Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heter det seg ikke at man ikke skal spise store måltider etter kl 2000? men det gjelder vel bare generelt. Er jo viktig å ha proteiner i kroppen når man legger seg, så kroppen kan jobbe litt om natta.

6632270[/snapback]

Proteiner er ikke ensbetydende med store måltider. Poenget er at kroppen skal forbrenne kroppsfett og ikke mat når du sover.

 

Tar du deg en proteinshake (helst en som består så og si kun av casein) om kvelden før du legger deg så vil kroppen bruke natten bedre til å restituere seg.

Lenke til kommentar
Heter det seg ikke at man ikke skal spise store måltider etter kl 2000? men det gjelder vel bare generelt. Er jo viktig å ha proteiner i kroppen når man legger seg, så kroppen kan jobbe litt om natta.

6632270[/snapback]

Proteiner er ikke ensbetydende med store måltider. Poenget er at kroppen skal forbrenne kroppsfett og ikke mat når du sover.

 

Tar du deg en proteinshake (helst en som består så og si kun av casein) om kvelden før du legger deg så vil kroppen bruke natten bedre til å restituere seg.

6632548[/snapback]

 

men når man deffer, vil ikke en boks tunfisk el. være bedre å ta om kvelden. iom at proteinshaker ikke gir kroppen noe å jobbe med (setter ikke igang noe særlig forbrenning). men det er kanskje ikke et mål at kroppen skal forbrenne noe når man sover?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
men når man deffer, vil ikke en boks tunfisk el. være bedre å ta om kvelden. iom at proteinshaker ikke gir kroppen noe å jobbe med (setter ikke igang noe særlig forbrenning). men det er kanskje ikke et mål at kroppen skal forbrenne noe når man sover?

6634987[/snapback]

 

Hvorvidt en proteinshake setter i gang forbrenningen er helt avhengig av hvor mye karbohydrater man har fått i seg.

Lenke til kommentar
men når man deffer, vil ikke en boks tunfisk el. være bedre å ta om kvelden. iom at proteinshaker ikke gir kroppen noe å jobbe med (setter ikke igang noe særlig forbrenning). men det er kanskje ikke et mål at kroppen skal forbrenne noe når man sover?

6634987[/snapback]

 

Hvorvidt en proteinshake setter i gang forbrenningen er helt avhengig av hvor mye karbohydrater man har fått i seg.

6635668[/snapback]

hvor mye karbohydrater man har i shaken mener du? Men er det ikke noe med det at siden det ikke er noe "motstand" en shake, så for ikke magen noe å jobbe med? Jeg har hvertfall merka dette: etter et stort måltid blir jeg veldig varm og kjenner blodet strømmer til magen, kjenner at ovnen går på fullt. Dette kjenner jeg ikke hvis jeg drikker meg stappmett på en proteinshake.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er ikke veldig mye karbohydrater i en proteinshake. Ikke nok til at kroppen ikke forbrenner fett i hvertfall. Uansett så forbrenner vel kroppen egentlig heller lite når man sover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Må bare spørre om en ting: Jeg blir normalt veldig lett kald i beina. Jeg hadde en ganske hard beinøkt i dag og nå er jeg iiiiskald selv om det er sommer og jeg bruker tykke ullsokker. Kan det være at blodet brukes til å restituere musklene istedet for å varme opp beina mine?

Lenke til kommentar
Leste nettopp en artikel som alle burde lese, jeg lærte mye og fikk mere inspirasjon av de.

 

http://www.iform.no/pub/art.php?id=545

 

Utrolig mye nyttig der.

Takk for at du postet denne, denne ga meg motivasjon til kommende høst hvor trening står for alle penga. Nok en gang, takk.

 

Det jeg liker å si til meg selv, er:

- Ha motivasjon, tenk på noe som føler deg bra. Ha et forbilde etc.

- Ha progresjon i din trening. Ikke tren alt for lenge på samme belastning, men gjerne sett deg nye utrofrdringer.

- Ha mål.

