Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er vant med å kjøre stanga ca helt ned til brystet når jeg tar benkpress, men i dag les jeg at dette ikke var optimalt. Har også to treningskompiser som heller ikke kjører stange helt ned til brystet.

 

Enlighten me please.

 

Og hvor bredt "bør" man holde? Blir ikke klok på dette, leser så mye forskjellig.

 

Noen anbefalinger og erfaringer?

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Kjør den helt ned til brystet du. Spenn opp skikkelig å løft med full ROM. "Knekk" stanga på vei ned. Dette gjør at albuene automatisk vil "tuckes" litt inn mot kroppen. På vei opp så knekker du ikke, og de vil gå utover. Hvor bredt man holder varierer veldig fra person til person. Du bør nesten kjenne selv hvor det er mest behagelig for deg å løfte, og evt. hvor du er sterkest.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke thights, liksom? Joggebukse hindrer bevegelse og gjør meg dritvarm. Klart jeg trener i shorts også, jeg bare synes hatet mot thights her mildt sagt har dårlige argumenter bak seg.. :p

Signed.

 

Bruker tights til bøy selv om jeg er tjukk jeg as.

Digg å slippe å bli dritvarm samt at bevegelsen ikke blir begrenset av buksen.

Lenke til kommentar

Hvordan en bukse i tilsvarende tynt stoff kan være så mye vesentlig varmere og mer bevegelseshemmende enn en tights har jeg litt vanskelig for å forstå.

 

Men det må vel være noe med det luftlaget mellom kropp og tøy som gjør forskjellen antar jeg.

Lenke til kommentar

Hvordan en bukse i tilsvarende tynt stoff kan være så mye vesentlig varmere og mer bevegelseshemmende enn en tights har jeg litt vanskelig for å forstå.

 

Men det må vel være noe med det luftlaget mellom kropp og tøy som gjør forskjellen antar jeg.

Det er lett: En bukse dekker mer kropp. Jeg hadde også hovedsakelig bomullsbukse i tankene, som er tykkere enn en thights. I tillegg vil stoff som strekker seg over ledd (i dette tilfellet kneet) kunne komme i skade for å hemme bevegelse fordi buksa kanskje er lang nok når man står oppreist, men ikke når man sitter bøyd. Dette er vel ikke vanskelig å forstå?

 

Hovedpoenget mitt var uansett at det er teit å hate på thights fordi det er "ekkelt" eller "gay". :p

Lenke til kommentar

Børge Fagerli er vel en av dem som mener hverdagsbros ikke bør kjøre benk helt ned til brystet, mye grunnet dårlig spenn s.a ROM blir mye større kontra hva en styrkeløfter vil ha. Er vel mest for å unngå unødvendig slitasje på skuldre. Kjører til kassa selv, så skal ikke hyle for høyt på det. Bredde er en smaksak, jeg får nettopp vondt i skuldrene om jeg holder for bredt eller for smalt.

Lenke til kommentar

Jeg er vant med å kjøre stanga ca helt ned til brystet når jeg tar benkpress, men i dag les jeg at dette ikke var optimalt. Har også to treningskompiser som heller ikke kjører stange helt ned til brystet.

 

Enlighten me please.

 

Og hvor bredt "bør" man holde? Blir ikke klok på dette, leser så mye forskjellig.

 

Noen anbefalinger og erfaringer?

Både bredde og dybde er en avveining mellom ROM vs skulderhelse, dybde spesielt hvis du kjører benk uten godt oppspenn, og/eller et voldsomt volum på kassa. Folk er forskjellige. Men du kan teste deg: Legg deg på en matte på gulvet med stanga og press som du ville gjort fra benk derfra - hvis du når brystet med ditt oppspenn før albuene går i gulvet på veien ned, skal du få kjøre til brystet uten bekymringer i benk også.

 

Når det gjelder bredde er det ingen grunn til å ha mindre enn 45 graders vinkel fra skulderen til albuen. Ikke løft til halsen - løft til et sted rett under under brystet, der du får en vertikal linje gjennom albue, håndledd og stang. Bredde er ikke bare en smakssak - det er en helsesak! Å løfte for bredt og høyt gir deg bare en dårligere løftebane, spesielt for triceps, den stakkars skulderen din må også tåle masse tyngde i en ekstrem vinkel.

 

Noen er heldige og har mer robuste skuldre enn andre, og kan kjøre bredt og dypt i mange år uten problemer. Jeg kjørte alltid veldig bredt selv, og jeg følte det ga meg bedre pump og kontakt med brystet enn god, styrkeløfterteknikk gjorde - helt til det ga seks måneders treningsfri med en superbetent skulder. Ikke gøy. Likevel var jeg tross alt heldig som ikke fikk varige skader, noe jeg fort kunne blitt når jeg benket som en idiot. Man har bare to skuldre.

 

Alle guider/videoer/artikler på nett som omhandler benkpressteknikk burde nevne både bredde mtp vertikale underarmer og dybde mtp vinkel fra skulder til albue. Hvis de IKKE gjør det er det en lettvint guide som ikke går detaljert nok inn på teknikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til dere jenter.Når dere pakker rumpa deres inn i glanspapir i form av tights og vifter rundt med en bakende som er rund og formfull som en fersken etter gjentatte økter med både bøy og glute-bridge, da må dere vel med vilje vite at dere får noen kåte blikk og ti?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...