Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Når du bruker ei fri stang? Det går nok bra så lenge du ikke starter veldig tungt. På lang sikt vil du få mer igjen av å bruke frie vekter og unngå smithmaskin og andre apparater.

La oss si at jeg tar 55 kg i knebøy med smith machine, og jeg skal prøve fri stang, hva burde jeg starte med? Kan jeg gå rett på 35 kg (+ stanga som veier 20 kg)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

La oss si at jeg tar 55 kg i knebøy med smith machine, og jeg skal prøve fri stang, hva burde jeg starte med? Kan jeg gå rett på 35 kg (+ stanga som veier 20 kg)?

 

Spørs om du har tatt fri knebøy før. 55 kg er ikke så mye, så det bør gå fint. Men er du veldig usikker på teknikken og du synes det er tungt, så kan du godt begynne på 45 eller noe.

Stanga er forresten alltid med når du oppgir vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss si at jeg tar 55 kg i knebøy med smith machine, og jeg skal prøve fri stang, hva burde jeg starte med? Kan jeg gå rett på 35 kg (+ stanga som veier 20 kg)?

Du starter jo alltid med noen oppvarmingssett med bare stanga og øker vektene gradvis uansett, så det er jo ikke verre enn at du prøver og ser hvordan det føles.

Lenke til kommentar

Er det drevet noe fancy research på hvor (mye) dårligere aktivering en får av å gjøre øvelser assistert som i en smith-maskin? Hadde vært interessant å se.

 

Nope, men er ganske sikker på at det er lettere å skade seg hvertfall. Sett flere som tar benk, skulderpress osv i smith med så dårlig vinkel på ting at det ser direkte helsefarlig ut. Selv holder jeg meg langt unna av prinsipp :p

Lenke til kommentar

Er det drevet noe fancy research på hvor (mye) dårligere aktivering en får av å gjøre øvelser assistert som i en smith-maskin? Hadde vært interessant å se.

Måtte vel i tilfelle vært EMG-målinger, men det er nok ikke billig eller noen som er særlig interessert i det. Det ville vel vært mer for å gå fra påstanden "det er mindre stabilisering" til "det er x% mindre stabilisering i muskel a", osv.

Lenke til kommentar

Men.. 55 kg er ikke så veldig stabilitetskrevende..

 

For noen med KV på 50-60 så vil jeg påstå det, jo. Nå aner vi jo ikke hvor mye og godt trent Eksboks er da. Men om det var første gang jeg noen gang hadde prøvd knebøy ville ikke jeg tatt på 55kg om en ikke vet en klarer det.

Lenke til kommentar

 

 

For noen med KV på 50-60 så vil jeg påstå det, jo. Nå aner vi jo ikke hvor mye og godt trent Eksboks er da. Men om det var første gang jeg noen gang hadde prøvd knebøy ville ikke jeg tatt på 55kg om en ikke vet en klarer det.

 

Enig, egentlig. Når jeg tenker meg om litt vil jeg ombestemme meg, 55kg med dårlig teknikk går ikke så bra.

Men smith-maskin er for pyser, jeg står på mitt på tross av Doofens video.

Lenke til kommentar

Hva med Smith maskin og forebygging av skader og for oss som har operert? Benk smertefritt over 100kg funker ikke hvorav førstnevnte treffer pec både utmerket samt uten smerter.

 

Klart det finnes tilfeller der smith-maskin er både vel og godt, men normen er at folk som begynner å trene ikke trenger eller bør bruke smith-maskin. Du vet like godt som meg at å være låst til en løftebane ikke er optimalt om det er alt du gjør i en øvelse eller ti over tid.

Lenke til kommentar

Selvsagt, er jo forsåvidt enig med hva som blir sagt her, men her neglisjerer man smith-maskinen nesten til at det er negativt å bruke.

 

Anbefaler alltid å lære baseøvelsene teknisk riktig, men før man kan løpe vil man gjerne gå og der kan maskinene spille en rolle. Men om det er snakk om å alltid bruke smith maskin fordi det er "lettere/enklere" da vil man nok ikke oppnå maksimalt utbytte av treningen.

 

Alt i alt skjønner jeg hva du mener, herr diskutant. :)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde fri stang etter tips fra dere, og begynte først med 45 kg og klarte det ganske greit. Deretter prøvde jeg 55 kg og gjennomførte det mye bedre enn med smith maskinen. Det var faktisk mye lettere enn jeg trodde.

 

AnewZ: Jeg er ikke så godt trent. Startet med å trene for 4 måneder siden, og har drevet med SL 5x5 i ca. 2 måneder nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...