Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Sikkert noen av dere som er flinke med kosthold :)

 

Er syltetøy (lett) sunt?

Er fårepølse (vossafår) sunt?

Er knekkebrød (husman) sunt?

 

Knekkebrød med fårepølse eller grovt brød med syltetøy?

 

Jeg føler jeg har blitt litt tykkere etter at jeg begynte å spise sunt(?) , hvertfall sunnere (1 uke), haha, er det bare innbilning? Jeg gidder ikke veie meg fordi jeg veide meg ikke før og har trent litt.

 

Det kommer an på hva du legger i sunt og hva du spiser og gjør ellers. Syltetøy inneholder ofte mye sukker, så noen vil nok kalle det usunt. Jeg vet ikke hordan nøringsinnholdet til fårepølse ser ut, men jeg kan gjette meg til at det er litt proteiner i det, noe de fleste er enige i at er sunt. Husman har jo mange forskjellige typer knekkebrød, men generelt sett inneholder det mye fiber og har lav energitetthet, så det kan være sunt hvis du trenger å slanke deg.

 

Det nehøver ikke å være noe rart i at du spiser sunt og likevel legger på deg. Hvorvidt du legger på deg eller ikke, kommer fullstendig an på hvor mye energi du spiser i forhold til hvor mye du forbrenner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier du har begynt å spise sunt, men sier ingenting om kosthold, totalt kaloriinntak eller kaloriforbruk.

 

Spiser 2 skiver til frokost med syltetøy, 2 skiver til lunsj, spiser det jeg får til middag, 1 skive i 19.00-20.00 tiden og 2 skiver til kvelds. Alle skiver med syltetøy. Jeg teller vel egentlig ikke kaloriinntak.

 

Jeg er 16 år, 190 høy og rundt 68 kilo.

 

Trener 1 time volleyball mandag, 3 timer innebandy tirsdag, joggetur (til jeg er utslitt) onsdag, 1,5 timer volleyball torsdag, 1,5 timer innebandy fredag.

 

Sluttet å spise lyse skiver med nugatti, og snop og brus er kun lørdagskveld.

Endret av Hunterra
Lenke til kommentar

post-172997-0-08505600-1365789732_thumb.jpg

 

On a serious note: om det der ikke bare er noe tøv så er det jo flott (enn om litt overraskende)! Skjønt, jeg kan se fordelene; tenk på den "benkpressingen" han må gjøre når hun er på topp kun for å holde seg i livet!

 

PS: De som sier "åååh, så flott", "hun er så heldig"; er ikke de ganske nedverdigende? Det de implisitt sier er jo at hun er kjempeheldig som har han. Frekt? Me think so.

Lenke til kommentar

Spiser 2 skiver til frokost med syltetøy, 2 skiver til lunsj, spiser det jeg får til middag, 1 skive i 19.00-20.00 tiden og 2 skiver til kvelds. Alle skiver med syltetøy. Jeg teller vel egentlig ikke kaloriinntak.

 

Jeg er 16 år, 190 høy og rundt 68 kilo.

 

Trener 1 time volleyball mandag, 3 timer innebandy tirsdag, joggetur (til jeg er utslitt) onsdag, 1,5 timer volleyball torsdag, 1,5 timer innebandy fredag.

 

Sluttet å spise lyse skiver med nugatti, og snop og brus er kun lørdagskveld.

 

Du kan nok med fordel bytte ut noe av brødmaten med noe mer proteinrikt, som for eksempel egg.

Lenke til kommentar

Sunt/usunt er ofte relativt til mål. En person som skal ned i vekt bør kanskje ikke spise speilegg stekt i 100g smør, men når du trener så mye som du gjør og veier såpass lite så ville jeg bare gunna på. Sleng med en pakke bacon hver gang du spiser det også. Du ligger bare rett over hva som ansees som undervektig i forhold til BMI, så det gjør ikke noe om du legger på deg litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Egg? Jeg eter kun speilegg, blir ikke det litt mere usunt når man steker det?

 

Det har aldri jeg hørt før, i hvert fall. Speilegg er uansett mer proteinrikt enn brød med syltetøy.

