Er jo 184cm høy, og har mest masse på lår og rygg.

Av erfaring, og med min høyde, vil man ikke være veldig stor på 85kg, med mindre man trener for størrelse.

Lenke til kommentar
For å nå hypertrofi så er det en del veldig essensielle faktorer man må gjøre rede for for; Man er avhengig å danne metabolitter, påvirke CNS (sentralnervesystemet) og selvsagt påvirkelsen av hormoner. Men tilbake til metabolitter; Hypertrofisk økter skaper en ubalanse i muskelcellene. Styrketrening påvirker immunforsvaret negativt, og den økte muskelveksten er bare en respons på tilpasningen av dette, enkelte fysiologer sier at "trening er usunt, men netto-gevinsten er større enn innsatsen" Grunnen til at man vil ha korte SP (seriepauser) og trening på en viss %RM (tunge økter) er å skape en såpass stor sur PH, ødeleggelse av membraner (mekanisk strekk) og dannelse av metabolitter, slik at avfallstoffene ikke får sjanse til å oksideres av immunapparatet. Alt dette vil føre til en større proteinsyntese etter trening (som for øvrig ikke vil bli positiv før EAA blir tilført da netto nedbrytelse er større enn netto oppbygning . Toppidrettutøverne slik vi ble presentert i undervisningen, brukte Tufte som et eksempel. Han hadde en "nedjogging" økt i en time etter styrketreningen. Dette grunnet da man har sett at nedjogging gjør at disse metabolittene raskere blir oksidert. Om du tøyer derimot kan dette muligens forsterke effekten av styrketreningen

Hehe, takk for svar, men jeg skjønte ikke mer enn sist avsnitt av det du skrev, er ganske ny i "gamet". Kan du forklare det med mindre faguttrykk? :p

Lenke til kommentar
Enig i dette. Manuellterapeuter er jo egentlig bare "fysioterapeut med opprykk". I tillegg kan de henvise til billeddiagnostikk som ofte kan være en bonus. Derfor jeg ofte anbefaler manuellterapeut fremfor andre. :) Ble 400g kjøttdeig av svin trollet om til italienske kjøttboller (med fennikelfrø, koriander, hvitløk og masse annet godt) + pasta con cacio e pepe m/100g pasta og sikkert 100g ost, som essensielt er Italias "mac'n'cheese". Er ikke så mye mat egentlig, men mye tatt i betraktning av at jeg går ned i vekt for tiden. :p Må inn i 85kg-klassen igjen!

hva mer brukte du i kjøtbollene?

står en pakke 400g svinekjøttdeig til overs i kjøleskapet

Endret av Bork Laser
Lenke til kommentar
hva mer brukte du i kjøtbollene? står en pakke 400g svinekjøttdeig til overs i kjøleskapet

Brukte et par skiver brød som hadde ligget i vann i et par minutter + skvis ut vannet helt. Fennikelfrø, salvie, basilikum, sort pepper, korianderfrø varmet i en tørr panne (impro på hvor mye av hver), knust sammen med salt. Bland alt sammen i en bolle med et hvitløksfedd og så er du klar til å steke de. Hurra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...