Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Etterhvert som muskler STIVNER? Dvs ETTER døden inntreffer da?

 

Kan du si meg hvorfor døde personer har stive muskler? :)

Cellenes produksjon av ATP naturlig nok vil stoppe opp, vi har ionepumper som er sensitive og sikrer lavt nivå av dette i en hvilende muskel, etter døden intruffer vil nivået av ca2+ (kalsium) bli såpass høyt i cytosol at myosinhodene bindes til aktinfilamentene, egentlig skal bindingene brytes når hver gang ATP blir bundet til myosin, men man er jo død da og da er man som regel stiv.

 

Men jeg er enig med deg; døde personer som selvsagt har stive ledd burde ikke trene, da musklene er veldig stive. :(

 

Men rigor mortis som det også heter er vel bare noe jeg finner opp (oi gav jeg en indirekte kilde nå?)

Morsomt øyeblikk: jeg spurte fruen ( som studerer biologi ) om hvorfor musklene blir stive etter døden og hun spurte om det var snakk om kalsiumretensjon som du nevner.... :)
Lenke til kommentar

Er i gang med å oppsummere alt jeg har funnet og skal snart starte med resultat delen, det mest interessant jeg har funnet er indikasjoner på at ferdig hydroliserte aminosyrer av "dårlig" kvalitet som f.eks pure whey vil føre til et raskere muskulær proteinsyntese, men også et større fall da det er begrenset på hvor raskt aminosyrer kan transporteres over cytosol videre over til cellemembraner, man spekulerer i at en ratio i tilfelle på 50:50 av whey/kasein kan da være å foretrekke om dette skulle komme fra tilskudd, og dosene er relative store/små kommer an på synspunkt : ca. 20g hvor EAA er mellom 8-10.

Altså ; ser det ut til at kasein overtar der hvor mysen faller, og der vinner kostprotein,

 

Nå spekulerer jeg subjektivt fra nå av ; Men ifra slik jeg tolker biologiske mekanismer så er jeg ikke overrasket fra et fysiologisk standpunkt at det blir for raskt for å utnyttes.

 

Enda mere interessant er som War tidligere har vært innpå : Denne refratoriske responsen og potensielle mekanismer når man enten overstiger behover for protein eller alltid tilfører jevnlig via f.eks shakes :

If we assume that a 20-g protein dose maximally stimulates muscle protein synthesis after exercise and we know that resistance exercise enhances the synthesis of muscle protein for at least 24 h ( 26, 47, 48), one could ask how many times in a day could someone consume such a dose to stimulate muscle anabolism that would ultimately translate into muscle growth? Because muscle protein synthesis becomes refractory to persistent aminoacidemia ( 49) and excess amino acids are lost to oxidation ( 44), we speculate that no more than 5–6 times daily could one ingest this amount (≈20 g) of protein and expect muscle protein synthesis to be maximally stimulated. Protein consumption in excess of this rate or dose would ultimately lead to oxidative loss. In addition, given that the capacity to oxidize amino acids adapts to the diet and can act as a key regulator of protein stores ( 50), chronic protein consumption in excess of this rate or dose could actually lead to dampening of the protein synthetic response to suboptimal (ie, <20 g) protein doses.

Til slutt vil jeg oppsummere at dette bare er en bachelor-oppgave, og dette er bare indikasjoner; ingenting er skrevet i stein og mye variabler kan påvirke magesekk-tømming og da tilgang.

Men det er allikevel sterke data og på bakgrunn av dette vil jeg rett og slett ikke anbefale noen å overstige 2g/kg/per dag, kanskje et sted mellom 1,4-1,8 er å foretrekke da man også vet at jo bedre trent man er jo bedre klarer kroppen å utnytte det endogene protein-turnover-metabolismen.

 

Fokuset bør ligge på : timing og måltidfrekvens for å nå optimale stimuli.

 

Edit: Glemmer alltid å slenge med kilder.

 

http://ajcn.nutritio.../84/5/1070.long

 

http://ajcn.nutritio...t/89/1/161.long

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...