Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen andre som koser seg med NM i benkpress?

 

Hildeborg, fy faen for ei dundre!

Jeg veit, haha!

 

Følger jo med, da min gamle treningspartner Kim Gundersen prøver å sikre seg VM-billett under dagens NM, faen jeg er litt bitter her jeg sitter - jeg opererte skulderen, han tar medaljer etter medaljer. :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, 5 reps er så kjedelig. :p Er den som kalles "Dave Tate's Periodisation Bible" noe særlig? Ser litt mer variert og interessant ut. Og kan dere forklare meg hva det betyr når det står "5/3/1" i programmet?

 

Edit: Glem det siste. Skjønte det da jeg så på sets og reps i uke 3. :)

Endret av Broseph
Lenke til kommentar

F.eks BBB - Boring But Big 5/3/1:

 

 

 

Dag 1:

Benkpress: 5/3/1.

Militærpress: 5x10 x 50% av tm.

Lats og øvrerygg: totalt 100 reps.

 

Dag 2:

Knebøy: 5/3/1.

Markløft: 5x10 x 50% av tm.

Mage.

 

Dag 3:

Militærpress: 5/3/1.

Benkpress: 5x10 x 50% av tm.

Lats og øvrerygg: totalt 100 reps.

 

Dag 4:

Markløft: 5/3/1.

Knebøy: 5x10 x 50% av tm.

Mage.

 

 

Progresjon: Syklus 1.

 

Uke 1: 65% x 5, 75% x 5, 85% x 5+

Uke 2: 70% x 3, 80% x 3, 90% x 3+

Uke 3: 75% x 5, 85% x 3, 95% x 1+

Uke 4: 40% x 5, 50% x 5, 60% x 5. Deload.

 

På den nye syklusen (2) skal du legge på 2.5 % i press, og 2.5 - 5 % i Knebøy og markløft.

 

Du skal ikke regne ut ifra fra 1RM'en din med TM (Trenings maks) Det vil da bli 90 % av 1 RM.

 

Når det står 5 + | 3+ | 1 + vil det si at du skal ha en maks reps, men helst ikke kjøre helt til failure. Og hver gang du har avsluttet det siste settet burde du bruke en formel som sier hvor mange reps du burde klare neste uke for og slå din forrige estimerte maks.

 

formelen ser slik ut: vekt x reps x 0.0333 + vekt = estimert max. Denne vil du få bruk for.

 

Kort forklart, men du kan lese mer på T-nation sin side hvis du søker litt :)

Endret av joakimz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kort forklart, men du kan lese mer på T-nation sin side hvis du søker litt :)

Takk. Jeg skjønte 5/3/1 nå, ja, men det blir hvertfall ikke Big But Boring. Det ser, vel, boring ut. Kalkulatorene på strstd.com regnet ut 4-ukersplan for meg, jeg regner med denne følger prinsippene du beskriver.

 

T-Nation er så sykt TL;DR. :p

Lenke til kommentar

Allright, har et lite spørsmål, og stoler faktisk litt på kunnskapsnivået her inne..

 

Jeg kjører for øyeblikket en 5-splitt, bryst - rygg - fri - skuldre - ben - armer - fri.

Jeg liker opplegget, og er en stor fan av 4/5-splits, så trenger ikke foreslå et annet oppsett.

 

Uansett, jeg liker veldig godt å kjøre benkpress, og det er også en øvelse jeg føler henger etter. Vil det kunne være smart å kjøre 3-4 sett med benkpress også på skulderdagen? Og heller da eventuelt kutte litt på volumet på brystdagen, eller muligens kutte 1 skulderøvelse. Hva tenker dere?

 

På brystdagen kjører jeg også med få reps, så vurderte da å kjøre lettere med flere reps på skulderdagen?

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...