Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Belaster man kroppen for mye når man trener både utholdenhetstrening og styrketrening under samme økt?

 

Vanskelig og svare på da det er din kropp det er snakk om. Samt vet lite og bakgrunnen din, hvor ofte du gjør det, hvor mye mengde du har osv osv. Bare du som vet om det bli for mye. Uansett ta styrken først.

 

Men optimalt er det ikke. Jeg ville bare hatt styrke, og spis og vent med utholdenhets treninga til senere på dagen, eller kjør det på forskjellige dager.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

 

 

Vanskelig og svare på da det er din kropp det er snakk om. Samt vet lite og bakgrunnen din, hvor ofte du gjør det, hvor mye mengde du har osv osv. Bare du som vet om det bli for mye. Uansett ta styrken først.

 

Men optimalt er det ikke. Jeg ville bare hatt styrke, og spis og vent med utholdenhets treninga til senere på dagen, eller kjør det på forskjellige dager.

Jeg tenkte bare å gjøre det i dag, ikke noe jeg skal gjøre ukentlig. I dag skulle jeg egentlig løpe 4x4 og avslutte med SL 5x5, men så ble jeg anbefalt å droppe styrketreningen, og det gjorde jeg.

Lenke til kommentar

Belaster man kroppen for mye når man trener både utholdenhetstrening og styrketrening under samme økt?

 

For å nå hypertrofi så er det en del veldig essensielle faktorer man må gjøre rede for for;

Man er avhengig å danne metabolitter, påvirke CNS (sentralnervesystemet) og selvsagt påvirkelsen av hormoner. Men tilbake til metabolitter;

 

Hypertrofisk økter skaper en ubalanse i muskelcellene. Styrketrening påvirker immunforsvaret negativt, og den økte muskelveksten er bare en respons på tilpasningen av dette, enkelte fysiologer sier at "trening er usunt, men netto-gevinsten er større enn innsatsen" Grunnen til at man vil ha korte SP (seriepauser) og trening på en viss %RM (tunge økter) er å skape en såpass stor sur PH, ødeleggelse av membraner (mekanisk strekk) og dannelse av metabolitter, slik at avfallstoffene ikke får sjanse til å oksideres av immunapparatet. Alt dette vil føre til en større proteinsyntese etter trening (som for øvrig ikke vil bli positiv før EAA blir tilført da netto nedbrytelse er større enn netto oppbygning .

 

Toppidrettutøverne slik vi ble presentert i undervisningen, brukte Tufte som et eksempel. Han hadde en "nedjogging" økt i en time etter styrketreningen. Dette grunnet da man har sett at nedjogging gjør at disse metabolittene raskere blir oksidert. Om du tøyer derimot kan dette muligens forsterke effekten av styrketreningen

Så du anbefaler ikke å drikke melk her i UK? Drikker vel en 0,6l dagen bare.

Om du har energibehovet så burde det gå bra, som tidligere nevnt er jeg personlig skeptisk til mailard-reaksjonen (ved varmebehandling av proteiner vil disse reagere spontant med sukkerforbindelser og kan skape uheldige molekyler) Det har vært forsket mye på dette, og det har enn så lenge ikke funnet noen negative effekter så jeg har ingen grunnlag for å fraråde dette, men personlig så holder jeg meg unna sjokolademelk og lignende da det er en del hypoteser rundt dette som gjør at jeg personlig er skeptisk, iallefall enn så lenge.

 

For øvrig får brunost, prim etc sine karakteristiske brunfarge av mailard-reaksjoner. :)]

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...