Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Du er ikke interessert i å forklare fordi du ikke kan forklare, fordi det er feil. Det foreligger masse forskning som sier at eldre har svært, svært godt av å løfte vekter. Ellers noterer jeg at du som vanlig ikke klarer å diskutere saklig. Og når man fremstår som den usaklige i en diskusjon med doofen, ja da har man feilet ganske grovt.

 

Det er feil. Nyere forskning viser at tunge løft kan virke dentrimentalt på helsen. Det gir bruddskader, samt skader i muskelvevet. Sår har vanskeligere for å gro i sen alder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er feil. Nyere forskning viser at tunge løft kan virke dentrimentalt på helsen. Det gir bruddskader, samt skader i muskelvevet. Sår har vanskeligere for å gro i sen alder.

Kom med noen henvisninger til denne forskningen din da. Dukien har jo henvist til noe som sier at du tar feil, så bevisbyrden er nå hos deg. Og vennligst gjør det uten hersketeknikker, personfokus og annet piss.

Lenke til kommentar

Kom med noen henvisninger til denne forskningen din da. Dukien har jo henvist til noe som sier at du tar feil, så bevisbyrden er nå hos deg. Og vennligst gjør det uten hersketeknikker, personfokus og annet piss.

 

Da kan du værsågod å tørke pisset for din egen dør før du kommer til meg og ber om noe. Hvor er kildene på din påstand?

 

Og det uten personfokus eller gammelt piss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beskriv tunge løft (RM) og link til forskning av "bra kvalitet" og definer samtidig hva som er "nytt" i forslningsammenheng, fordi noen studier er eldre så behøver det heller ikke å bety at det er av dårlig kvalitet, det kan også vise til at vi har funnet ut det man kan vite om et eventuelt felt.

 

Løfter man feil får man bruddskader samt skader i muskelvevet, dette gjelder dog både eldre og yngre, det gjelder faktisk utrolig nok alle som trener feil ; uavhengig av alderdom.

Og som du sier så vil eventuelle sår gro tregere jo eldre man blir, men det argumentet har ingen kredibiltet når hypertrofisk trening har så mange fordeler enn ulemper, det du nesten indikerer er at eldre ikke kan bevege på seg i tilfelle noe går galt så vil sår gro verre.

 

De generelle rådene som vi anbefaler mot den eldre garde baserer seg på en del studier ,noen av de linker jeg til her:

Am J Epidemiol. 1999 Apr 1;149(7):645-53.

Smoking, physical activity, and active life expectancy.

Ferrucci L, Izmirlian G, Leveille S, Phillips CL, Corti MC, Brock DB, Guralnik JM.

Source

Geriatric Department, I Fraticini, National Research Institute (INRCA), Florence, Italy.

 

Am J Epidemiol. 1999 Apr 1;149(7):654-64.

Aging successfully until death in old age: opportunities for increasing active life expectancy.

Leveille SG, Guralnik JM, Ferrucci L, Langlois JA.

Source

Epidemiology, Demography, and Biometry Program, National Institute on Aging, Bethesda, MD 20892, USA.

Her fant man ut at de kognetive funksjonene ble bedre av fysisk aktivitet og styrketrening

 

J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2002 Dec;57(12):M772-7.

Prevalence of sarcopenia and predictors of skeletal muscle mass in healthy, older men and women.

Iannuzzi-Sucich M, Prestwood KM, Kenny AM.

Source

Center on Aging, University of Connecticut Health Center, Farmington 06030, US

(Her fant man ut at prevalens sank med introduksjon med en øking av muskelmasse)

 

Am J Epidemiol. 1998 Apr 15;147(8):755-63.

Epidemiology of sarcopenia among the elderly in New Mexico.

Baumgartner RN, Koehler KM, Gallagher D, Romero L, Heymsfield SB, Ross RR, Garry PJ, Lindeman RD.

Source

Clinical Nutrition Program, Center for Population Health, University of New Mexico School of Medicine, Albuquerque 87131, USA

Her sank prevalensen når man introduserte hypertrofisk trening eller mosjon.

 

Yarasheski KE, Pak-Loduca J, Hasten DL, Obert KA, Brown MB, Sinacore DR. Resistance exercise training increases mixed muscle protein synthesis rate in frail women and men ≥76 yr old. Am J Physiol Endocrinol Metab. 1999;277:E118–E125

Her økte proteinsyntesen signifikant ved introduksjon av styrketrening og sank prevalens mot aldersintroduserte sykdommer.

 

Yarasheski KE, Zachwieja JJ, Bier DM. Acute effects of resistance exercise on muscle protein synthesis rate in young and elderly men and women. Am J Physiol Endocrinol Metab. 1993;265:E210–E214.

 

 

Si meg, har man funnet opp hjulet på nytt?

Endret av Dukien
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Beskriv tunge løft (RM) og link til forskning av bra kvalitet og definer samtidig hva som er nytt i forksningsammenheng, fordi noen studier er eldre så behøver det heller ikke å bety at det er av dårlig kvalitet, det kan også vise til at vi har funnet ut det man kan vite om et eventuelt felt.