- Til slutt, men ikke minst: MAT! Til deg som ikke teller kalorier, bare spis. Og akkurat som artikkelen sier: Ikke bruk penger på fancy kosthold.

 

Og mottoet i artikkelen er overskriften, Den enkle måten.

 

:)

Lenke til kommentar
Noe med trange blodårer i tærne, tenker jeg... Har det samme, men bare om vinteren når det er kaldt ute.. :)

 

Når du trener pumper hjerte mer blod i minuttet, og det blir mer trykk i blodårene. Kanskje det er derfor?

6636395[/snapback]

Når du blir kald, er det ofte fordi det ikke er nok blod i området. I dette tilfellet tror jeg grunnen er at høyt trykk (rask puls) og mye aktivitet i musklene utvider blodårene. Det går derfor mye blod i lårene/leggene en stund etterpå, og kanskje det er nok til at ikke så mye presses ut i de små blodårene i føttene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

I dag er jeg varm i beina igjen. Armyboots og tykke sokker gjør som regel susen. Nå har jeg bare jævli vondt i beina. Får håpe jeg ikke blir beordret ut på noe oppdrag i dag, for da sliter jeg. I morgen skal jeg til kiropraktor og hun pleier å kna meg på baken, noe som ikke er veldig behagelig 2 dager etter en beinøkt.

Lenke til kommentar
men når man deffer, vil ikke en boks tunfisk el. være bedre å ta om kvelden. iom at proteinshaker ikke gir kroppen noe å jobbe med (setter ikke igang noe særlig forbrenning). men det er kanskje ikke et mål at kroppen skal forbrenne noe når man sover?

6634987[/snapback]

En boks med tunfisk gir kroppen mindre å jobbe med enn en proteinshake. Tunfisk inneholder null gram karbohydrater det også. Poenget er ikke å prøve å øke forbrenningen om natten, men å minke det som må forbrennes. Det du kan gjøre er å drikke mye kaldt vann før du legger deg. Det vil øke forbrenningen (om det vil gi synlige resultater er en helt annen sak) gjennom nattetimene.

Lenke til kommentar

Kanskje feil sted å spørre, men men. Saken er det at jeg har vondt i knærne. Det er etter at gikk i fjellet for nesten 2 uker sida. Det var vel spesielt etter den første turen (Fra Sognefjellshytta til den hytta på Fanaråken, og så ned til Turtagrø. Det tok ca. 9 timer. Jeg hadde også en 10kg sekk). Isbreen var veldig bratt, og det var også nedstigningen til Turtagrø. Å gå i oppoverbakke nå er ikke noe særlig, mens nedoverbakke er ganske vondt. Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Kanskje feil sted å spørre, men men. Saken er det at jeg har vondt i knærne. Det er etter at gikk i fjellet for nesten 2 uker sida. Det var vel spesielt etter den første turen (Fra Sognefjellshytta til den hytta på Fanaråken, og så ned til Turtagrø. Det tok ca. 9 timer. Jeg hadde også en 10kg sekk). Isbreen var veldig bratt, og det var også nedstigningen til Turtagrø. Å gå i oppoverbakke nå er ikke noe særlig, mens nedoverbakke er ganske vondt. Hva kan jeg gjøre?

6653790[/snapback]

Trene mer. Første gangen jeg gikk ned fra Veslefjell etter å ha gått besseggen fikk jeg vondt, nå merker jeg det aldri over der. En annen gikk jeg memurubu - surtningssui - memurubu og fikk store smerter i knærne på nedstigningen (det er vel 1400-1500 høydemeter om jeg ikke tar feil?). Nå skal det litt mer til for at jeg får vondt i knærne, men jeg tror at den samme turen hadde gitt samme problemer igjen.

 

Det er vel rett og slett bare å gå mye som hjelper, samt å fokusere på å ha god teknikk, ikke hoppe for mye ned forskjellige steder (rolige, beherskede nedstigninger), og å ha gode sko/støvler. Selv går jeg alltid i fjellstøvler, og jeg synes det er bedre for beina selv om det er en hard såle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...