Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gjør litt sit-ups (rett og sidelengs), noen øvelser med medisinball, samt tre-fire andre mageøvleser.

Jeg tar allerede planken, i tillegg til noen andre stabiliseringsøvelser. Er det ikke bare positivt å gjøre begge deler?

 

1) Hvis du er redd for ryggen din slutter du ihvertfall med sit-ups. Det er ingen mage øvelse, men en øvelse mange før trodde var bra for og styrke magen - men sannheten er at den gir svært lite og dårlig aktivering av mage iforhold til andre øvelser samt at ryggen får større belastning + strammere hofteleddsbøyere.

 

Så kjernen er til for og stabilisere - og det er det den gjør ved baseøvelser, så baseløft holder i første grad. Men øvelser som RKC-planke er fin og ha med - der lærer du og spenne opp magen, og fungerer skadeforebyggende dersom det bli gjort riktig. Så det er ingen vits i og ha med mange øvelser/bevegelser når 1-2 øvelser gjør samme nytten.

 

2) Markløft kan du gjøre enten du er 5 år eller 90 år. Det er bare gamle myter som tydet på at styrketrening i ung alder er skadelig og kunne stoppe veksten. Så ikke la gamle myter holde deg tilbake i sofaen.

 

3) Til rygg øvelser ville jeg hatt minimum 3 øvelser, og det er:

 

- Markløft

- Horisontal roing ( Hantel-roing, stang roing, kabel roing osv.. )

- Vertikal trekk øvelser ( Nedtrekk, pull ups, chins, rack-chins osv )

 

Ville hatt like mye eller mer reps på lats og øvre rygg iforhold til vertikale og horisontale press øvelser, med tanke på skulderhelse + at jo sterkere ryggen er jo lettere blir det og holde spenn og utvikle styrken i benkpress, ryggen spiller like stor rolle i benk f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lenge tenkt over at blant hobby-bodybuildere så blir ofte smith-maskinen sett ned på, alt skal hele tiden kjøres fritt. Jeg tenker da spesielt på benkpress.

Jeg skjønner prinsippet, da smith-maskinen låser deg til en bevegelsesbane, og man ikke får med støttemuskler. Men er det da virkelig så galt å variere med smithmaskin en gang i blant?

Har selv variert og kjørt litt benkpress i smith, og syns den konsentrerer veldig bra på bryst.

 

Nå vet jeg ikke om det er samme mentalitet her inne som med de jeg har diskutert dette med da, selvfølgelig..

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar

Har to sett i huset så dersom vektene til det ene passer det andre så er vel 20-25 kilo på hver maks. Om de andre vektene ikke passer, 12.5kg.

 

Hvis du kjøper for neste semester også så kan du trene i sommer også. Ellers er de veldig greie på Kraft når det gjelder sånt, men det er jo vanskeligere på Elverhøy.

 

Når planlegger du å trene til uka?

Lenke til kommentar

Nå har både Jonas2k og Kjetil_90 utdypet det godt nok med et "Nei." :p

 

Det er ikke verre enn at da oppbygning og degradering av proteiner (endogent proteinturnover) foregår kontinuerlig (derfor du skifter mellom anabole /katabolske faser igjennom dagen). Et inntak av energi og da høykvalitet-proteiner, vil stimulere til anabole prosesser, du inntar jo tross alt energi-givende aminosyrer.

 

Edit: Dose/respons og et overdrevent inntak kan dog ha negative effekter, men det var ikke spørsmålet her.

Jeg kan derfor da i prinsippet hente majoriteten av mitt daglige protienbehov gjennom proteinshakes?

Lenke til kommentar

Har lenge tenkt over at blant hobby-bodybuildere så blir ofte smith-maskinen sett ned på, alt skal hele tiden kjøres fritt. Jeg tenker da spesielt på benkpress.

Jeg skjønner prinsippet, da smith-maskinen låser deg til en bevegelsesbane, og man ikke får med støttemuskler. Men er det da virkelig så galt å variere med smithmaskin en gang i blant?

Har selv variert og kjørt litt benkpress i smith, og syns den konsentrerer veldig bra på bryst.

 

Nå vet jeg ikke om det er samme mentalitet her inne som med de jeg har diskutert dette med da, selvfølgelig..

 

Større risiko for skader, og dårligere stimulering. At man kjenner det "bedre" i bryst er jo et dårlig argument for og "variere" Jeg stiller det samme spørsmålet som herr brun gjør.. hvorfor variere når du vet vanlig benk fungerer bedre?