 

Løfter man feil får man bruddskader samt skader i muskelvevet, dette gjelder dog både eldre og ygnre.

Og som du sier så vil eventuelle sår gro tregere jo eldre man blir, men det argumentet har ingen kredibiltet når hypertrofisk trening har så mange fordeler enn ulemper, det du nesten indikerer er at eldre ikke kan bevege på seg i tilfelle noe går galt så vil sår gro verre.

 

De generelle rådene som vi anbefaler mot den eldre garde baserer seg på en del studier av god kvalitet, jeg linker til de her:

 

 

Si meg, har man funnet opp hjulet på nytt?

 

Har ikke lest samtlige dokumenter, men vet bl.a. at Yarasheski KEs rapport om proteinsyntese i eldrende kvinner beskrivere akkurat det problem jeg nevnte i min påstand. Ser ingen utdrag heller. Har du i det hele tatt lest rapportene eller sitter du bare her å drar meg i beinet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre lest alle da jeg har til onsdag å levere inn "nøkkeldata", jeg hadde imponert meg selv om jeg hadde funnet alle de der såpass raskt - faktisk trykte jeg bare controll + H i chrome og scrollet litt ned for å linke det, for å sette det hele i perspektiv så holder jeg på å fylle inn nøkkeldata til veilederen min

Sa jeg forresten at jeg tilfeldigvis avla eksamen for ernæring igjennom livets faser og man kunne ikke vektlegge hvor viktig dette med fysisk aktivitet var for eldre?

 

Ikke hadde det vært vanskelig å finne de studiene da systematiske samle-analyser baserer seg på dem og konkluderer med at fysisk aktivitet er nødvendig for å opprettholde proteinsyntese og hindre aldersintroduserte sykdom, ikke ta meg for det - men ta gjerne samle-analysene for det.

 

Dette er hva jeg gjør akkurat nå, og har gjort de siste tre ukene når du spør om jeg virkelig har lest alle sammen :

 

Edit:

Yarasheski KEs rapport om proteinsyntese i eldrende kvinner beskrivere akkurat det problem jeg nevnte i min påstand.

 

In summary, supervised progressive resistance exercise training increased the in vivo rate of vastus lateralis muscle protein synthesis and the maximum voluntary knee extensor muscle torque production capabilities in 76- to 92-yr-old physically frail women and men. Supervised weight-lifting exercise was well tolerated by these older women and men. As in healthy 60- to 73-yr-old men and women, muscle protein synthetic pathways maintain the ability to be activated by the increased contractile activity associated with progressive resistance exercise training.

Åssen tolker du konklusjonen? At fru blom og herr blom tolererte styrketreningen bra under de rette omgivelsene og man fant en signifikant økning av proteinsyntese, dette beskriver ditt problem?

 

Altså det er ikke snakk om å sende en 80 år gammel lat pensjonist ut i den hensikt å delta i mister Olympia, de eldre er ikke en homogen gruppe og de som har slitasjer kan finne annet aktivitet, rådene baserer seg mot den eldre friske garde.

 

Igjen ; Helsedirektoratet har vedlagt dette og anbefaler blant annet mosjon og styrketrening som et tiltak :

http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Nasjonale-anbefalinger-for-fysisk-aktivitet/Eldre-voksne-(65-%C3%A5r-og-eldre).aspx

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre lest alle da jeg har til onsdag å levere inn "nøkkeldata", jeg hadde imponert meg selv om jeg hadde funnet alle de der såpass raskt - faktisk trykte jeg bare controll + H i chrome og scrollet litt ned for å linke det, for å sette det hele i perspektiv så holder jeg på å fylle inn nøkkeldata til veilederen min

Sa jeg forresten at jeg tilfeldigvis avla eksamen for ernæring igjennom livets faser og man kunne ikke vektlegge hvor viktig dette med fysisk aktivitet var for eldre?

 

Ikke hadde det vært vanskelig å finne de studiene da systematiske samle-analyser baserer seg på dem og konkluderer med at fysisk aktivitet er nødvendig for å opprettholde proteinsyntese og hindre aldersintroduserte sykdom, ikke ta meg for det - men ta gjerne samle-analysene for det.

 

Dette er hva jeg gjør akkurat nå, og har gjort de siste tre ukene når du spør om jeg virkelig har lest alle sammen :

 

"opprettholde proteinsyntese og hindre aldersintroduserte sykdom"

 

Det er så feil at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Mener du virkelig at 80 år gamle folk på sitt dødsleie skal gå på gymmen og løfte vekter? Nok kvasi-science bullshit. Bruke hue for en gangs skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"opprettholde proteinsyntese og hindre aldersintroduserte sykdom"

 

Det er så feil at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Mener du virkelig at 80 år gamle folk på sitt dødsleie skal gå på gymmen og løfte vekter? Nok kvasi-science bullshit. Bruke hue for en gangs skyld.

Hør her mr. Smartypants. Hva studerer/studerte du?