 

post-172997-0-08505600-1365789732_thumb.jpg

 

On a serious note: om det der ikke bare er noe tøv så er det jo flott (enn om litt overraskende)! Skjønt, jeg kan se fordelene; tenk på den "benkpressingen" han må gjøre når hun er på topp kun for å holde seg i livet!

 

PS: De som sier "åååh, så flott", "hun er så heldig"; er ikke de ganske nedverdigende? Det de implisitt sier er jo at hun er kjempeheldig som har han. Frekt? Me think so.

 

Noen vil ha litt mer å ta i, og det er jo helt greit, men de kunne spart seg for å legge ut det nakenbildet. Nå må disse øynene vaskes med såpe og tørkes med sandpapir.

Lenke til kommentar

En person som skal ned i vekt bør kanskje ikke spise speilegg stekt i 100g smør, men når du trener så mye som du gjør og veier såpass lite så ville jeg bare gunna på..

Så har vi også det at selv om du steker rent kjøtt i smør/olje så blir det ikke noe særlig beriket med kalorier, egentlig ekstremt lite, matvitenskap-instuttet i Ås samt biokjemiske instituttet for molekylær gastromi i København viste at i snitt ble kjøtt beriket med 0,5% kalorier når man stekte i smør/olje. Og det gir egentlig mening med åssen disse molekylene oppfører seg.

 

Men det er en viten som er verdt å ta med seg. :)

Edit: Egg som inneholder mer fettsyrer vet jeg ikke hvordan det oppfører seg når det kommer til beriking, og nå ble jeg nyskjerrig så nå fikk jeg plutselig en ting å sjekke opp da jeg selvsagt ikke husker dette nøyaktig og ikke finner notatene mine når vi besøkte mat-vitenskap-instituttet på Ås.

 

Edit2: Finnern er vinnern !

 

Dette skriver Danmarks Fødevarestyrelse om saken:

. Stegning i fedtstof tilfører kødet noget fedtstof, men det har ikke nogen større ernæringsmæssig betydning, idet der optages i størrelsesordenen 0 – 2 g fedt / 100 g råt kød. (gælder ikke ved panering).

2. Der optages mere fedt, når kødet paneres end når det steges i fedtstof uden panering. Fedtenergiprocenten er dog ikke nødvendigvis højere for panerede end ikke panerede kødstykker, når panering består af æg og rasp, kødtykkelsen er min. 1½ cm og kødet ikke steges i længere tid i fedtstoffet end nødvendigt.

3. Jo mere vægtsvind, des mere fedtsvind. Jo længere tid kødet steges/koges, des mere vil tabes af både kødsaft og fedt.

4. Jo højere fedtprocent i kødet, jo mere fedt tabes ved varmebehandling (undtagelse: panerede kødstykker).

5. Kødstykkets størrelse har ikke særlig betydning for fedttabet, når der ikke anvendes fedt ved tilberedningen og varmebehandling er nogenlunde ensartet (dvs. varmebehandling til samme vægtsvind).

6. Det har ikke større betydning om der benyttes gryde, ovn eller pande – det væsentlige er, hvor meget kødet svinder. Høj ovnvarme kan muligvis betyde et lidt højere fedttab.

7. Det betyder ikke noget for mængden af fedt, der tabes, om fedtet sidder på overfladen eller mellem musklerne. Til gengæld tabes fedt inden i musklerne (fedtmarmorering) ikke.

8. Der er muligvis en mindre forskel på svine- og oksekød mht. mængden af fedt, der tabes.

Dette er forsåvidt ikke noen ny oppdagelse, men grunnleggende fakta.

Egg opptar ca 5 g fett pr 100 g egg under steking, rent kjøtt ca 1 g under steking i panne, ovn og fritering (med mindre det er panert).

Ved panert kjøtt er fettopptaket ca 6 %.

Fet fisk opptar nesten ikke noe fett under steking, mens mager fisk tar opp ca 1 % fett pr 100 g rå fisk. Med panering blir det ca 6 %.

Dvs at hvis du steker en biff à 150 g, kan du regne med ca 1,5-3 g fett, uavhengig av hvor mye fett og type fett du har i panna.

(A. Bognar, Bundesforschungsanstalt für Ernährun. Karlsruhe 2002)

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...