Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Da har jeg vondt i skuldra igjen. Det gikk fort. Enda jeg har vært så nøye med teknikk, vekt og oppvarming

 

A00032F01.jpg

Virker som om det er rundt det som her kalles bursa, men kan jo hende det er noe annet rundt der.

Er veldig usikker på om det er muskulært. Jeg har ikke falt og slått meg nå, så det er ikke snakk om noe som er knekt. Jeg har lenge trodd at dette hadde noe med at jeg veltet på sykkel for en god del år siden og landet med høyre skulder i asfalten i 60-70 km/t. Men nå er det venstre skulder som er vond.

 

Mine egne teorier basert på litt leting:

 

- Kan det være immobilitet, eller dysplasi(at leddet ikke er helt på plass). Og at dette kommer av roing og markløft? Kan være militærpress og benkpress og for den saks skyld

 

- Jeg leste et sted at problemet kunne sitte mer bak på skulderen, men at symptomene kommer der jeg forteller. Da er det vel uansett rart hvis jeg ikke kjenner noe bak ved skulderbladene?

 

- Kan det være muskulært eller senebetennelse? Har jo sittet en god del på terreng og landeveissykkel, så kan være slitasje.

 

 

shoulder4.jpg

Nummer to fra venstre er maks utslag før jeg får vondt. Har ikke sjans til å løfte noe mer enn det uten å hjelpe til med den andre hånden.

Dette kan vare mellom 1-3 dager.

Prøvde wall slides nå bare for å se, og jeg klarer ikke å få håndflaten helt inntil veggen før det gjør vondt. Når det ikke er vondt klarer jeg wall slides greit.

 

Skal jeg vente med trening og la det roe seg i et par uker mens jeg tar wall slides og bare beinøkter, og så prøve igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som går på Evo? Er vel et veldig nytt senter over hele Norge, har hørt mye forskjellig om det. Er det noe bra?

Et vel over to år gammelt, så 'veldig nytt' er det knapt. Jeg trente der en sommer. Greit konsept, men dårlige vektskiver trekker ned. De fleste sentrene er så vidt jeg vet godt utstyrt kvantitetsmessig, og jeg liker no bullshit-tilnærmingen, men det finnes ofte bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Noen som går på Evo? Er vel et veldig nytt senter over hele Norge, har hørt mye forskjellig om det. Er det noe bra?

 

Jeg er fornøyd i forhold til prisen. Trener der fordi det er billig og 50 meter unna meg. Er drittmusikk der og ikke eleiko skiver nei, men knebøyrack og nok stenger. Hantlene stopper på 40kg da som alle Evo sentre. Der jeg trener får jeg bruke kritt, men er grei å fjerner det verste for de andre etter meg og. Mens mener at på et annet Evo jeg var på var det bannlyst, så er litt forskjellig praksis i forhold til det hvertfall

 

 

hfthomas, den er kjedelig, jeg ville hvertfall ventet til det ikke gjorde vondt når du trente hvertfall så du ikke gjør det verre.

Lenke til kommentar

Da har jeg vondt i skuldra igjen. Det gikk fort. Enda jeg har vært så nøye med teknikk, vekt og oppvarming

 

A00032F01.jpg

Virker som om det er rundt det som her kalles bursa, men kan jo hende det er noe annet rundt der.

Er veldig usikker på om det er muskulært. Jeg har ikke falt og slått meg nå, så det er ikke snakk om noe som er knekt. Jeg har lenge trodd at dette hadde noe med at jeg veltet på sykkel for en god del år siden og landet med høyre skulder i asfalten i 60-70 km/t. Men nå er det venstre skulder som er vond.

 

Mine egne teorier basert på litt leting:

 

- Kan det være immobilitet, eller dysplasi(at leddet ikke er helt på plass). Og at dette kommer av roing og markløft? Kan være militærpress og benkpress og for den saks skyld

 

- Jeg leste et sted at problemet kunne sitte mer bak på skulderen, men at symptomene kommer der jeg forteller. Da er det vel uansett rart hvis jeg ikke kjenner noe bak ved skulderbladene?

 

- Kan det være muskulært eller senebetennelse? Har jo sittet en god del på terreng og landeveissykkel, så kan være slitasje.

 

 

shoulder4.jpg

Nummer to fra venstre er maks utslag før jeg får vondt. Har ikke sjans til å løfte noe mer enn det uten å hjelpe til med den andre hånden.

Dette kan vare mellom 1-3 dager.

