Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg holder på med PSMF, og ligger på 1300 kalorier hver dag, hvor 800 av dem kommer fra proteiner (d.v.s. 200 gram proteiner). Det jeg har merket er at når jeg på lørdag har hatt "spisedag", har jeg spist litt godteri, og kost meg veldig (fortsatt 200G protein). Da har jeg ligget på 2500 kalorier.

Det deilige er da at dagen etter har jeg et voldsomt trykk på trening, pluss at det blir lettere å holde meg til dietten. Er det lurt å ha disse "spisedagene"? Og bør jeg ha det hver 3/4.dag eller fortsette å ha det på lørdager?

Lenke til kommentar

For det første, du følger ikke PSMF om du er på 1300 kcal om dagen og 800 av de er fra proteiner.

Har du lest protokollen i det hele tatt? Her SKAL implementeres oppkarbinger, og ja det er normalt at de gir en ekstra trøkk på treningene etterpå...

Oppkarbinger tar du når du kjenner at kroppen er fri for "mos", det er veldig individuelt...

Lenke til kommentar

For det første, du følger ikke PSMF om du er på 1300 kcal om dagen og 800 av de er fra proteiner.

Har du lest protokollen i det hele tatt? Her SKAL implementeres oppkarbinger, og ja det er normalt at de gir en ekstra trøkk på treningene etterpå...

Oppkarbinger tar du når du kjenner at kroppen er fri for "mos", det er veldig individuelt...

Blir feil å si PSMF ja, men en ekstrem diett er det på 1300 kcal. Minimalt med karbohydrater er det uansett. Enkelte dager klarer jeg ikke 1300.

Ta det som utgangspunkt. Er det lurt å ta disse spisedagene, når de fortsatt er på underskudd, og jeg får så mye igjen for det?

Lenke til kommentar

Det er er must, du må manipulere hormonsekresjon på et vis ellers vil forbrenningen senkes. Google: LEPTIN

1300 er ikke så ekstremt, jeg ligger selv på så lite på enkelte hviledager og det går helt fint. Nå må jo nevnes at jeg er 120 og lukter bål med dertil kroppsvekt men uansett...

Lenke til kommentar

Det er er must, du må manipulere hormonsekresjon på et vis ellers vil forbrenningen senkes. Google: LEPTIN

1300 er ikke så ekstremt, jeg ligger selv på så lite på enkelte hviledager og det går helt fint. Nå må jo nevnes at jeg er 120 og lukter bål med dertil kroppsvekt men uansett...

1300 vil jeg si er ekstremt for meg, når jeg er 186 CM høy, og trener 8-9 ganger i uken.

Lenke til kommentar

Da går det på bekostning av helsa di, UP THEM CALORIES!

Man har et visst tak på HVOR mye man kan forbrenne hver dag. Du kan ikke tvinge kroppen til å slippe mer fett enn det som tillates av fysiologien din. Legg deg 500kcal under RMR (google it) og du er safe og vil oppleve kjappere og bedre resultater...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Melkefettet er unikt i sin sammensetning da det inneholder så og si alle de forskjellige fettsyrene hvorav de mettede fettsyrene lauirinsyre, myristinsyre og palmetinsyre. Alle disse tre mettede fettsyrene har den "unike" egenskapen at det øker totalkolesterolet. At totalkolesterolet øker er å forvente da dette er slik transport-mekanismene i kroppen fungerer, og da fastleger samt *kremte* elendige ernæringsfysiologer ser seg blinde på enkeltverdiene total-kolesterol og LDL. Videre ignorerer man TG-verdiene og HDL.

 

En helt splitter ny meta-analyse og da mener jeg splitter ny (feb2013) gikk igjennom grunnlaget for mettet fettet og risikomarkører, og den som alle andre nyere samle-analyser konkluderer med :

http://www.ncbi.nlm....pubmed/22810464

 

Man har mest sannsynlig i biokjemiens barneår hvor man antok at mettet fett --> hyperkolesteromi --> harde endepunkter. Det går an å være nøytral slik jeg er, jeg går ikke imot de generelle anbefalingene - men du verden jeg stiller spørsmåltegn til dem, store spørsmåltegn.

 

Personlige preferanser for meg er H-melk i kaffen og fettfri melk etter trening og enn så lenge syrnete produkter.

 

Hadde vel ikke gjort noe om du en gang i blant hadde forklart på norsk :)

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar

Melkefettet er unikt i sin sammensetning da det inneholder så og si alle de forskjellige fettsyrene hvorav de mettede fettsyrene lauirinsyre, myristinsyre og palmetinsyre. Alle disse tre mettede fettsyrene har den "unike" egenskapen at det øker totalkolesterolet. At totalkolesterolet øker er å forvente da dette er slik transport-mekanismene i kroppen fungerer, og da fastleger samt *kremte* elendige ernæringsfysiologer ser seg blinde på enkeltverdiene total-kolesterol og LDL. Videre ignorerer man TG-verdiene og HDL.

