Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Markløft.

Har hørt at det ikke er bra å begynne med markløft i for ung alder. Jeg er 15, og jeg har lest noen steder at man ikke bør begynne med markløft før kroppen er ferdig utvokst. Mulig dette bare er en myte... Noen som kan bekrefte/avkrefte at dette er tilfellet?

 

Markløft, t-bar row, pendlay row, pullups, chins, 1-hånds roing, manualroing med bryststøtte, rear delt flies, facepull. Da får du dekket sånn ca hele ryggen.

Takk takk! :)
Lenke til kommentar

Har hørt at det ikke er bra å begynne med markløft i for ung alder. Jeg er 15, og jeg har lest noen steder at man ikke bør begynne med markløft før kroppen er ferdig utvokst. Mulig dette bare er en myte... Noen som kan bekrefte/avkrefte at dette er tilfellet?

 

Takk takk! :)

http://pediatrics.aappublications.org/content/121/4/835.full

Startet med markløft når jeg var 15, fortsatt vokst 6 cm ish på ett år

Lenke til kommentar

Hvilken magetrening er det du driver med? Stoppe med magetrening fordi det er rett og slett imo ikke verdt det. Tren core-øvelser som planken etc, samt baseøvelser og slikt så får du mer enn nok mage.

Jeg gjør litt sit-ups (rett og sidelengs), noen øvelser med medisinball, samt tre-fire andre mageøvleser.

Jeg tar allerede planken, i tillegg til noen andre stabiliseringsøvelser. Er det ikke bare positivt å gjøre begge deler?

Lenke til kommentar

Jeg gjør litt sit-ups (rett og sidelengs), noen øvelser med medisinball, samt tre-fire andre mageøvleser.

Jeg tar allerede planken, i tillegg til noen andre stabiliseringsøvelser. Er det ikke bare positivt å gjøre begge deler?

Hør på Anewz. Jeg har gjort ekstremt lite magetrening siden jeg begynte, og har for lengst passert flere bekjente som driver med isolasjonsøvelser og magetrening, og som i tillegg har trent et år lenger enn meg.

 

Mage trening nok hjelpe noen, men ikke en 15-åring som ikke har ok løft i baseøvelser.

Lenke til kommentar

Jeg gjør litt sit-ups (rett og sidelengs), noen øvelser med medisinball, samt tre-fire andre mageøvleser.

Jeg tar allerede planken, i tillegg til noen andre stabiliseringsøvelser. Er det ikke bare positivt å gjøre begge deler?

 

Nå er du 15 og ny innen dette, så derfor unnskyldt. Men det er ingen verdens grunn til å ha en 7-8 mageøvelser på programmet. Hvorfor sånt fokus på magen?

 

Greit nok at jentene på den alderen der er noen suckers for sixpack (oh yes, buksene fallt av ganske fort etter noen sendte MMS back in the days) - men du vil få en mye bedre fysikk om du velger å fokusere på baseløft ;)

Lenke til kommentar

Baseøvelser som knebøy og markløft hjelper definitivt på mage, ved at det belaster stabiliseringsmusklene så mye. Både de rette og de skrå magemusklene. Det er derimot ikke disse musklene som gir ut raskest, så hvis du ønsker å få optimal effekt, så kan det være en fordel å supplementere med egne isolerende øvelser. En tung mageøvelse på henholdsvis nedre, øvre og sidene f. eks. Jeg gjør det ikke med mindre jeg har spesielt fokus på mage. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Baseøvelser som knebøy og markløft hjelper definitivt på mage, ved at det belaster stabiliseringsmusklene så mye. Både de rette og de skrå magemusklene. Det er derimot ikke disse musklene som gir ut raskest, så hvis du ønsker å få optimal effekt, så kan det være en fordel å supplementere med egne isolerende øvelser. En tung mageøvelse på henholdsvis nedre, øvre og sidene f. eks. Jeg gjør det ikke med mindre jeg har spesielt fokus på mage. :)

 

Kan og legge til at baseøvelser gjør at kroppen produserer med hormoner som bidrar til muskelvekst.

For eksempel, Markløft utsetter hele kroppen for belastning. I og med at det er en knall øvelse da den trener mange muskler så vil hormoner påvirke muskelgrupper som ikke blir direkte påvirket.

 

Jeg prioriterer baseøvelser, selv om jeg ikke har trent magen noe spesielt så virker det som at magemusklene har blitt litt større.

Endret av WaterMarked
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Word on the street: Proteinpulver har lite til ingen effekt utenom rett etter trening som betyr at det ikke er vits å drikke det til andre tider på døgnet. True?

Nå har både Jonas2k og Kjetil_90 utdypet det godt nok med et "Nei." :p

 

Det er ikke verre enn at da oppbygning og degradering av proteiner (endogent proteinturnover) foregår kontinuerlig (derfor du skifter mellom anabole /katabolske faser igjennom dagen). Et inntak av energi og da høykvalitet-proteiner, vil stimulere til anabole prosesser, du inntar jo tross alt energi-givende aminosyrer.

 

Edit: Dose/respons og et overdrevent inntak kan dog ha negative effekter, men det var ikke spørsmålet her.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Jeg kan på det meste trene 2 måneder på senter nå før det blir litt over 2 måneder uten tilgang på vektrom. Etter det er det full tilgang året rundt. Er det vits for meg å bruke en del penger på medlemsskap (det går på semester her, ikke år) når jeg kun har tilgang på manualer i 2-3 måneder til sommeren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...