Need44speed Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 åja hvorfor er det så bra? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Fuuaaaark hvorfor tar ikke jeg 13-reppere i bøy med 200kg på skuldrene? Fordi du ikke trener som en elite-vektløfter. Legg også merke til vektløfterstilen: Ingen knebind, ikke belte, ingen spottere. Ekte vare. Endret 8. april 2013 av wingeer 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Går du ned veldig fort, har du "death drop"? Nei, jeg går rolig ned. Det kommer på vei opp? Ja, det kommer når jeg er ferdig. Jeg kjenner altså ved nr 1. Knebøy, utifra dette bildet, er 1, 2, 3 også 4, og deretter 4, 3, 2, 1. Jeg kjenner det ved nr 1 for andre gang. Og bare hvis du går dypt? Ja, jeg kjenner det bare når jeg går dypt, og ingenting ved en 90graders knebøy, men en 90graders knebøy er mye tynge for lårene enn en vanlig dyp knebøy med samme vekt. Har du gått ned i vekt for å rette opp ubalansen? Jeg gikk ned 5 kg fra min egentlige vekt. Jeg trener SL 5x5 slik at jeg øker med 2,5 kg hver gang, og da jeg virkelig kjente det var jeg på 60 kg. Men da jeg prøvde 55 kg følte jeg også de samme smertene rundt hoften. Hvor i hofta kjenner du det? Høyt oppe? Rundt hoftekammen? Jeg kjenner det i skjelettet (tror jeg) som jeg har sirklet rundt i dette bildet: I tillegg så kjenner jeg at det "popper" når jeg har hånda mi over hoftene og vrikker litt på rumpa. Ellers har jeg aldri hatt disse smertene i hoftene eller andre områder på kroppen. Noen idé om hva det kan være? Endret 8. april 2013 av Eksboks Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 8. april 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 Se der, ja, du har samme problemet jeg hadde for noen måneder siden. Jeg gikk til slutt til lege og fikk henvisning til fysio. Betennelse. Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Nei, jeg går rolig ned. Ja, det kommer når jeg er ferdig. Jeg kjenner altså ved nr 1. Knebøy, utifra dette bildet, er 1, 2, 3 også 4, og deretter 4, 3, 2, 1. Jeg kjenner det ved nr 1 for andre gang. Ja, jeg kjenner det bare når jeg går dypt, og ingenting ved en 90graders knebøy, men en 90graders knebøy er mye tynge for lårene enn en vanlig dyp knebøy med samme vekt. [/size] Jeg gikk ned 5 kg fra min egentlige vekt. Jeg trener SL 5x5 slik at jeg øker med 2,5 kg hver gang, og da jeg virkelig kjente det var jeg på 60 kg. Men da jeg prøvde 55 kg følte jeg også de samme smertene rundt hoften. Jeg kjenner det i skjelettet (tror jeg) som jeg har sirklet rundt i dette bildet: I tillegg så kjenner jeg at det "popper" når jeg har hånda mi over hoftene og vrikker litt på rumpa. Ellers har jeg aldri hatt disse smertene i hoftene eller andre områder på kroppen. Noen idé om hva det kan være? Høres ut som dårlig hoftemobilitet som kan føre til: At knærne presses innover, feil tyngdepunkt og at knær og hofter må ta over belastning - isteden for rumpa. Er du flink med oppvarming og aktivering av Gluteius? Endret 8. april 2013 av joakimz Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 Fordi du ikke trener som en elite-vektløfter. Legg også merke til vektløfterstilen: Ingen knebind, ikke belte, ingen spottere. Ekte vare. 7 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Se der, ja, du har samme problemet jeg hadde for noen måneder siden. Jeg gikk til slutt til lege og fikk henvisning til fysio. Betennelse. Har du noen anelse for hvordan du fikk skaden/betennelsen? Høres ut som dårlig hoftemobilitet som kan føre til: At knærne presses innover, feil tyngdepunkt og at knær og hofter må ta over belastning - isteden for rumpa. Er du flink med oppvarming og aktivering av Gluteius? Jeg pleier egentlig bare å jogge i 10 min samt gjøre knebøy uten vekter 2x10. Hjelper det hvis jeg varmer opp mer? Endret 8. april 2013 av Eksboks Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Har du noen anelse for hvordan du fikk skaden/betennelsen? Jeg