Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer fra østlandet hvertfall, og "kraftig beinbygning" ble egentlig brukt som et mindre støtende uttrykk for å være småtjukk og ja, kraftig type. (Har blitt kalt dette selv i barneskoletiden), har aldri vært forbundet med vekt i kilo, mer at du "kjører stor maskin" som Antonsen sier det :p

Haha! Antonsen er så sjef.

Seolje inneholder omega3, grunnen til at jeg valgte det er at oppdrettsfisk blir fora med soyaprodukter. Genmanipulerte sådann og olje fra fisken inneholder mindre av de ønskede fettsyrene.

Jeg får ekle oppgulp av olje uansett kvalitet så jeg er gått over til fisk 3 ganger i uka...

Norkost.no er den kuleste, beste og billigste leverandøren.

QFT! ;)

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Har spurt om dette før, men husker ikke om jeg fikk noe ordentlig svar.

Er det skadelig å ta seg en øl hver dag vist man trener hardt og ønsker å vokse og bli sterkere? Og hvor mye skader det?

Jeg trener fortiden 3 ganger i uken helkroppsprogram også prøver jeg å få til litt kardio 2 dager.

Men jeg liker veldig godt øl, og tar meg gjerne en liten boks (33cl) til maten, og ofte en gang om dagen.

Ødelegger det noe for fremgangen? Sett bort i fra at det passer i dietten og jeg forholder meg til de kaloriene jeg skal ha og proteinene.

Lenke til kommentar

Har spurt om dette før, men husker ikke om jeg fikk noe ordentlig svar.

Er det skadelig å ta seg en øl hver dag vist man trener hardt og ønsker å vokse og bli sterkere? Og hvor mye skader det?

Jeg trener fortiden 3 ganger i uken helkroppsprogram også prøver jeg å få til litt kardio 2 dager.

Men jeg liker veldig godt øl, og tar meg gjerne en liten boks (33cl) til maten, og ofte en gang om dagen.

Ødelegger det noe for fremgangen? Sett bort i fra at det passer i dietten og jeg forholder meg til de kaloriene jeg skal ha og proteinene.

Er du virkelig så avhenge? Du kan jo prøve og se åssen det går over tid da.

Lenke til kommentar

De generelle anbefalingene er 1-2 enhet for menn og 1 enhet til kvinne per dag, om du tar en 33cl hver dag er du innenfor dette, husk at alkohol inneholder mer ennergi per gram enn karbohydrat (7kcal) men det koster mer(ca. 20% TEF) å bryte ned etanol --> Acetaldehyd --> acetat ( eddiksyre) hvor sistnevnte kan gå inn i sitronsyresyklus("bygge opp energi") og brukes som energi eller syntese av fettsyrer/kolesterol. Er du i energibalanse og ikke inntar veldig mye fruktose så vil du egentlig bare fylle opp glykogenlagerne.

Dog så oksideres alkohol fremover fettsyrer og karbohydrater (økt mengde coenzymer NADH/NADPH) som egentlig skal gå inn i sitronsyresyklus, problemet er at acetyl-coa som er det energimolekylet vi står igjen skal normalt inn i SSS(sitronsyresyklus) slik at vi får dannet ATP (energi), SSS/glykolysen blir derimot hemmet av alkohol og vi får en oppkokning av energirike molekylet acetyl-coa.

Men leveren har bare en viss kapasitet og da har den ingen annet valg enn å pakke inn faenskapet som TG(triglyserider)og sende det ut som VLDL(Very Low Density Lipoprotein) men som jeg nevnte så er både karbohydrat og fettmetabolismen hemmet så mesteparten ender opp igjen i leveren hvor det blir lagret som fett, og kan over tid føre til "abdominal fedme" eller som det heter på folkespråket "tynn-feit".

Å akkumelere fettdråper hvor det normalt ikke skal være (organer & muskler) er ikke gunstid over tid og dette er et av hovedprobleme innenfor folkehelse da disse "tynnefeite" personene har en normal BMI men alikavel er i risikosonen.

Og nei, rødvin er ikke "sunt", hersens jente-hippier fra Majorstuen!

Du spurte om en ordentlig svar og jeg gav deg et, og jeg presiserer : 33cl per dag vil nok gå ganske så bra da dette går inn under "1 enhet per dag for menn."

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da har legen diagnostisert meg med Patellofemoralt smertesyndrom... så da må jeg ta liten pause fra dype knebøy...

Må du det? Knebøy fikset mine kneproblemer. Korrekt utført i kombinasjon med fysioterapi og mindre løping (om du løper mye) så skal ikke bøy være et problem, hvertfall ikke til parallell.

Lenke til kommentar

Pappa spurte hvor mye jeg trente for tiden. Da han fikk høre "3-4 ganger i uken" sa han at jeg måtte passe på at jeg ikke lot det gå til hodet på meg... TRE TIL FIRE GANGER I UKA? Hva faen. Voldsomt til jantelovshelvete man må gjennom for å leve sundt, da. Haters gonna hate.

For øvrig 90 kg 5x5 i knebøy neste trening. Gleder meg SÅ mye til 100!

Lenke til kommentar

Kompis av meg fikk samme diagnosen. Han ble bedre med stømbehandling OG knebøy... ;)

Enig.

Kom deg til fysio. De kan gjøre artige ting, som å sette nåler med strøm i f.eks. Det vil gjøre at du kommer tilbake gaaaanske mye fortere. Knebøy er greit så lenge det ikke gjør vondt.

Ifølge legen måtte jeg unngå huksitting, styrkeløft med dyp knebøy og andre aktiviter hvor jeg må bøye kneet ganske godt :p

Leger har veldig varierende kunnskap i forhold til rehab av idrettsskader. En fysioterapeut har mer konstant kunnskap. => Konsulter med fysio og si nøyaktig det du fikk høre av legen.

Lenke til kommentar

Jeg har håpløse knær og knebøy har hjulpet noe enormt. Det er bare å se ann dagsformen og ta hensyn. En kinotur tar fortsatt knekken på de da :p

Hvordan er det å ta intervall-økter på dagene jeg bør hvile? Vil dette ødelegge restitusjon eller prestering?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...