Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vann er ikke mitt problem, blir faktisk bare enda verre. Dårlig luft, og konsentrasjon på skolen er problemet, men det forsvinner med en ibux og en bra økt. Skjer jo selvfølgelig ikke hele tiden, men enkelte ganger. Trenger bare en ibux, og ikke halve boksen - og det funker for min del, for da kan jeg trene hardere uten at hodet stopper meg. Liten mengde er sjeldent farlig, livet er generelt livsfarlig, men man kan ikke gå og være redd for den minste ting.

Er forsåvidt enig, men da når folk tar det uten grunn, samt store mengder - over tid.

Lenke til kommentar

Med forbehold med skrivefeil og elendig formulering :

AKKURAT levert inn ALLER siste eksamen : "Ernæring igjennom livets faser - mage/tarm-kanal-sykdomer, global ernæring, cøliaki & laktose, vanlige fordøyelseproblemer, mat igjennom graviditet,foster,barn,ungdom,voksne,eldre og spesielle grupper, matvaroverfølesomet, samt ernæringtransisjoner, ernæing i barnehage, skole; kosthold for ungdom og overvekt

Og igjen: "gledelsehyl" dette er faktisk den aller siste eksamen før vi nå skal over til klinisk del (muntlig på ekte pasienter som nevnt før)

Uansett! Sette FYR på alle eksamensnotatene --> gamestop --> xbox 360 games --> OSTEPOP --> barrikere seg inne og game!

Edit: HÆLVATE, har jo jobb idag!

Endret av Dukien
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Sliter litt med korsryggen i en del utholdenhetsøvelser som sykling, langrenn og jogging (ikke hatt jogging/intervaller siden tidlig høst though). Det føles som om jeg ikke har muskler baki der whatsoever, selv om jeg trodde ryggen min var sånn gjennomsnittlig sterk.

Var oppe på 105kg 10x3 på mark før jeg nylig tok en pause på den øvelsen for to uker siden, for å se om det var overbelastning som var årsaken til ubehaget (ble ofte veldig sliten i ryggen etter f.eks knebøy et par dager etter ryggøkta). Føler dette har hjulpet, men den samme trett-/stivheten kom når jeg nylig tok meg noen skiturer. Er det bare å kjøre på med bøttevis av kjerneøvelser, eller burde jeg spandere på meg en time hos fysioterapeut?

Lenke til kommentar

Sliter litt med korsryggen i en del utholdenhetsøvelser som sykling, langrenn og jogging (ikke hatt jogging/intervaller siden tidlig høst though). Det føles som om jeg ikke har muskler baki der whatsoever, selv om jeg trodde ryggen min var sånn gjennomsnittlig sterk.

Var oppe på 105kg 10x3 på mark før jeg nylig tok en pause på den øvelsen for to uker siden, for å se om det var overbelastning som var årsaken til ubehaget (ble ofte veldig sliten i ryggen etter f.eks knebøy et par dager etter ryggøkta). Føler dette har hjulpet, men den samme trett-/stivheten kom når jeg nylig tok meg noen skiturer. Er det bare å kjøre på med bøttevis av kjerneøvelser, eller burde jeg spandere på meg en time hos fysioterapeut?

Pro tip: Om korsryggen er sliten, så tar man ikke 3x10 på øvelsen som dreper korsryggen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Pro tip: Om korsryggen er sliten, så tar man ikke 3x10 på øvelsen som dreper korsryggen.

HVA GJØR DU HER. :omg:

Edit, for å være litt seriøs også. Har du forsøkt å gå ned i belastning, eller f. eks rumenske markløft? Ville også forsøkt en pause fra knebøy og sett om det var denne som var årsaken, eventuelt forsøkt goblet-/frontbøy og fått en teknikkvurdering. Ellers er alltid kjernemuskulatur verdt å trene.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Haha. Burde kanskje prøve færre reps, ja. Har ikke turt å prøve det etter at jeg var litt for eplekjekk med vekta på noen femmere og hadde djevelsk gangsperr i nesten en uke etterpå.

Anaio: Frontbøy eller helt pause fra knebøy var neste steg, ja, men følte det var nok å droppe marken. Var kun nå etter skiturene at jeg kjente det igjen. For all del, kan godt være det er teknikken min på ski som er rævva. :p

Er det krise å ikke ta markløft i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Haha. Burde kanskje prøve færre reps, ja. Har ikke turt å prøve det etter at jeg var litt for eplekjekk med vekta på noen femmere og hadde djevelsk gangsperr i nesten en uke etterpå.

Anaio: Frontbøy eller helt pause fra knebøy var neste steg, ja, men følte det var nok å droppe marken. Var kun nå etter skiturene at jeg kjente det igjen. For all del, kan godt være det er teknikken min på ski som er rævva. :p

Er det krise å ikke ta markløft i det hele tatt?

Så lenge du føler du trenger pause fra en øvelse pga. mulig skade er det ingen øvelse det er krise med.

Lenke til kommentar

Nei. Det er dog en vanvittig god øvelse, og selv om du ikke kan ta den nå, går det ann å jobbe mot det ved å bedre mobilitet, eventuelle muskelsvakheter, feilbelastninger osv. Sumomark kan være noe snillere med ryggen, samme med rumenske.

Ville likevel kommet til fysio, om så bare for å utelukke :) Forsøk uten bøy også, som planlagt.

Lenke til kommentar

Prøvde den der triceps øvelsen som mark ripptoe(?) viste i den ene videoen som ble postet for litt siden. For en fantastisk øvelse, selv på oppvarmingen kjente jeg tricepsen jobbe voldsomt, og den ble litt stram selv etter kun oppvarming.

Normalt har jeg kjørt litt triceps press down som hovedøvelse for triceps, og den må jeg gjerne ta to tri set før jeg kjenner tricepsen stramme seg.

Lenke til kommentar

Har funnet ut at jeg ikke gidder å gå på noen særlig "deff".

Er såpass lenge til sommeren at jeg heller vil satse på å bygge mer muskler og ikke satse på å ta av meg mange kg på kort tid.

Vil prøve å bygge en god del muskler, uten å gå opp noe i fettprosent, heller få litt mindre. Men vist jeg bygger en del vil jeg kanskje automatisk få litt mindre?

Har regna ut via fitnesskalkulatoren at jeg forbrenner ca. 3000 kalorier daglig. Hvordan vil det gå om jeg legger meg på 2500 kalorier, 200-230 gram protein daglig?

Vil jeg kunne bygge greit da, eller MÅ man være i overskudd i kalorier for å bygge?

Trener fortiden fullkroppsprogram 3 ganger i uken.

Programmet ser slik ut:

Knebøy 4x5

Markløft 2x5

Benkpress 4x8

Militærpress 4x8

Barbell Rows 4x8

Biceps og Triceps (kjører de ganske hardt med forskjellige øvelser)

Lenke til kommentar

...

Det blir nok ikke noe særlig muskler på et så stort underskudd. Hvis du vil bygge muskler og legge på deg minimalt med fett anbefaler jeg et overskudd på rundt 200kcal. Det er ikke sånn at du blir feit over noen få uker.

Jeg har f.eks bulket i 1år og 1mnd nå, og har bare gått opp rundt 3-4% i fett.

edit. sier 4-5% for å være på den sikre siden.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Hva ror folk 1000m på her? Tok en test idag og klokket inn på 3:37.

Har bare brukt romaskin som en del av oppvarming. Da har jeg holdt meg på 2 minutter på første 500 for så å fullføre rundt 3:40. Har alle romaskiner samme motstand? Den på mitt senter er justerbar, men maks motstand er ikke spesielt hard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...