Prøvde wall slides nå bare for å se, og jeg klarer ikke å få håndflaten helt inntil veggen før det gjør vondt. Når det ikke er vondt klarer jeg wall slides greit.

 

Skal jeg vente med trening og la det roe seg i et par uker mens jeg tar wall slides og bare beinøkter, og så prøve igjen?

Hvordan oppstod dette? Var det akutt, eller er det noe som har gnagd over lenger tid og til slutt blitt ille? Kan være du har noen ubalanser rundt skulderleddet. Veldig vanlig at det blir utsatt hvis du i tillegg har litt kyfose i brystryggen (datarygg). Hvis dette er noe du sliter med jevnlig så drar du til en terapeut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et vel over to år gammelt, så 'veldig nytt' er det knapt. Jeg trente der en sommer. Greit konsept, men dårlige vektskiver trekker ned. De fleste sentrene er så vidt jeg vet godt utstyrt kvantitetsmessig, og jeg liker no bullshit-tilnærmingen, men det finnes ofte bedre alternativ.

 

Nesten spørre hva som er galt med skivene? Dårlige dimensjoner regner jeg med?

Ikke vært inne på noe EVO senter. Men det kommer nå et til byen om ikke så alt for lenge.

Lenke til kommentar

Da har jeg vondt i skuldra igjen. Det gikk fort. Enda jeg har vært så nøye med teknikk, vekt og oppvarming

 

A00032F01.jpg

Virker som om det er rundt det som her kalles bursa, men kan jo hende det er noe annet rundt der.

Er veldig usikker på om det er muskulært. Jeg har ikke falt og slått meg nå, så det er ikke snakk om noe som er knekt. Jeg har lenge trodd at dette hadde noe med at jeg veltet på sykkel for en god del år siden og landet med høyre skulder i asfalten i 60-70 km/t. Men nå er det venstre skulder som er vond.

 

Mine egne teorier basert på litt leting:

 

- Kan det være immobilitet, eller dysplasi(at leddet ikke er helt på plass). Og at dette kommer av roing og markløft? Kan være militærpress og benkpress og for den saks skyld

 

- Jeg leste et sted at problemet kunne sitte mer bak på skulderen, men at symptomene kommer der jeg forteller. Da er det vel uansett rart hvis jeg ikke kjenner noe bak ved skulderbladene?

 

- Kan det være muskulært eller senebetennelse? Har jo sittet en god del på terreng og landeveissykkel, så kan være slitasje.

 

 

shoulder4.jpg

Nummer to fra venstre er maks utslag før jeg får vondt. Har ikke sjans til å løfte noe mer enn det uten å hjelpe til med den andre hånden.

Dette kan vare mellom 1-3 dager.

Prøvde wall slides nå bare for å se, og jeg klarer ikke å få håndflaten helt inntil veggen før det gjør vondt. Når det ikke er vondt klarer jeg wall slides greit.

 

Skal jeg vente med trening og la det roe seg i et par uker mens jeg tar wall slides og bare beinøkter, og så prøve igjen?

 

Det du skriver høres ut som mitt problem, gått i bakken i 100kmt , forran pc i 120t uka i lang periode.

Vondt de samme stedene, jeg gikk til fysio (god fysio som kroppsløftere går til )

 

Problemet viste seg pga disse påkjenningene at en muskel eller to er stram og tar alt blodet fra de andre gruppene rundt og samtidig vrir skulderen fremover.

 

Ved å fikse på dette ble jeg støl i grupper jeg ikke visste jeg hadde og kunne legge på 20kg på øvelsene etter dag 1.

 

Eirik sandvik har også eget hefte om skulder og skadefrie skuldre.

Den er nok ikke så dum å få tak i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da har jeg vært på sesjon og blitt satt til Luftforsvaret. Håper var egentlig å få dra opp i nord, men Forsvaret trenger teknikere. Litt kjipt, but it is what it is.

Scorte gjennomsnitt på styrke, og over gjennomsnitt på kondisjon.

 

Perfekt helse, så legen sa jeg burde prøve meg på jagerflypilot grunnet lav vekt og kort høyde :p

Er jo "one in a million" å bli jagerpilot, så tror ikke det er noe å satse på.

Lenke til kommentar

Du får permisjon for å dra på opptak (vel, du har muligens ikke uinnskrenket rett til det men ordner seg stort sett) mens du er inne, så søk det året du gjennomfører førstegangstjenesten.

 

Hva slags teknisk bakgrunn har du? Ubåttjeneste skal være fett, og hvis du er liten og har teknisk kompetanse er du jo midt i blinken.