 

En helt splitter ny meta-analyse og da mener jeg splitter ny (feb2013) gikk igjennom grunnlaget for mettet fettet og risikomarkører, og den som alle andre nyere samle-analyser konkluderer med :

http://www.ncbi.nlm....pubmed/22810464

 

Man har mest sannsynlig i biokjemiens barneår hvor man antok at mettet fett --> hyperkolesteromi --> harde endepunkter. Det går an å være nøytral slik jeg er, jeg går ikke imot de generelle anbefalingene - men du verden jeg stiller spørsmåltegn til dem, store spørsmåltegn.

 

Personlige preferanser for meg er H-melk i kaffen og fettfri melk etter trening og enn så lenge syrnete produkter.

 

Er ikke i noe posisjon til å diskutere selve temaet med deg, da jeg ikke er i det minste tvil på at du har mer peiling enn meg. Men jeg får inntrykket av at du betviler norske leger og ernæringsfysiologer, og da lurer jeg bare på hvilken kompetanse du sitter på som gjør at man heller skal høre på deg?

 

Edit: Så nå at innlegget mitt kunne høres frekt ut. Ikke frekt ment, spør av ren nysgjerrighet.

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar

Dessverre lar det seg ikke for den vanlige "mannen i gata" å google leptin, leptins rolle er ekstremt avansert og ikke minst tvetydig og det er ingen artikler der ute som beskriver dette riktig, den engelske wiki-siden er dog litt innenfor. :)

.

Legmannsforståelsen av leptin er jo grei. https://www.tn.no/drivkraft/artikler/leptin-det-magiske-hormonet

 

Etter å ha lest den så forstår man litt om hvorfor oppkarbinger fungerer som de gjør. :)

Lenke til kommentar

Ja, det er sant og den artikkelen er inne på poenget, men den har noen faktafeil som jeg skulle gjerne likt å sett kilde-visninger til en del av de påstandene.

 

Men når det gjelder leptin og dens samspill med andre hormoner og matinntak (acellulære karbohydrater - dvs en KH uten en cellevegg) kan påvirke genutrykket og da både kortsiktige samt langsiktige regulering av metabolisme, som da igjen leptin (fosfolyreringer av diverse stresskinaser spiller en rolle) PPAR og glac-nac kan spille en rolle (prøv å google glac nac f.eks) Genutrykket PPAR-Y har en sentral rolle, men hvordan vil kostholdet påvirke utrykket av dette genet? (matvarer med cellekapsel vs uten vs/og fiber?)

 

Man snakker mye om leptin, men hva med adiponektiner som på lik linje med leptin senker insulinresistens? Hvorav utskillensen av adiponektin synker med økende fettmasse mens utskillelsen av leptin øker med økt fettmasse.

 

Så kan vi spekulere om mekanismen for leptin som ikke er kartlagt, men enn så lenge er en mulig mekanisme å akivere 5-AMP-acivated protein kinase (AMPK) som da du er inne på kkt glukoseopptak og glukoseoksidasjon, samt økt fettsyreoksidasjon.

 

Poenget mitt i dette rotet av en tekst er at leptin er ekstremt overfokusert da det er flere hormoner i spill som påvirker dette i større grad, samt i tillegg til kosthold. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Absolutt, jeg kan ikke gentranskripsjon men regner med du har rett i teksten din fordi om... :p

Mitt poeng er at man ikke skal overtenke (med mindre man har som Dukien, en over middels interesse for temaet) og heller bare benytte seg av de mulighetene man har for å manipulere hormonproduksjonen til å tilpasse seg det man selv vil.

 

Oppkarbinger er både empirisk og anekdotisk vist seg å fungere alldeles ypperlig. Om det IKKE skulle manipulere Leptin i noen grad så gir det unektelig en oppfylling av glykogenlagre som igjen gir "en ny start".

 

Oppkarbinger (dette VET jeg ikke, men har lest det så mange ganger mellom linjene og så kritisk jeg kunne at jeg anter det er rett) drar også med seg vann lagret i imploderte fettceller ut med urinen og gir en massiv psykologisk opptur etter at man har følt seg sliten og trøtt og samtidig som man får ny energi ser at man er mer stram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg slet litt med "datarygg" (finnes den termen?) og etter at jeg begynte med markløft bedra det seg til at jeg nå har normal kroppsholdning. Jeg ville dratt mer markløft og latt være benkpress heller.

 

Men det er dog mine to kronestykker, be han heller oppsøke en god fysioterapeut...

Lenke til kommentar

Oppkarbinger er en effektiv strategi mot blant annet konkurranser, så der er jeg helt enig med andre - en i min klasse skriver sin bachelor-oppgave om forskjellige metoder mot konkurranse-idrett, så det kan bli spennende når hun skal holde presentasjonen.

 

Den psykologiske oppturen er nok reel og den "ny start" opplevelsen har sine klare fordeler. Det andre du nevner der er jeg usikker på men ble nysgjerrig så skal sjekke dette opp. :) (Hadde jo en oppkarbing selv i helga med en halv kg smågodt + pizza så og si hele helgen, da etter TG har jeg vært syk og ikke trent på to uker, og det føltes .. godt :) )

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...