 

Når det er sagt kjenner jeg det godt i brystet av vanlig benk, men det er fordi teknikken også er på plass. Jeg ser på smith-maskin som et latskap iforhold til benk. Du bruker også flere muskler ved fri bevegelse, så det kan også ha noe med at man ikke kjenner det spesifikk bare i brystet. Kjenner det mer i bryst av flies også. Men benk bygger uansett bedre masse og styrke.

Lenke til kommentar

2) Markløft kan du gjøre enten du er 5 år eller 90 år. Det er bare gamle myter som tydet på at styrketrening i ung alder er skadelig og kunne stoppe veksten. Så ikke la gamle myter holde deg tilbake i sofaen.

Har du noen referanser? Skulle likt å ha noe skyts mot et parr venner.

 

Så til dagens spørsmål: Tigerbalsam; funker det?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke her om sommeren, så det er problemet ;)

 

Er ganske opptatt nå så starter enten i uken som kommer eller neste uke. Det kan hende jeg bruker noen av de kommende dagene til "planlegging" og sånt.

Flere av billig-senterne har ingen bindingstid og rimelig månedsavgift. Meld deg inn for et par måneder? Typ Fitness24, EVO, Fresh Fitness etc.

Lenke til kommentar

Hvordan kan det ha seg?

Hæ.. er de det? Hvor har du det fra? Egne betraktninger?

Jeg har halvgrei oversikt over norges roere og kan ikke se noen signifikant forskjell den ene eller andre veien.

Jeg må ha hørt feil i en eller annen mobilitywod-video, for det gir jo ikke helt mening. Finner den uansett ikke igjen.

 

Denne videoen her ass.

 

Når vi er inne på hissige olympiske løftere:

http://www.youtube.com/watch?v=FuTycJwgzi8

 

1) Hvis du er redd for ryggen din slutter du ihvertfall med sit-ups. Det er ingen mage øvelse, men en øvelse mange før trodde var bra for og styrke magen - men sannheten er at den gir svært lite og dårlig aktivering av mage iforhold til andre øvelser samt at ryggen får større belastning + strammere hofteleddsbøyere.

Så kjernen er til for og stabilisere - og det er det den gjør ved baseøvelser, så baseløft holder i første grad. Men øvelser som RKC-planke er fin og ha med - der lærer du og spenne opp magen, og fungerer skadeforebyggende dersom det bli gjort riktig. Så det er ingen vits i og ha med mange øvelser/bevegelser når 1-2 øvelser gjør samme nytten.

I tillegg til at ved å belaste magen på den måten (type crunch, sit-ups) vil man forverre kyfose i brystryggen (quasimodo-rygg) siden magemusklene trekker brystkassa nedover.

 

Har du noen referanser? Skulle likt å ha noe skyts mot et parr venner.

Så til dagens spørsmål: Tigerbalsam; funker det?

Fungerer for hva? :p

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Spørsmålet er hvorfor. Hvorfor variere med smith? For praktisk talt alle er det en ubrukelig maskin til alt annet enn hangups og inverted rows. For enkelte med spesielle behov (typisk skader) er det et verktøy i kassa...

Og da blir igjen spørsmålet; Hvorfor? Hvorfor er den totalt ubrukelig? Det var liksom det jeg ville ha svar på, ikke bare at den er ubrukelig. (joakimz har forsåvidt utdypet det, så du skal få slippe det, hehe)

 

Større risiko for skader, og dårligere stimulering. At man kjenner det "bedre" i bryst er jo et dårlig argument for og "variere" Jeg stiller det samme spørsmålet som herr brun gjør.. hvorfor variere når du vet vanlig benk fungerer bedre?

Ok, at det er større risiko for skader er nytt for meg, og også at det gir dårligere stimulering av brystmuskulaturen.. Jeg trodde bare det utelot støttemuskulaturen (skuldre osv).

Jeg har alltid ansett smith-maskin som mindre risiko for skader, så feil kan man ta :)

 

Det med å variere er forsåvidt kun for min egen del, mer motiverende med litt variasjon. Men har uansett fått svar på det jeg lurte på hvertfall.

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar

hadde ikke så bra trening i dag, kjiipt

 

uansett, merker jeg blir sliten i korsryggen under markløft, er det noe galt da?

Det er alltid lame. Skjer alle. Bare å komme tilbake sterkere :3

 

Nei, korsryggen jobber masse under markløft, det er meningen. Det er forskjell på sliten og vondt (selv om jeg er enig i at det ikke alltid er like lett å skille mellom). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...