Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hva som er så populært med crossfit. Med knebøy, markløft og benkpress så har man vel i store deler det man trenger for å bli sterk. Jeg lurer også på hva som er så all verdens bra med å trene på en bosuball. Jeg så igjennom et treningsprogram fra en 'PT' der kanskje 1/4 av øvelsene gikk for seg på en bosuball eller vanlig ball.

Det er gøy da. Crossfittards har store gymmer med masse stenger og bumperplates til alle, dekk og tau og masse annen moro man kan leke seg med. Me jelly. Og at det er WOD du skal følge i gruppe gjør det mye lettere for umotiverte fatties å bli fit i forhold til å legge på 2,5 kg på bøyen hver uke i 5x5, skjønner dem godt jeg.

 

Bosuball er hot fordi det er masse stabilisering involvert, og det trenger man når resten av pt-programmet er maskiner :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha, fy faen Molde.

Jeg skrev akkurat dette på wallen til en kompis på fjesbook ; "Tippeligaen berømte og elendige toppnivå slår til igjen, i Norge er er det normalt at topplaget det ene året kjemper i nedrykk det andre året."

 

Det er helt utrolig dette nivået i tippeligaen, en ting er at kvaliteten i forhold til utlandet er direkte pinlig - men det får ikke være måte på dette med topplag det ene året og bunnlag det andre året, nå vant jo Molde to år på rad og serien er fortsatt akkurat startet, men bare å se på lag som Tromsø, Bodø&Glimt, Start, Brann, Stabæk etc hvor man når topp-5 og nærmest eller ryker ned året etterpå.

Lenke til kommentar

Tror jeg heller går for en 10 kilo tyngre utgave av tyler durden enn noe av det der.

Tror Pat Barry fort hadde sett ut som en 10 kilo tyngre utgave av Tyler Durden etter en skikkelig deff, poenget var at det er vanskelig og se ut som en beefy Tyler Durden uten og ha vært innom Pat Barry-looken først.

Lenke til kommentar

Forvent litt noob-spørsmål her i en liten periode fra meg da styrketrening er noe relativt nytt for meg. 6-7 år med opplærte kunnskaper om kondisjonstrening og plutselig er jeg en nybegynner :( Tro om det er slik en fysikklærer på videregående føler det når han treffer en professor i samme felt?

 

Planen er å starte med "Starting Strenght" og kjøre det i noen måneder til jeg har bygget opp et visst grunnlag både når det gjelder teknikk og styrke. Det kommer til å være 2-3 måneder til sommeren hvor jeg ikke har tilgang på treningsstudio så jeg får gjøre det beste ut av det med manualer og lignende, desverre.

 

Kosthold tror jeg kommer til å gå rimelig greit da jeg elsker melk, nøtter, fisk, osv., noe jeg har forstått at dere fortærer i kilosvis. Seriøst, har dere noen gang testet kjevemuskulaturen deres?

 

Nå stiller jeg et spørsmål jeg aldri hadde trodd jeg skulle stilt og jeg rødmer her jeg sitter. Jeg føler meg naken, redd, utsatt og slått ned fra min pidestall :(

... Når jeg går igang på min første treningsøkt, hva bør jeg sikte meg inn på som første løft i benk, mark og knebøy? Jeg mener selvfølgelig ikke å få svar på kiloet, men hva er realistisk for en total nybegynner? Jeg lurer bare så jeg ikke skal bruke Gud vet hvor mange økter på å føle meg fram på +/- 30kg. hver vei.

Lenke til kommentar

Veldig greit å starte med stanga egentlig, for å få inn teknikken de første øktene(+20 kg på mark for å få den opp fra bakken). Realistisk er kanskje rundt å klare 50 i benk, 60 knebøy og 80 i mark etter litt teknikktrening. Men altså har sett en god del spinkle jævler som såvidt klarer stanga i benk første økt.

Lenke til kommentar

LES Starting Strength-boka, følg de rådene han gir rundt løfteteknikk, program og første økt. Der står det veldig greit hva du skal gjøre på den første økta/første gang du løfter (kort og greit: legg på fem kilo helt til du tror du ikke klarer å gjøre det uten at formen blir dårligere). Det finnes ikke noe "så mye bør du løfte første gangen"-tall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Du må prøve deg fram. Begynn med stanga, og jobb deg frem til en 5rep(SS er vel 5x5) som du kjenner, men hvor du har full kontroll over stanga. Det er det viktigste i begynnelsen, at du har kontrollen, og ikke stanga. Det er ikke flaut å begynne med bare stanga.

 

Kosthold har jo du peiling på, nok protein og moderat overskudd.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Er det noen som har noen forslag til gode og effektfulle ryggøvelser? Jeg har en del mageøvelser som jeg bruker, men sortimentet mitt av ryggøvelser er nokså beskjedent. Jeg har hørt at man bør trene like rygg som mage, og det hadde derfor vært fint med tips til noen ryggøvelser. Det spiller ingen rolle om øvelsene krever vekter eller kun ren kroppsvekt.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen forslag til gode og effektfulle ryggøvelser? Jeg har en del mageøvelser som jeg bruker, men sortimentet mitt av ryggøvelser er nokså beskjedent. Jeg har hørt at man bør trene like rygg som mage, og det hadde derfor vært fint med tips til noen ryggøvelser. Det spiller ingen rolle om øvelsene krever vekter eller kun ren kroppsvekt.

Markløft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...