Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spør dukien (eller vent til han evt. svarer) fordi, han kan det der.

 

(Svar til cake)

Nå er jeg allerede helt satt ut etter personen som skrev at han ikke liker melk, tidenes blasfemi så det kan jo påvirke svaret mitt! :(

Uansett ser jeg ikke helt hva cake sikter til her; bacon inneholder mye mettet fett, men fettsyre-sammensetningen er helt all righ, bacon som melk inneholder noe transfettsyrer (CIS) og ikke (Trans) som er to helt forskjellige ting.

 

Som en gyllen regel bør man være forsiktig med varmebehandling av all proteinrikt kjøtt, spesielt innenfor bearbeidet kjøtt fra matvareindustrien som regel også er tilsatt nitritt.

Uansett: Varmebehandling kan danne en god del biprodukter av hydrokarboner som igjen er sett i sammenheng med økende skade på arvematerialet vårt.

Videre kan man mette en CIS-fettsyre hvor den kan bli til enten delvis/helvis herdet transfettsyre hvor dette er igjen sett i sammenheng med økt risiko av hjerte-kar sykdom, man metter fettsyrer ved å pumpe inn hydrogen og da gjøre dem mer stabile, dette derimot er ikke gunstig.

 

Edit: Vi var på matvitenskapet lab forrige uke i Ås og så på blant annet bacon før og etter stekning ( i olje og smør), så studerte vi energiinnholdet før/etter hvor vi observerte at når man steker bacon i sitt eget fett lekker mye ut og antallet kcal synker, eller når man f.eks brukte smør så "beriket" man heller ikke antall kcal opp.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Det er ti stykker som deler på kjøkkenet her og så godt som alle av de er utvekslingsstudenter eller bare i Norge for å studere. Jeg gidder ikke å banke på ti forskjellige dører for å spørre hvem det er som har tatt melken min, så får håpe personen tar hintet når melken smaker salt og såpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke kimse av frukt og bananer. Alt til sin rette. Til og med grovbrød har sine bruksområder. Men ville nok lagt til noe protein i form av det joakimz linker til over her.

 

Karbohydrater har overtatt for fettet. Folk er jo like livredde for det som de var for fett for noen år siden.

Lenke til kommentar

 

Du blander. Jeg har ikke nevnt noe om bacon.

 

Noen tips til hva jeg burde spise, når jeg trener utholdenhet? Trener litt styrke og, men mest utholdenhet.

 

Spiser en del egg, youhurt, havregryn, fisk, kylling fra før. Pluss frukt og grønnsaker.

Drikker for det meste sjokomelk (helmelk), juice eller vann.

 

Obs! Sliter med lavt blodsukker. Hypoglykemi.

Lenke til kommentar

Ahh, beklager - multitasker med et hav av lekser så bare skumleste.

 

Jeg er redd du må utdype hva som ligger i begrepet "sliter" med hypoglykemi. Kostintrodusert? Er det medisinsk relatert? Er det i sammenheng med insulinsprøyter og Diabetes 1? Hypoglykemi kan oppstå ved medikamenter som f.eks antidiabetika ved (DM2)

Eller er det trenings-relatert? Mange sliter med re-aktiv hypoglykomi i sammenheng med trening, men igjen - du må utdype.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Haha. :p

 

Er jo ikke så mye en kan gjøre. Assa, hadde jeg bodd i en studentbolig med kjøleskapet fullt av melk, så ja, jeg ville gjort det liksom. Jeg ville sneket til meg litt melk. Melk, som er så rik på proteiner...

 

Hva skal man si til det liksom. Det er som det er og dersom dere lever sammen må du gi klar beskjed. Slik jeg ser det er en ubevoktet melkekartong min så lenge det ikke er en lapp på den. ^^,

Lenke til kommentar

Ahh, my bad.