pleier egentlig bare å jogge i 10 min samt gjøre knebøy uten vekter 2x10. Hjelper det hvis jeg varmer opp mer? Jogging er bare bortkastet og gjør problemene verre. Så ja en oppvarming vil hjelpe. Glute-bridge + strikk mellom knær, knebøy med strikk rundt knær, og squat to stand, pull through, goblet squat og andre øvelser (søk på youtube). Da kan du løfte 10-30 KG mer + at du får større aktivering av riktige muskler + at du slipper unna skader. Endret 8. april 2013 av joakimz 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 (endret) (...) Den poppelyden du beskriver er mest sannsynlig en stram psoas major som "dras" over benet når du beveger på rumpa. Du kan tenke litt på det som en gitarstreng som plukkes. Det kalles for "snapping hip syndrome" og er "bare" noe å ta tak i hvis du har smerter knyttet til det. Har du samme tingen på høyre side? Ellers kan det også være en form for betennelse som nevnt (iliopsoas bursitis kanskje?). Det er nok mest sannsynlig ikke noe i skjelettet, men i vevet som ligger rundt. Det kan være en idé å oppsøke en fysioterapeut (gå rett til fysio, leger ser bare på deg, utfører et par kliniske tester, sier hva det ser ut som og gir deg henvisning til fysioterapeut) for å få en god diagnose + behandlingsplan. Jeg vil uansett anbefale deg å gå såpass ned i vekt i knebøy at du klarer å utføre øvelsen teknisk riktig. Det vil si at du presser like mye med begge ben og ikke har skjevbelastning. Har du film av knebøyen din? Film et par sett neste gang du trener, last det opp på youtube og legg linken inn her så kan vi få sett litt på teknikken din også. Ellers er det selvfølgelig ikke en god idé å gjøre bevegelser du får vondt av. Endret 8. april 2013 av wingeer 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 Til en viss grad. De færreste begynner på steroider før de er rundt den alderen der uansett, så det er åpenbart at han allerede er jævlig sterk fra før av. Dessuten trener de ikke akkurat noe mindre. Tung bøy rundt 7 ganger i uka er ganske vanlig. Inb4 "må være dopet for å tåle den treningsmengden". Nah. Så jeg håper ikke jeg forstår deg rett om du mener at den eneste grunnen til at han løfter så mye er fordi han doper seg? Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 Er det dumt å ta to sett hver dag med manualer der hvert sett utføres til man ikke klarer mer ? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 Relevant: http://www.allthingsgym.com/yuri-zakharevich-progress-chart/ Er det dumt å ta to sett hver dag med manualer der hvert sett utføres til man ikke klarer mer ? Ja. Senebetennelse. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 må man ha hviledag mellom de dagene man trener elller er det bullshit? Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 må man ha hviledag mellom de dagene man trener elller er det bullshit? Kommer an på hvor tungt du har løftet. Er det dumt å ta to sett hver dag med manualer der hvert sett utføres til man ikke klarer mer ? Meningsløst samt mye stress på nervesystemet + dårligere kraft-utvikling i lengden + det wingeer sa. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 må man ha hviledag mellom de dagene man trener elller er det bullshit? Ikke hvis du trener forskjellige kroppsdeler. Jeg har f.eks onsdag, torsdag og fredag på rekke med trening. Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 Til en viss grad. De færreste begynner på steroider før de er rundt den alderen der uansett, så det er åpenbart at han allerede er jævlig sterk fra før av. Dessuten trener de ikke akkurat noe mindre. Tung bøy rundt 7 ganger i uka er ganske vanlig. Inb4 "må være dopet for å tåle den treningsmengden". Nah. Så jeg håper ikke jeg forstår deg rett om du mener at den eneste grunnen til at han løfter så mye er fordi han doper seg? 7 dager i uken er helt vanlig for en styrkeløfter eller vektløfter ja, ihvertfall de som er på toppen. PS: Blir for dumt og anklage