Lenke til kommentar

Hvordan oppstod dette? Var det akutt, eller er det noe som har gnagd over lenger tid og til slutt blitt ille? Kan være du har noen ubalanser rundt skulderleddet. Veldig vanlig at det blir utsatt hvis du i tillegg har litt kyfose i brystryggen (datarygg). Hvis dette er noe du sliter med jevnlig så drar du til en terapeut.

 

 

Det kommer som regel dagen etter trening. Skulle tro jeg var støl, bare at det er mye mer "stikkende" og intens smerte.

Ringte fysio i stad, og han sa jeg burde snakke med lege pga ventetid. Men, kan jo bare bestille time og gå til behandling

 

 

Det du skriver høres ut som mitt problem, gått i bakken i 100kmt , forran pc i 120t uka i lang periode.

Vondt de samme stedene, jeg gikk til fysio (god fysio som kroppsløftere går til )

 

Problemet viste seg pga disse påkjenningene at en muskel eller to er stram og tar alt blodet fra de andre gruppene rundt og samtidig vrir skulderen fremover.

 

Ved å fikse på dette ble jeg støl i grupper jeg ikke visste jeg hadde og kunne legge på 20kg på øvelsene etter dag 1.

 

Eirik sandvik har også eget hefte om skulder og skadefrie skuldre.

Den er nok ikke så dum å få tak i.

 

Høres bra ut. Da skal jeg stikke til fysio etterhvert. Hvordan vet jeg hvem kroppsløftere går til? De jeg ringte til har et godt rykte, men de har 3 mnd kø...

 

Er det sandvikstraining.com du tenker på når det gjelder det heftet?

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar
Det kommer som regel dagen etter trening. Skulle tro jeg var støl, bare at det er mye mer "stikkende" og intens smerte. Ringte fysio i stad, og han sa jeg burde snakke med lege pga ventetid. Men, kan jo bare bestille time og gå til behandling

I hvilken by holder du til? Burde være mulig å få en time litt hurtigere enn 3 mnd. Kan være det blir noe dyrere, men jeg har alltid ment at de pengene er verdt det (pleier å ligge på rundt 300kr for 20 min + enkelte steder har studentrabatt).

Går det over igjen om du ikke belaster det? Høres i så fall ut som om du ikke trenger å være veldig bekymret. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
I hvilken by holder du til? Burde være mulig å få en time litt hurtigere enn 3 mnd. Kan være det blir noe dyrere, men jeg har alltid ment at de pengene er verdt det (pleier å ligge på rundt 300kr for 20 min + enkelte steder har studentrabatt). Går det over igjen om du ikke belaster det? Høres i så fall ut som om du ikke trenger å være veldig bekymret. :)

 

Holder til i Tønsberg.

Ja, skal nok finne noen som jeg kan komme inn hos raskere ;)

Det virker jo ikke som at det er så ille pris det.

Det går over alt mellom 1-3 dager uten belastning. Kanskje raskere med ibux. Da satser jeg på at det ikke er noe store problemer, og regner med at de har peiling på det hos en fysioterapeut :)

Lenke til kommentar
Det kommer som regel dagen etter trening. Skulle tro jeg var støl, bare at det er mye mer "stikkende" og intens smerte. Ringte fysio i stad, og han sa jeg burde snakke med lege pga ventetid. Men, kan jo bare bestille time og gå til behandling Høres bra ut. Da skal jeg stikke til fysio etterhvert. Hvordan vet jeg hvem kroppsløftere går til? De jeg ringte til har et godt rykte, men de har 3 mnd kø... Er det sandvikstraining.com du tenker på når det gjelder det heftet?

 

Hvilken by bor du i?

Man finner de gode på for eks forumet til myrevolution og de som trener, fått skader og funnet behandling.

 

Man må finne en fysio som ikke sier "ta treningsfri"

Jeg gikk til lege og fikk henvisning, vet ikke om det lønner seg økonomisk/ hva man får igjen av staten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
http://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/kylling-og-fjarkre/chili-con-chicken kan anbefales hva tenker dere om den melka "styrk" med mer protein?
Kanskje hakket for dyrt, rart å tilsette vitD i en "fettfri variant" den er høypasteurisert noe som er genialt i forhold til post-treningen. Personlig bruker jeg enten denne eller skummet kultur (har til og med prøvd å mixe dem sammen som smakte overraskende godt og gir meg 25g protein etter trening i en periode hvor jeg overhodet ikke har apetitt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...