wingeer Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Nei jeg har faktisk ikke prøvde rykk og støt så vi har vel lite eller intet å konkurrere om... Han er ganske pinglete i baseløft, men jæævlig god til å bruke den styrken han har i de olympiske løftene. Typ 95kg maks i frontbøy og 91kg i støt. Det er et ganske heftig forholdstall! Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Trent en stund med SL 5x5. Hensiktsmessig å gå til 3x8 en periode og mikse litt på øvelser? Med nok mat og 5x5 kan du ha lineær økning ganske lenge. Side note: 150kg i bøy på fredag. Hadde spist litt vel mye før trening, så tror det hadde kommet noe i retur om det var tyngre. Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 I wish. Var nok foreløpig 1RM. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Ikke så godt å vite med deg, du har jo hatt ganske heftig fremgang! Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Når det kommer til muskelsvinn hos eldre så er dem i utgangspunktet ekstremt verre rustet mot sykdommer, infeksjoner og ikke minst potensielt muskelsvinn, jordens gravitasjonskraft & skjelettbygning (o yes) Dette går begge veier for mennesker generelt og kan illustreres med noen av notatene mine fra forelesningene: ]Hvor mye kan vi øke muskelstyrken ved regelmessig styrketrening?[/b] - Utrente som starter med styrketrening : 2-3 ganger i uken over 12 uker med treningsmostander på > 60% av 1RM kan ha en styrkeøkning på typisk 30-40% (Dette vil si ca. 1% per økt. NB! Store individuelle variasjoner: Arv, kvalitet på trening, ernæring, sykdom under treningsperioden. Kvinner VS menn Eks: MANN 80KG X 0,40% = 34KG MUSKEL KVINNE 60KG X 0,35% = 21 KG MUSKEL 30kg gutt → 45% (+15kg) 20 kg jente → 30% (+10kg) Samme relative (prosentvise) fremgang ved styrketrening, menn har dog en større absolutt styrkefremgang. (Dette skyldes at menn har i utgangspunkt en større muskelmasse) Endring i muskelcellene - Styrketrening ved bestemte muskellengder resulterer i størst styrkefremgang ved muskellengder som treningen har foregått, og mindre styrketrening ved lengre og kortere muskellengder. - Tyder på at det skjer en lengdetilpasning i muskelen for å optimalisere arbeidsforhholdende i forhold til aktiviteten den utsettes mest for. - Lengdeendringene forekommer i slutten av f.eks en 12 uker lang treningsperiode ( ingen endring i lengde de 5 første ukene) Og videre motsatt vei: Eksempel ved høye hæler. - Reduksjon i muskellengde, ledd gipset i bøyd stilling (fleksorer blir værende i forkortet tilstand over flere uker) → sarkomer fjernes (muskelen blir kortere). Når det var snakk om sengeliggende så kan alle som har operert og gipset f.eks en arm men fortsatt har mulighet til å bevege motsatt arm skrive under på at en reduksjon i muskellengde kan skje svært fort, jeg så akkurat på et bilde av meg selv uken etter at jeg kunne ta av armen min i fatle hvor totalt 4 måned hvor det var ingen bevegelse (måtte "lære meg å bruke armen på nytt) Og selv for det utrente øyet så ser man raskt at overkroppen min er "splittet i to" hvor ene bryst/nakke/arm er signifikant forskjellig, i løpet av disse 4 månedene hadde jeg et ufrivlig vekttap på ca. 12 kg hvor store deler av muskelmassen utgjorde tapet, og det er jo forventet når alt jeg gjorde var å ligge i senga, var jo rett og slett vondt å gå da jeg beveget overkroppen. Endret 17. februar 2013 av Dukien 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg har måttet gå med armer og bein uten bevegelse i lengre perioder og da har det tatt fra to til tre uker å komme tilbake igjen. Ad styrke og størrelse... Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Det er jo som sagt store individuelle forskjeller her, om du har gått under definisjonen av "sengeliggende uten mulighet for bevegelse av muskler over et/flere ledd" og har selv opplevet at det bare tok to-tre uker å komme tilbake/øke så må du ha en ekstrem-genetikk. Nesten som jeg kunne foreslått at du burde dedikere kroppen din til vitenskapen Doffen. Men som sagt; forskjellene kan variere fra A-Å. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Sengeliggende kan man vel ikke si at jeg var nei Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Haha, det kan forklare noe/mesteparten da. Per definisjon så mente jeg der hvor man ikke har mulighet for å aktivere muskelen i noen spesiell grad eller ikke noe, man har sett at proteinsyntesen rett og slett "gidder" ikke å kjøre når det ikke foregår noen form for aktivitet i myofilamentene. I tiden etter at jeg tok av meg fatlen så ble jeg "mobbet" av vennene mine som kalte meg for "two-face" da overkroppen min seriøst var splittet i to. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) hva er normalt å ta i mark for en som aldri har trent eller tenkt på kosthold og er 188cm@82kg ? Endret 17. februar 2013 av BFF-BattleFieldForever Lenke til kommentar
archanios Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Om du aldri har tatt mark, så er vel det beste å begynne veldig rolig og vere sikker på å få inn teknikken før du legger på noko vekt. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 hva vill det si? følte at 100x5 3 ganger gikk ganske greit, bør jeg begynne der da? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Nei, du bør begynne på 60-80kg for å få inn teknikk. Få helst noen som kan markløft til å se på deg. 1 Lenke til kommentar
Bark1Steinar Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 ^ enig. Selv begynte jeg på 50kg eller noe. Markløft er absolutt ikke en øvelse du har lyst til å være uforsiktig med. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Lift hard, die young. Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Lift hard, die like a champion. 1 Lenke til kommentar
Lackadaisical Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Det går vel fint an å trene "bryst, skuldre og triceps" dagen etter "rygg og biceps"? Det jeg tenker på er jo at bakre skuldre blir brukt under rygg økten... Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Det bør gå bra. Jeg gjør det motsatt, og jeg har ikke opplevd noe ubehag. 1 Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Kor lenge er ei stund? Ca. 7-8 mnd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå