Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

dag 1: Ok

oppvarming Ok om det er med vektene og ikke mølle

rygghev WTF

situps bosuball WTF

hoveddel Ok

knebøy 8-10*3 +2 lettere oppvarmingssett Ok

liggende lårcurl 8-10 * 3 WTF

beinpress 10-12 *3 OK , men hvorfor sammen med knebøy?

sittende legghev 15-20 *3 WTF

skulderpress 8-10 *3 Ok

facepull 10 - 12 *3 Ok om du skal fikse skulder bak

pushdwon rettstang 8-10 * 3 Lite optimalt

dag 2: Ok

oppvarming:Ok om det er med vektene og ikke mølle

planken Ok , men først?

hoveddel: Ok

markløft 8-10*3 +2 lettere oppvarmingssett Ok

nedtrekk 8-10 *3 Ok

hantelroing 8-10*3 Ok

foroverbøyd sidehev 8-10*3 Ok

brystpress hantler 8-10*3 Ok , men uegnet for tyngre vekter

skrå flyes hantler 10-12 *3 WTF

sittende bicepscurl hantler 8-10 *3 WTF

 

 

Ville ha gått rett på SS, men det er ikke et dårlig program.

Uansett så vil 80% av resultatene være hvor mye du spiser og progresjonen VS målene i dette programmet.

Bare løfte det slik det står og spise som før kommer man ingen veg med.

 

SS

http://www.kalibergy...rting-strength/

Endret av War
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okei, så 3 dager i uka med starting strength og så en dag med de øvelsene da?

er det kool beans?

 

 

Ville ha gått rett på SS, men det er ikke et dårlig program.

Uansett så vil 80% av resultatene være hvor mye du spiser og progresjonen VS målene i dette programmet.

Bare løfte det slik det står og spise som før kommer man ingen veg med.

 

SS

http://www.kalibergy...rting-strength/

hvorfor er noen av de wtf?

Endret av Bork Laser
Lenke til kommentar

okei, så 3 dager i uka med starting strength og så en dag med de øvelsene da?

er det kool beans?

 

 

hvorfor er noen av de wtf?

 

Hold deg til programmet som war linket til. Og legg til øvelser dersom målet er for skade/ rette opp holdningen din. F.eks høy reps på facepulls. Begynner du og mikse og fikse for mye selv kan du ikke forvente og få like bra resultater. Skade og skadeforebyggende øvelser er greit, eller om du er mer erfaren og kan få bedre utnytte av flere øvelser. Men sit-ups og annet tull som er med i programmet vil bare FUCKE opp holdningen din enda mer. Når det er sagt er det hverdagen som er det viktigste, treningen varer bare 1-3 timer. Mens resten teller mye mer.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

takk for tipset,

jeg synes du var litt utydelig på flere øvelser. SKal jeg legge til en dag med isolasjonsøvelser eller ikke?

 

Nei, ikke gjør det. Det er bare bortkastet tid. Støtte øvelser gjøres i slutten av økten. Men alle de øvelsene du ramser opp er bare tull, kjør de som er med i programmet på linken og legg til litt facepulls på slutten av økten.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

takk for tipset,

jeg synes du var litt utydelig på flere øvelser. SKal jeg legge til en dag med isolasjonsøvelser eller ikke?

 

På SS så kan dips erstattes med franskpress om man ikke er sterk nok.

Hang-ups kan erstattes med nedtrekk eller hang-ups med strikk.

 

På mage kan du legge inn planke eller andre gode øvelser, ikke sit-ups.

 

Ellers så er det lavt nok volum til å legge inn hip thrust eller de andre spesialøvelsene man kan få pga skulder osv på slutten av programmet.

 

Kjører det her selv med hip thrust på slutten ene dagen pga kampsporten min krever 300kg der.

Så har jeg skulderskade så jeg legger inn en face-pull andre dagen.

 

Det viktigste derimot er å spise rett VS målene og følge den oppgitte progresjonen.

Det betyr at du kutter vektene med 25% ca av det du klarer 5RM med og begynner der.

Oppvarming er utenom settene som er beskrevet og kan for eks være halv vekt 10 rep på den øvelsen du skal trene.

 

Om du blir sterk og stor eller om du blir akuratt som før eller om du blir rippa six-pac-beast vil være kun kosten , for alle resultatene ville man kunne kjøre det samme programmet.

Så viktig er kostholdsdelen.

Lenke til kommentar

takk for tipset,

jeg synes du var litt utydelig på flere øvelser. SKal jeg legge til en dag med isolasjonsøvelser eller ikke?

 

Som både War og Joakimz sier, det er helt unødvendig. Men jeg lurer virkelig på hvorfor det virker som du har noe i mot å ikke kjøre isoøvelser.

Eksempel (tror det var war som testet): bicepscurls for bicepsvekst. Normal til liten vekst. Kuttet ut isoøvelser, fikk kun kjørt seg gjennom chins, roing o.l. Biceps vokste mye mer.

Lenke til kommentar

Nå betyr ikke WTF at det er dårlige øvelser, alt til sin tid og for deg vil godt utført markløft gjøre mer for ryggen enn rygghev osv.

 

Støtteøvelsene har også sin funksjon, men burde ikke være med som hoveddelen av programmet.

Man bygger det med solide baseøvelser, så legger man til resten avhengig av målene og svake ledd over en periode.

Lenke til kommentar

Da blir jeg nok å starte med Starting Strenght og kjøre det i 2-3 måneder før jeg eventuellt legger inn noe mer for rygg eller lignende. Er det nødvendig av meg å gjøre det nå eller blir det bare ungdommelig overmot?

 

 

 

Man/fre:

3x5 Knebøy

3x5 Benkpress

1x5 Markløft

 

Ons:

3x5 Knebøy

3x5 Skulderpress

3x5 Pendlayroing

 

 

 

Får begynne en stund med kun stang til teknikken sitter. Føler meg nærmest litt "redd" da dette er nytt for meg :p Tenker litt på teknikken i knebøy og pendlayroing.

 

Wuss-mode engaged.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...