folk for bruk begrunn av styrke og størrelse også. Har man ikke bevis - kan man heller ikke si noe, uansett veldig rart at folk bryr seg om hva andre folk bruker eller ikke hver gang det dukker opp en video av sterke/ store folk. Er nok mye misundelse ute og går Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 (endret) 7 dager i uken er helt vanlig for en styrkeløfter eller vektløfter ja, ihvertfall de som er på toppen. PS: Blir for dumt og anklage folk for bruk begrunn av styrke og størrelse også. Har man ikke bevis - kan man heller ikke si noe, uansett veldig rart at folk bryr seg om hva andre folk bruker eller ikke hver gang det dukker opp en video av sterke/ store folk. Er nok mye misundelse ute og går http://www.owresourc...g/bulgarian.php 15 ganger i uka, faktisk. Opp til maks hver gang i alle øvelser. Det er nok hovedforskjellen mellom vektløftertrening og styrkeløfttrening. Styrkeløft har vel mye mer volum på mindre intensitet, vektløftere har mindre volum på høy intensitet. Det skal nok nevnes at de fleste som trener etter bulgarsk opplegg mest sannsynlig blir skadet eller doper seg. Men dette er jo langt forbi ekstremt igjen. Endret 8. april 2013 av wingeer Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 Så jeg håper ikke jeg forstår deg rett om du mener at den eneste grunnen til at han løfter så mye er fordi han doper seg? Nei, arbeidet som utgjøres er fortsatt enormt og noe jeg dypt beundrer. Det er står respekt av det å utsette kroppen sin for et slikt treningsregime. 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 8. april 2013 Rapporter Del Skrevet 8. april 2013 (endret) Jogging er bare bortkastet og gjør problemene verre. Så ja en oppvarming vil hjelpe. Glute-bridge + strikk mellom knær, knebøy med strikk rundt knær, og squat to stand, pull through, goblet squat og andre øvelser (søk på youtube). Da kan du løfte 10-30 KG mer + at du får større aktivering av riktige muskler + at du slipper unna skader. Takk for tips, jeg skal prøve de øvelsene i dag! Den poppelyden du beskriver er mest sannsynlig en stram psoas major som "dras" over benet når du beveger på rumpa. Du kan tenke litt på det som en gitarstreng som plukkes. Det kalles for "snapping hip syndrome" og er "bare" noe å ta tak i hvis du har smerter knyttet til det. Har du samme tingen på høyre side? Ellers kan det også være en form for betennelse som nevnt (iliopsoas bursitis kanskje?). Det er nok mest sannsynlig ikke noe i skjelettet, men i vevet som ligger rundt. Det kan være en idé å oppsøke en fysioterapeut (gå rett til fysio, leger ser bare på deg, utfører et par kliniske tester, sier hva det ser ut som og gir deg henvisning til fysioterapeut) for å få en god diagnose + behandlingsplan. Jeg vil uansett anbefale deg å gå såpass ned i vekt i knebøy at du klarer å utføre øvelsen teknisk riktig. Det vil si at du presser like mye med begge ben og ikke har skjevbelastning. Har du film av knebøyen din? Film et par sett neste gang du trener, last det opp på youtube og legg linken inn her så kan vi få sett litt på teknikken din også. Ellers er det selvfølgelig ikke en god idé å gjøre bevegelser du får vondt av. Nei, jeg har det bare på venstre side, på høyre side kan jeg ha det, men jeg kjenner i hvert fall ingenting når jeg tar knebøy. Takk for hjelpen. Nå vet jeg kanskje hva som feiler meg, og jeg er litt glad for at det ikke er skjelettet. Jeg tror det hadde vært verre. Jeg får prøve å varme opp skikkelig med de tipsene joakimz ga, samt gå ned i vekt for å gjøre det så riktig som mulig. Hvis det ikke hjelper får jeg oppsøke fysioterapeut. Jeg får prøve å filme, men akkurat nå er det vanskelig med tanke på at jeg trene alene pluss at jeg ikke har noe annet enn en mobiltelefon med kamera. Hvis jeg går ned i vekt, varmer opp, og gjør alt riktig, vil problemet gå vekk av seg selv? Endret 8. april 2013 av Eksboks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå