Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skriver fra mobil og det er vanskelig :p

 

Industrielt landbruk krever mer arwal enn konvensjonelt landbruk samt at næringsverdiene i den produserte maten er laaaaaangt lavere og overlevelsesraten til produktene er lavere enn i et konvensjonelt landbruk.

 

Forøvrig er lavere levealder kun bra om andre dør enn en selv :mrgreen:

Det det kommer ned til for min del er: Har en økologisk gård høyere matproduksjon per kvadratmeter per tidsenhet per krone enn en godt drevet konvensjonell gård?

 

Hvis ikke kan man vel vanskelig kalle det mer effektivt.

 

Min oppfatning er at flere ville sultet om verden byttet til økologisk jordbruk. Prove me wrong :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Så er jo verden allerede ganske overbefolket også, men der det er størst befolkningsvekst er det vel også dårligst levevilkår.

 

Jeg er ikke uenig i at vi er for mange/kommer til å bli for mange, men problemet er ikke det totale matlageret, men den totale mattilgjengeligheten. Vi kan fø mange mennesker med den maten vi per i dag gir dyr. Det er nok mat, om de som styrer hvordan den maten blir brukt gjør noen enkle omprioriteringer.

Lenke til kommentar

Det det kommer ned til for min del er: Har en økologisk gård høyere matproduksjon per kvadratmeter per tidsenhet per krone enn en godt drevet konvensjonell gård?

 

Hvis ikke kan man vel vanskelig kalle det mer effektivt.

 

Min oppfatning er at flere ville sultet om verden byttet til økologisk jordbruk. Prove me wrong :)

 

Jeg er bondesønn, og jeg får heller ikke det regnestykket til å gå opp. Basert på det jeg selv ser, det jeg selv har gjort, så har jeg vanskelighet for å tro at man kunne opprettholde dagens produksjonsnivå på økologisk vis (det er riktignok enkelte planter som gjør det veldig godt økologisk, som f.eks gulrøtter).

 

Problemet er at konvensjonell drift ikke er bærekraftig. Vi kommer til å gå tom for mange av de mineralene man i dag utvinner fra jord og fjell rundtom i verden. Det begynner å bli vanskelig å argumentere mot at sprøyting skaper enormt mange problemer for flora og fauna. Fremtiden er økologisk, eller genmodifisert på et helt annet nivå enn det man finner i dag.

 

Hva med dyrene som spiser mat vi mennesker ikke spiser?

 

Tror du det er mange av de igjen? Ikke som ikke i tillegg får kraftfôr, i hvert fall.

Lenke til kommentar

 

Joel Salatin er et annet søkeord som kan gi en del info.

Hanhar høyere output på sin farm enn andre farmere som driver etter industrimodell.

 

Det boffeeen beskriver er norskt landbruk. Dette er utfordringa for oss. Vi har et klima som ikke kan ta den midtvestlige modellen men må tilpasses landet vi bor i.

 

Jeg spiser øjologisk så langt det lar seg gjøre. Kjøtt og fisk forsyner jeg meg med selv men må jo innrømme at kyllingfilet og karbonadedeig kjøpes oftere enn jeg liker det...

Lenke til kommentar

En ting til som gjerne kan oppfattes som rasistisk. Somalia...

Landet lever på støtte fra iland som nå er deres primære inntektskilde. Jorda der er langtifra god nok til å oprettholde et landbruk som kan fø hele befolkninga.

Befolkninga er dermed kinstig høy og livnæres som sagt av uhjelp som de igjen sørger for å fprnye ved å yngle som kaniner i Australia.

Det ble gjort forsøk med å lære de jordbruk men interessen var ikke tilstede siden de hadde inntekt i uhjelp.

 

Dere som snakker om å skaffe til veie ernæring til hele verden. Argumentene deres?

Lenke til kommentar

Jeg snakker om å brødfø verden som et rent produksjon vs forbruk-regnestykke. Hva mine smått rasistiske meninger om uhjelp og bærekraftig befolkningsvekst i visse områder er, drar jeg ikke inn i matdiskusjoner :p

;)

 

Med det som grunn vil vi ikke kunne fø verden nei. Men vi er alpha, takers og det best rustede folkeslaget så FUCK SOSIALISME og GIEF GAINZZZZZZ.... :mrgreen:

 

Jeg driter en lang vei i en hungeranødunge om jeg enten drar mer i markløft eller får en penere biceps.

 

Survival of the fitest :)

Lenke til kommentar

;)

 

Med det som grunn vil vi ikke kunne fø verden nei. Men vi er alpha, takers og det best rustede folkeslaget så FUCK SOSIALISME og GIEF GAINZZZZZZ.... :mrgreen:

 

Jeg driter en lang vei i en hungeranødunge om jeg enten drar mer i markløft eller får en penere biceps.

 

Survival of the fitest :)

 

Ja, afrikanerne kan sulte. Det er viktigere at vi får gainz enn at en afrikansk unge går til sengs med mat i magen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...