Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.dagbladet...n/ski/26246484/

 

Sikkert en på 50 som har trent i en måned sammen med de andre tullingene på jobben for å prøve å gjøre NOE mandig i livet :mrgreen:

 

Ser liksom 80 åringer driver med tai chi eller yoga. Men virker som disse utholdenhetsøvelsene virkelig tar på hjertet. Det er vel ett punkt i livet hvor kroppen rett og slett ikke klarer belastningen det er å delta i marathon eller langrenn.

 

Trist, men sant.

Lenke til kommentar

Suger om det var han her karen.

 

Klart det finnes unntak. For jeg har sett det med mine egne øyne; Åttiåringen hoppe salto og handstand i disco ring. Men på ett punkt må man innse at showet er over. Det er på tide og sette seg lunt på verandaen sammen med bikkja, en god kopp whisky og rypehagla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller løfte vekter. Only the strongest will survive.

 

Ja. Eller løfte vekter.

 

Uansett åssen du vrir og vender på det er en ting klinkende klart. Når du er for gammel er det for sent og ikke engang løfte vekter kan hjelpe deg da. Det eneste du da kan håpe på er litt lett trim i ny og ne.

Lenke til kommentar

Ja. Eller løfte vekter.

 

Uansett åssen du vrir og vender på det er en ting klinkende klart. Når du er for gammel er det for sent og ikke engang løfte vekter kan hjelpe deg da. Det eneste du da kan håpe på er litt lett trim i ny og ne.

 

Neh. Man blir aldri for gammel for og løfte vekter. Slutter man med vekter, da blir man gammel og røtin. Vekter i gammel alder får de fleste til og føle seg ung igjen, bedre form. win win.

Lenke til kommentar

Suger om det var han her karen.

Neppe, bestefaren min var 75 og rodde en spisse (gammel trebåt med dyp kjøl) fortere enn noen som noensinne prøvde. Olav Tufta hadde ikke hatt en skit å stille opp med. Seriøst...

 

Jeg er mer sikker på at det er en kontorrotte som ikler seg kondomdress en gang i uka og tvinger seg til jobb på en terrengsykkel selv om det regner for å virke sporty... :mrgreen:

Lenke til kommentar

Uenig. Proteinsyntesen er så å si over når du er gammel. Vekter vil mere ødelegge veve enn å bygge nytt.

 

Å slutte og løfte vekter, og slutte og spise bra vil jo selvfølgelig gjøre alt mye bedre. Eller hva? isåfall med dine ord. Jeg er sterkt uenig. Og sitte i godstolen, og ha kaffepause hvert 15 min, vi ihvertfall gjøre at du blir gammel. Men med vekter, og bra kosthold kan man fint holde seg i form, og føle seg yngre i en større alder.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Kan du begrunne det utsagnet på en faglig måte?

Det har ingenting å si akkurat hvilken måte jeg forklarer det på. Det er som å snakke til en potte tett kjele på bålet i hakkebakkeskogen (les idioti). Hva er vitsen når du uansett ikke skjønner noen ting?

 

Å snakke med doof er som å snakke med et misbrukt barn som lever i fornektelse. Jeg har flere ganger hørt deg forklare prosessen med nedbryting og oppbygging av muskler. Du vet akkurat åssen dette foregår.

 

Nei. Jeg vil ikke begrunne det enten faglig eller tverrsnittlig. Ikke skylder jeg deg en forklaring og ikke er jeg interessert i å forklare heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han kan ikke, spesielt når jeg er midt i en forsknings-artikkel som inngår i bachelor-oppgaven min; som åpner med dette i diskusjons-delen :

 

The loss of skeletal muscle (termed sarcopenia) occurs at a rate of ~5% per decade after the age of 30 and accelerates with advancing age (22, 37). From a practical standpoint, this could lead to an increased risk of falls and fractures (43) and eventually loss of independence (26). It is estimated that approximately one-quarter to one-half of the population of men and women aged 65 and older are sarcopenic (2, 24). Given our rapidly aging population, research designed to better understand the development, progression, and treatment of sarcopenia is of substantial importance.

Physical activity is a key factor in reducing physical disability (16, 35). Resistance exercise training appears to be a reliable intervention to protect against the effects of age-related muscle loss. Repeated bouts of resistance exercise are well known to increase protein synthesis (20, 61, 62) and skeletal muscle mass (15, 32) in young and old adults. However, the increase in muscle protein synthesis with resistance exercise training in the old is lower than young (54). Furthermore, 16 wk of resistance exercise training increased strength and type II muscle fiber size in old adults, but the growth response in these subjects was less compared with young subjects (32). In a recent study we showed that protein synthesis does not change 1 or 3 h after a single bout of resistance exercise in old men (44). This is in contrast to young muscle, which responds robustly (increased protein synthesis) to an acute bout of resistance exercise (13).

 

Styrketrening er vårt beste tiltak blant eldre for å forebygge eldre-introduserte sykdom.

Endret av Dukien
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...