 

Jeg er redd du må utdype hva som ligger i begrepet "sliter" med hypoglykemi. Kostintrodusert? Er det medisinsk relatert? Er det i sammenheng med insulinsprøyter og Diabetes 1? Hypoglykemi kan oppstå ved medikamenter som f.eks antidiabetika ved (DM2)

Eller er det trenings-relatert? Mange sliter med re-aktiv hypoglykomi i sammenheng med trening, men igjen - du må utdype.

 

Har aldri fått noe svar på hva det kommer av, gått til spesialist og alt. Hatt det siden jeg var jentungen, og har alltid holdt på en med en eller annen idrett. Er nok mest sannsynlig derfor, ettersom jeg kan utelukke de andre.

Lenke til kommentar

Spesialist? Som en ernæringsfysiolog?

 

Er redd det eneste måten å finne ut av problemene dine er å oppsøke enten en fastlege som da kan henvise deg videre til en ernæringsfysiolog da her må man kartlegge kostholdet ditt (når, hvor mye, måltidfrekvens så sette det i sammenheng med når du føler deg svimmel)

 

Ikke vet jeg alderen din men har du tidligere problemer med dette så har du fått en glukose-toleranse test (nye kriterier nå) samt målt C-peptid(et mål på insulin produksjon) for å utelukke en klinisk årsak.

 

Folk reagerer forskjellig på ting, kanskje det går for lang tid mellom trening og spising, kanskje du har spist for lite i forhold til harde økter eller kanskje du sliter med reaktiv hypoglykemi - men mange som f.eks spiser et lite mellommåltid før trening kan oppleve et fall i blodsukker-kurven.

Dette igjen vil sende et "varsel" at nå må du spise, så gjør du akkurat dette så drar du på trening hvor muskelvev vil bli sensitive for opptak av sukker hvor insulin allerede blir spyttet ut og du kan oppleve et utrolig fall på blodsukkeret i en periode før det endelig stabiliserer seg, mange opplever å allerede "møte veggen" psykisk og stopper treningsøkten.

 

Det beste rådet jeg kan gi deg er å kartlegge når dette skjer og se om det er et repeterende mønster mellom A og B.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Melk er dyrt, melk kommer i små beholdere (1, 7l? Er jo knapt nok til en dag) derfor vil jeg si at det aldri vil være greit og verken spørre eller stjele melk fra medbeboere.

 

Salt/krydder, er vel bortimot det eneste det er sosialt akseptabelt og stjele litt av.

Hadde en av de jeg bodde med i hybelkollektiv med sist spurt om de kunne få ett glass melk hadde jeg svart ikke faen med god samvittighet.

 

(Og vi var faktisk ganske gode kompiser atpåtil.

Lenke til kommentar

 

Har gått til ernæringsfysiolog, i tillegg til en lege som spesialiserte seg innen diabetes og hypoglykemi. Var først til legen, der jeg fikk beskjed om å skrive ned hva jeg spiste og drakk, pluss å måle blodsukkeret før og etter måltidene. Deretter til ernæringsfysiologen for å forbedre matrutinene. I tillegg har jeg tatt flere tester for langtidsblodsukker og slikt hos fastlegen. Er ca 4 år siden.

 

Skal nevnes at jeg ikke har hatt føling på ca. ett år. Det går ikke for lang tid mellom trening og måltider, ettersom jeg spiser så fort jeg har fått tatt en dusj.

 

Er 22 år.

Endret av Cakenommy
Lenke til kommentar

Melk er dyrt, melk kommer i små beholdere (1, 7l? Er jo knapt nok til en dag) derfor vil jeg si at det aldri vil være greit og verken spørre eller stjele melk fra medbeboere.

 

Salt/krydder, er vel bortimot det eneste det er sosialt akseptabelt og stjele litt av.

Hadde en av de jeg bodde med i hybelkollektiv med sist spurt om de kunne få ett glass melk hadde jeg svart ikke faen med god samvittighet.

 

(Og vi var faktisk ganske gode kompiser atpåtil.

 

Greit nok. Men da skal du ikke klage hvis jeg legger igjen en lapp med "sorry" og ti kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...