 

Jeg ser du har vært nede hva huet angår. Folk som har vært slik og som har begynt å interessere seg for trening og kosthold finnes det hundrevis av på fitnessbloggen. Der ser de sitt snitt til å pumpe ut det ene latterlige utsagnet etter det andre backet opp av likesinnede. Det kalles å være manisk narsissistisk og fører til at ens egne utsagn enn hvor hinsides all fornuft de er anses som halt plausible av en selv.

 

Ta denne diskusjonen vi hadde om proteintilskudd. Du anså som PF som beste produsent fordi de leverer etter DIN oppfatning det beste produktet. Hva sier dette deg?

 

Edit: Jeg tror for din del at vi lar vær å diskutere mere før du er frisk, eventuelt bestemmer deg for å slutte å trolle. Dukien studerer fysiologi, eller var det sportsernæring som gjør til at han er langt bedre rustet enn deg til å forstå biologi.

Endret av Doofenschmitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siterer meg selv jeg :

In summary, supervised progressive resistance exercise training increased the in vivo rate of vastus lateralis muscle protein synthesis and the maximum voluntary knee extensor muscle torque production capabilities in 76- to 92-yr-old physically frail women and men. Supervised weight-lifting exercise was well tolerated by these older women and men. As in healthy 60- to 73-yr-old men and women, muscle protein synthetic pathways maintain the ability to be activated by the increased contractile activity associated with progressive resistance exercise training.

Åssen tolker du konklusjonen? At fru blom og herr blom tolererte styrketreningen bra under de rette omgivelsene og man fant en signifikant økning av proteinsyntese, dette beskriver ditt problem?

Altså det er ikke snakk om å sende en 80 år gammel lat pensjonist ut i den hensikt å delta i mister Olympia, de eldre er ikke en homogen gruppe og de som har slitasjer kan finne annet aktivitet, rådene baserer seg mot den eldre friske garde.

 

Videre - kvasi eller pseudovitenskap? Om våre retningslinjer ikke inngår innenfor vitenskapens retningslinjer hva er da reel vitenskap? Noe av det du har konkludert med selv? I himmelens navn, jeg representerer noe såpass kjedelig som offentlig og statlig forskning.

post-235098-0-56950100-1363476406_thumb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hør her mr. Smartypants. Hva studerer/studerte du?

 

Jeg ser du har vært nede hva huet angår. Folk som har vært slik og som har begynt å interessere seg for trening og kosthold finnes det hundrevis av på fitnessbloggen. Der ser de sitt snitt til å pumpe ut det ene latterlige utsagnet etter det andre backet opp av likesinnede. Det kalles å være manisk narsissistisk og fører til at ens egne utsagn enn hvor hinsides all fornuft de er anses som halt plausible av en selv.

 

Ta denne diskusjonen vi hadde om proteintilskudd. Du anså som PF som beste produsent fordi de leverer etter DIN oppfatning det beste produktet. Hva sier dette deg?

 

Det sier meg at vi har en person som enten har alvorlige sinnsforstyrrelser eller at an bare er potte tett. Hvis du mener at 80 + gamle folk har gått av tunge styrkeløft kan man bare ikke være riktig klok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siterer meg selv jeg :

 

Videre - kvasi eller pseudovitenskap? Om våre retningslinjer ikke inngår innenfor vitenskapens retningslinjer hva er da reel vitenskap? Noe av det du har konkludert med selv? I himmelens navn, jeg representerer noe såpass kjedelig som offentlig og statlig forskning.

 

Du har så vidt meg bekjent ikke presentert noe annet enn dine egne ord. Inntil du presenterer noe troverdig fra vitenskapens litteratur er det hele bare løse påstander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men kjære deg Danek la oss fjerne av oss rustningen og skjold og prøve engang til, det er ingen her som har påstatt at 80 åringer skal drive med knallhard SP=30 80% RM 10x10 5 ganger i uken, man har sett at inaktivitet fører til en større nedbrytning av endogent protein hos eldre enn yngre, styrketrening og bare for å være sikker at vi er på samme spor : Er veldig relativt, man må selvfølgelig ta hensyn til alder og man justerer treningen deretter.

Studier viser at f.eks å bare gå/sykle være aktiv stimulerer til proteinsyntese blant eldre, og styrketrening som selvsagt er tilpasset denne gruppen er en del av dette

 

Det gjelder alle aldersgrupper!

 

Edit: Inntil jeg presenterer noe troverdig? I alle man dager, forskningen jeg presenterer er det også helsedirektoratet anbefaler og er i tråd med de fleste andre land i verden.

Endret av Dukien
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan ikke DU gjøre som i utgangspunktet starta diskusjonen med en JÆVLA MENING? :lol:

 

Nei, det holder ikke. Jeg vil ha det svart på hvitt. Jeg sier at proteinsyntesen ikke er tilstrekkelig til å forsvare styrkeløft i eldrende mennesker. Hvor og hvem, og med hvilken begrunnelse sier det motsatte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...