Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Sendte for et par uker siden inn skriftlig klage på en PT på treningssenteret etter å ha observert direkte uforsvarlig bortlæring av knebøy. Knevandringen var helt ekstrem, kneskålene TRAFF hverandre på vei opp (smal beinstilling og!). Knapt nok kvartbøy og belastningen var så høy at kunden "skalv" i beina og krummet ryggen bare ved å ha vektstanga på. Mens kunden holdt på med dette stod PT'en og så ut vinduet... På trening i går kommer fitta bort til meg for å påpeke at jeg hadde begått et kontraktsbrudd: Jeg gikk nemlig med en t-skjorte som reklamerte for et konkurrerende treningssenter. Vi snakker her om en svart t-skjorte med en link til coachens nettsted (trener to steder, if anyone is wondering) og #hardworkpaysoff under nettaddressen. Fikk tilbud om en med deres logo. Takket nei, quite mirin her, og fikk beskjed om at dersom det skjedde igjen skulle hun inndra medlemskortet. Bitch.

Hvor trener du?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jørgen Foss kan komme mye rart, selv om han kan ha noen poenger av og til. Når det gjelder verdensbildet her, vil jeg nok dessverre si at sunnhet ikke står høyest her. Noe som etter min mening burde vært det viktigste med trening.

 

 

Absolutt. Jeg savner folk som kommer med mer treningstips generelt, og folk som har mer peiling om fyrsoligi og trening med fokus rundt helse. Trening er langt mer enn proteinpulver og "maksing" i benk og dead lift. Jeg tror nok andre "treningstyper" flykter fra denne tråden.

 

Tro meg, sunnhet ved trening står i høysetet for de fleste. Jeg sier ikke "alle" fordi det blir en generaliseringen og jeg kjenner ingen her. Mitt inntrykk er derimot at de som er aktive her er sunne ut av mange millioner. Mener du at det å bruke proteinpulver gir et usunt forhold til trening? I såfall er det forståelig at du måter en god del motstand her inne.

 

Hva mener du med "treningstips generelt"? Mener du såkalte "nybegynnerprogrammer"? Selvfølgelig vil det aldri blir tatt opp i denne tråden, det er det som er hele poenget! Dessuten, du har tydeligvis ikke lest denne tråden, det kommer titt og ofte veldig gode bidrag fra de her inne som studerer idrett/medisin/fysiologi/etc.

 

Enkelt og greit; denne tråden er ment for folk er forbi det stadiet at de trenger generelle treningstips!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tro meg, sunnhet ved trening står i høysetet for de fleste. Jeg sier ikke "alle" fordi det blir en generaliseringen og jeg kjenner ingen her. Mitt inntrykk er derimot at de som er aktive her er sunne ut av mange millioner. Mener du at det å bruke proteinpulver gir et usunt forhold til trening? I såfall er det forståelig at du måter en god del motstand her inne.

Hvor sa jeg at proteinpulver var usunt? Bortkasta penger for de fleste, ja. Poenget mitt var at folk med proteinbokser tenker mer på det estetiske enn sunnhet.

 

Hva mener du med "treningstips generelt"? Mener du såkalte "nybegynnerprogrammer"? Selvfølgelig vil det aldri blir tatt opp i denne tråden, det er det som er hele poenget! Dessuten, du har tydeligvis ikke lest denne tråden, det kommer titt og ofte veldig gode bidrag fra de her inne som studerer idrett/medisin/fysiologi/etc.

 

Enkelt og greit; denne tråden er ment for folk er forbi det stadiet at de trenger generelle treningstips!

Tråden er på 2500 sider, for det meste om folk som av en eller annen grunn føler for å fortelle hvor mye dem perser, jeg har ikke lest hele nei. Jeg trener 10-15 km løping to ganger i uka og trener styrke to ganger i uka, og har gjort det lenge. Vil ikke si jeg er nybegynner, men har nok et annet fokus enn mange andre her.

