Mladic Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Noob-spørsmål: Er det greit for en nybegynner (har trent siden jul) å benytte seg av SL 5x5 programmet? Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Definitivt, skulle kanskje helst ha startet på det i jula Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Er det ikke farlig å gjøre markløft for en som er ny? Jeg tror jeg har lest at man burde helst være godt trent før man får noen god effekt av øvelsen. Lenke til kommentar
Populært innlegg Primer4 Skrevet 4. mars 2013 Populært innlegg Del Skrevet 4. mars 2013 Største tullet noen noengang har sagt. 10 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Dårlig teknikk og for mye vekt (eller en fin blanding) er det som gjør markløft "farlig". Begynn lett og øv inn teknikk. Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Er det ikke farlig å gjøre markløft for en som er ny? Jeg tror jeg har lest at man burde helst være godt trent før man får noen god effekt av øvelsen. Man blir ikke godt trent uten markløft. Teknikken vil heller aldri kunne bli bedre om du aldri gjør det. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Okei, takk for informasjonen! Vil det fortsatt være vits å trene SL 5x5 to ganger i uken, selv om det er anbefalt å gjøre det tre ganger? Det er ikke alltid jeg får trent tre ganger i uken (lang historie). Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Enig med over, om man ikke konkurrerer i styrke og må tune hver fiber i ryggen så ha den der stanga går rett opp og ned under øvelsen. Det betyr oftere høyere man er, lenger ned må den. Er vel å regne som høy (1.91), menmen. Tenker jeg tar en tur i morgen og tar alle SS-løftene med kun stanga der det er mulig og sjekker formen min ordentlig. Hadde jeg hatt kamera skulle jeg fått filma det. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Niks, tjukkingen jeg trener sammen med har ikke trent markløft før og han begynte å trene 7. januar og vi har dratt markløft siden da. Han dro da opp 140kg og i dag dro han opp 200kg! Peis på med markløft! Endret 4. mars 2013 av Doofenschmitz 4 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Hadde mitt gym hatt en rekke av disse hadde jeg sluttet på dagen. Skjønt, det hadde vært interessant å se alle de som hadde begynt på dagen! Lenke til kommentar
Bobleslurp Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Noen som har noen gode styrkeøvelser for å trene max dynamisk styrke (både for overkropp og underkropp)? Lenke til kommentar
Bark1Steinar Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 (endret) Knebøy, markløft og benkpress er vel de tre grunnleggende du vil i programmet ditt. Så er det bare å fylle på andre ting. Endret 4. mars 2013 av janovi Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Tips til deg. Baseøvelser: Du bruker flere ledd samtidig, og aktiverer flere muskler på en øvelse - noe som fører til at du kan løfte flere kg, holde en fin progresjon som igjen fører til økt styrke, økt forbrenning, økt masse. Du sparer også tid på dette. Kjernen/ magen vil også her få en stor oppgave i å stabilisere. Selvfølgelig må kostholdet være på plass for at disse tingene skal oppnås. Derfor er det nok med baseøvelser for en nybegynner, men etterhvert kan legge til øvelser som f.eks: pallof press, magerulle, RKC-planke - øvelser som fokuserer på stabilisering av magen, og anti-rotasjon - noe som er en av oppgavene til magemusklene. trening, kosthold, hvile - er en del av programmet. Uten disse punktene kommer du ikke langt. Så i ditt tilfelle er det kostholdet som spiller den største rollen, men ikke misforstå man må trene magen som akkurat de andre musklene. Øvelser du burde legge fokus på er: Knebøy - knedominant øvelse Markløft - hoftedominant øvelse Benkpress - horisonal press øvelse Militærpress - vertikal press øvelse Roing - horisontal dra øvelse Chins/pull ups - vertikal trekk øvelse Man trenger heller ikke tenke på muskler, men hvilken bevegelse øvelsen har. Etter disse øvelsene kommer iso-øvelser så kalt støtte øvelser, som legges til for og bygge, forebygge skader, eller trene opp svake deler i et løft. Du burde også ha flere reps på ryggen en du har på press øvelser for og holde skulderhelsen i orden. Eller balanse mellom forside og bakside. Noen som har noen gode styrkeøvelser for å trene max dynamisk styrke (både for overkropp og underkropp)? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Høyde generelt har vel egentlig ikke så mye å si med stangplassering. Vil man kjøre høy/lav så gjør man det. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Okey, da var jeg ferdig med mitt første forsøk på SL 5x5.(alternativ A) Økten varte jo maks 30 minutter inkludert oppvarming. Er det bare det? Lenke til kommentar
Bark1Steinar Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Hvor lange pauser tar du mellom settene da? Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 ^Det er bare det. Etterhvert vil du bruke lenger tid pga. du trenger lengre pauser. Selv har jeg ca 3min pause etter hvert sett knebøy. Da bruker jeg ca 20min alene på knebøy, samt ca 10min med oppvarming (dynamisk + oppvarmingssett). Så kommer resten i tillegg. Går ca 45min til timen på øktene. Du kan alltids hive inn et par iso-øvelser om det er ønskelig samt få med dips/hangups i programmet. 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Blir det ikke ekstremt tungt å prøve seg på hangups etter settene? Driver dere med noe annet i tillegg til SL 5x5? Blir det ikke ganske kjedelig og ensformig over lengre tid? Hvor lange pauser tar du mellom settene da? Ca. 1-2 min. Under pausen skriver jeg øvelsene inn i Myfitnesspal-appen. Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Blir ikke kjedelig når man konstant hiver på mer vekter, i tillegg til å forebedre teknikken. Øvelsene er jo definitivt de mest spennende man kan utføre spør du meg. 2 Lenke til kommentar
archanios Skrevet 4. mars 2013 Del Skrevet 4. mars 2013 Driver dere med noe annet i tillegg til SL 5x5? Blir det ikke ganske kjedelig og ensformig over lengre tid? Nope, eller har kjørt dips når eg er ferdig, men det teller nesten ikkje. Syns det blir berre meir og meir interessant å sjå kor langt eg kan ta det. Syns Sl5x5 har vore deilig til no. Tar det det skal, varer kort tid, enkelt og greit. Veldig godt fornøgd til no og regnar med å vere det framover også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå