Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke engang en som er enda mer underernært, som har enda høyere hormon-nivåer (naturlig) og er enda høyere?

 

Alt er relevant her.

 

Edit:

Som eksempel er det veldig bra å klare 100 kg i styrkehevning etter ett år, men det finnes fortsatt eksempler som har tatt 150 kg etter 6mnd.

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Det kan da ikke være store forskjellen i hormonnivå på en som er 16 og en som er 20? Underernært var jeg også. Alle er jo forskjellige, men du er nok bra off med 15-20kg muskelmasse.

Det er jo akkurat det det gjerne er, mange tynne tenåringer legger på seg masse muskler uten og en gang å trene, det heter å vokse.

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det det gjerne er, mange tynne tenåringer legger på seg masse muskler uten og en gang å trene, det heter å vokse.

Jeg skal ikke påstå noe bastant, men om man begynner å trene når man er midt i puberteten er det vel litt feil å regne med musklene man naturlig ville lagt på seg uten å løfte. Det er jo umulig å regne seg frem til noe, men da kan man sikkert legge på seg en del ekstra muskler ja.

Lenke til kommentar

20kg lean musckle mass på 365 dager er meg såvidt bekjent bare EN dokumentert tilfelle, dette er overhodet ikke realistisk for normalbefolkningen. (The Mike-study) Selvsagt var han også professional bodybuilder og endogene preparater ble nok brukt.

20kg muskelmasse på ett år er da 4 kg protein = ca. 11 gram protein ekstra per dag.

Det økte proteinbehovet om man legger på seg 5kg muskel i ett år er utrolig nok 3gram ekstra per dag

 

De fleste nybegynnere klarer i beste fall å øke med ca. 5 kg på ett år, og her har man tatt hensyn til 2x SD, (standardavik 99%) dog er det som allerede påpekt store individuelle forskjeller som f.eks en studie ifra 2011; hvor designet var å se på disse vannvittige forskjellene mellom personer :

http://www.ncbi.nlm....pubmed/21030674 såkalte "high og low-responsers"

 

Det lar seg nok gjøre for de færreste å bygge 10kg LBS med optimale stimuli rundt treningskvalitet, genetikk og ernæring - den naturlige atlet kan potensielt lære seg trenings-teknikk rimelig fort, slik overnevnte studier indikerer.

 

Edit : Slenger med en studie hvor man så hvilken effekt av å sprøyte inn 600ML testesteron ukentlig på menn alder 19-40 år, den anabole effekten er bare "jesus christ" (x3 raskere fremgang)

http://www.nejm.org/...50101#t=article

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Løpe vekk kneskålene!!

 

Driver å løper og nå har søstra mi klart å skremt meg. Vet ikke om det er sant eller hun som bare ville være slem med meg.

 

Men er det sant at hvis man løper mye, men ikke driver med moe annen trening, så forbrenner man bort musklene, også i knærne så at kneskåla plutselig bare løsner helt og synker nedover beina når man en dag løper?

 

Den holdes vel oppe kun av muskler?

 

Svar litt under i tråden

 

Øøøøh.....

1. Da skal du spise ekstremt lite om alle musklene dine blir borte.

2. Du klarer ikke løpe når du spiser lite

3. Du får nok vondt lenge før kneskålen din synker nedover beina.

4. Det er nok større sjangs for å få benskjørhet først om du spiser så lite at musklene dine svinner bort.

 

Mest sannsynlig vil du få sterkere knær og muskler om du jogger enn at kneskålen din faller av.

 

rightinit.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvordan vil en økning på 5kg muskler se ut på en person på ca 180cm @ 10% fett? Stor forskjell?

Vel, det er bare så mye variabler å ta hensyn til - det er store indikasjoner innenfor litteraturen at "den naturlige" atleten rett og slett vil bygge mer på 10% fett enn den "nerden med briller" som bare ikke har et naturlig forhold til ballspill og lignende, dette høres nesten slemt å si, synes jeg.

 

Dette kan sees på en studie som utprøvde denne nullhypotesen :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8201909

 

Videre så vil jo ungdommer i vekst få en lavere fett% mens jenter vil få en økt fett%, dette er bare tilpasninger til "voksen-livet" men det er ikke tvil at en fettlager på 15-20% kan virke som en gigantisk buffer om man introduserer styrketrening, da energibehovet til høye ungdommer i vekst er rimelig høyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...