 

Hvor står det at denne tråden ikke er for nybegynnere? Det er ingen retningslinjer i startinnlegget? Ikke det at deg gjør meg noe at den ikke er det, men bør kanskje komme litt klarere fram?

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Mine to eksempler med Beckham og Foss ble tatt tilfeldig da det var det siste som var diskutert, men slik Doffen? nevnte så burde det være lov å kritisere/påpeke da det bare skaper en diskusjon, en diskusjon bør dog være saklig men med det sagt så er jeg enige med de fleste her når Foss ble diskutert, samfunnet er tilpasset A4 livet enten man liker det eller ikke, om de sykelige overvektige skal gå ut i media og mene at man blir kriminalisert så hvorfor stoppe der? Hva med blinde? Døve? Handikapende? Andre i rullestol?

Man vet ikke hva man har før man mister det og Foss bør være glad at han i utgangspunktet har alle muligheter, selvsagt med begrensinger.

 

Jeg draster meg samtidig å slenge med en oppdatering på åssen bachelor-oppgaven min går, har modifisert problemstillingen (tidligere hydroliserte aminosyrer vs kostprotein - kun praktiske forskjeller?"

Slenger inn og siterer hva som har blitt sendt inn til min veileder; har vel lest ca. 100 store forsknings-artikler og endelig på overtid valgt ut 10 original-artikler :

(Velger å ikke slenge med original-artiklene her)

 

Problemstilling : Muskeltverrsnitt-økning og mekanismene for proteinsyntese, hvordan fremme dette maksimalt?

 

Forord:

Idrettsernæring er et relativt lite felt og mye oppmerksomhet har vært rettet mot signalkaskadeveien AMPK og mTOR samt timingen for å maksimere MPS. (muskelproteinsyntese) Mekanismene for MPS er ikke godt kjent samt komplekse og påvirkes i veldig stor grad av ernæringstatus i tillegg til hypertrofisk trening.

 

Et ikke systematisk søk ble gjort i dataasen PubMed via helsebibloteket.no den 9.3.2013.

Søkestringen som ble valgt : “Amino acid and mTOR and protein synthesis not review”

Søket resulterte i totalt 265 treff, etter filtrering med “humans”, “10 years”, “full free text” samt “clinical trials gjensto det 119 treff etter bruk av disse inklusjonskriteriene

 

Av de gjenværende 119 treffene ble 109 eksludert grunnet mange av artiklene tok for seg andre problemstillinger som MPS for eldre, diabetes eller hadde andre utgangspunkter enn problemstillingen. Av disse ble 10 original-artikler som var mest relevante mot problemstillingen inkludert.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor sa jeg at proteinpulver var usunt? Bortkasta penger for de fleste, ja. Poenget mitt var at folk med proteinbokser tenker mer på det estetiske enn sunnhet.

 

 

Tråden er på 2500 sider, for det meste om folk som av en eller annen grunn føler for å fortelle hvor mye dem perser, jeg har ikke lest hele nei. Jeg trener 10-15 km løping to ganger i uka og trener styrke to ganger i uka, og har gjort det lenge. Vil ikke si jeg er nybegynner, men har nok et annet fokus enn mange andre her.

 

Hvor står det at denne tråden ikke er for nybegynnere? Det er ingen retningslinjer i startinnlegget? Ikke det at deg gjør meg noe at den ikke er det, men bør kanskje komme litt klarere fram?

 

For det første; underbygg påstanden din med at de som bruker proteinpulver er mer opptatt av det estetiske enn styrkeøkning.

 

For det andre; med fare for å virke frekk og/eller nedlatende (noe som virkelig ikke er meningen); du gjør det smertelig klart at du så definitivt ikke har lest denne tråden godt nok.

 

For det tredje; underbygg din påstand med at de som skriver her har et usunt forhold til trening pga. at de bruker proteinpuvler og faktisk kan diskutere medisinske problemstillinger som er relevant ift. trening/helse.

 

Der jeg kommer fra er den kunnskapen enkelte her utviser et godt tegn på det motsatte; nettopp at mange her vet hva de driver på med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...