Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meldte meg inn på Fresh idag, bra det ikke er binding for jeg tror det holder med en måned. Knebøystativet er helt fucka. Alle stengene er kortere enn vanlig, glattere enn vanlig og jeg mistenker at de ikke veier 20kg. De har ikke et eget stativ for dips eller et litt avskjærmet område for tøying og den slags. Overfylt av fjortisser, men mange fine jenter.

Tok mine første pushups med bare fingrene idag.

Lenke til kommentar

Det gjorde jeg også i en periode. Helt til ryggen ga seg (kjørte bøy med beinene vendt fremover, nesten ikke noe til siden).

Kunne ikke være så farlig at jeg kom frempå pga manglende mobilitet tenkte jeg.

Sliter enda med ryggen for å si det sånn.. Faen for en idiot jeg er :p

Gått fra å slure imellom 150/180kg 5-8 reps i markløft til å ha vondt i korsryggen dagene etter 3x8 på 90kg :glare:

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Meldte meg inn på Fresh idag, bra det ikke er binding for jeg tror det holder med en måned. Knebøystativet er helt fucka. Alle stengene er kortere enn vanlig, glattere enn vanlig og jeg mistenker at de ikke veier 20kg. De har ikke et eget stativ for dips eller et litt avskjærmet område for tøying og den slags. Overfylt av fjortisser, men mange fine jenter.

Tok mine første pushups med bare fingrene idag.

Hvorfor meldte du deg i det hele tatt inn der? Du har jo prøvd før?

Hvis det kan være aktuelt å ta toget, har Fresh-senteret i Ski det du etterlyser, men det er sikkert like mange fjortisser der.

Eventuelt kan du kjøre, siden jeg ser i en annen tråd at du har bil, men avstanden er som kjent litt lengre.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Han presset ikke noenting utover. Rett opp-og-ned-bøy. Sånn som dette: http://gfx.dagbladet...active/480x.jpg

Åh, men daaa blir det noe annet. Det er jo ikke særlig gunstig i det lengre løp.

Det gjorde jeg også i en periode. Helt til ryggen ga seg (kjørte bøy med beinene vendt fremover, nesten ikke noe til siden).

Kunne ikke være så farlig at jeg kom frempå pga manglende mobilitet tenkte jeg.

Sliter enda med ryggen for å si det sånn.. Faen for en idiot jeg er

Gått fra å slure imellom 150/180kg 5-8 reps i markløft til å ha vondt i korsryggen dagene etter 3x8 på 90kg

Kjenner følelsen! Det suger. Bare å ta det sakte opp igjen fra bunn. Kjør så lave vekter at du ikke får vondt. Så øker du derfra. Kjipt? Ja. Verdt det i lengden? Garantert.

Lenke til kommentar

Er det noe nytte i å ta alle 3 treningene i SL5x5 3 dager på rappen eller holder det med to treninger en uke? Har ikke mulighet til å trene mer enn 3 dager denne uken (tirs,ons og tors) - så kjøre gjennom hele programmet eller droppe en dag? Er forøvrig helt i startfasen, så er ikke mye til vekt på.

Går greit det, hvis du ikke har tenkt til å kjøre balls to the wall. Er mange som trener bøy 6 ganger i uka uten problem, men volum og intensitet må justeres deretter.

Lenke til kommentar

Gir det en sjangs, prøver hvertfall en måned. Skjønner ikke at de slipper unna med å spare på alt. Skulle ønske jeg hadde en kjeller. Da hadde det blir hjemme gym.

Tror jeg hadde blitt gal av det. Jeg synes det er fint å omgås folk når jeg skal trene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt. Med nok protein i kosten, styrketrening og kaloriunderskudd er ikke dette noe problem.

I en begrenset fase og med utgangspunkt at man har ett fettdepositum å ta av, dette er også igjen genetisk betinget.

Edit : Det pågår så sykt mye forskning rundt dette nå; f.eks

http://www.ncbi.nlm....pubmed/23193755

http://www.dairynutr...f-milk-products

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har telt kalorier siden oktober, og har gått fra 135 til 118 (har ikke veid meg på to uker, så sikkert litt mindre nå). Ettersom jeg er 190 høy, har en ganske solid kroppsbygning og ikke ser noe behov for en løperkropp, tror jeg at 95-100 kg kan være et sunt mål for meg. Jeg skal begynne å trene forhåpentligvis neste uke (jeg venter på sko i posten - føttene mine står i stil med resten av kroppen), og det er derfor jeg lurer, fordi jeg antageligvis burde oppjustere antall kalorier jeg spiser per dag. Høres dette vettugt ut? Sånn ca. hvor mange kalorier burde jeg ligge på hver dag?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende. Godt jeg drikker mye melk.

Trenger man miste noe muskelmasse ved en 10kgs deff over 10 uker?

Med riktig trening og kosthold; nei.

On an irrelevant note; sliter med lavt blodtrykk. Er slapp og demotivert. Pushe meg, eller ta det rolig til utredningen er ferdig? Føler meg jo frisk, bare daff...

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva personen under deg henter sitt info da, men der er jeg noe usikker da det er relative store tall, men jeg tviler egentlig - som jeg har sagt før så gjelder det å ta utgangspunkt i fettdepotitum da mer av dette vil fungere som et buffer, videre er det andre nøkkelfaktorer :

Ett kg fettvev kan dekke rundt 70 kcal per dag, så om du skal ned 10kg som er målet ditt så kan vi ta utgangspunkt i at det er overskudd-fett; fra dette bufferet kan du hente ish 700 kcals hver dag(24timer) - vi har hastighetregulerende enzymer for å nyttegjøre oss av fett som substrat.

Videre er det treningstatus samt ernæringstatus ; hvor et høyere V02-max kan oppregulere oksidering av fettsyrer som substrat (beta-oksidasjon) i tillegg om du f.eks har et høytfettdiett kost så vil du også bli flinkere til å forbrenne fett, sistnevnte er justert av langtids-regulering av gen-trankripsjon (koding for DNA - som kan aktiveres/hemmes/opp eller nedjusteres) og om jeg husker riktig så er det genet PPAR-Alpha som koder for en økning av enzymer for fett-oksidasjon for adekvat inntak.

Altså slik som karbohydrat-lagrene kan "manipuleres" noe via kost og trening. (som også er av betydning)

Det er en grunn til at jeg flere ganger har sagt at et moderat underskudd er the way to go på lik linje at jeg heller ikke anbefaler bulking(ei heller "deffing") da mange takler de psykiske delen (forventinger) dårligere enn andre.

For å vippe om mynten helt, jeg har møtt motgang etter dobblingen av mitt kcal-inntak; da en økning av primær muskelmasse har ført til en økning av BMR som igjen fører til at jeg må spise enda mere og som et resultat av dette har kroppen indirekte forsvarsmekanismer som f.eks "fikling", jeg fanger meg selv i å hele tiden gjøre spontane aktiviteter som tramping av føtter og fikling av hender under forelesningene og lignende mens der hvor andre som prøver å ha et vannvittig stor underskudd vil kroppen igjen ha indirekte forsvarmekanismer hvor spontan aktivitet blir kraftig nedjustert for å prøve å tilpasse seg "krisen" dvs underskuddet best mulig, og er derfor nøkkelen er å ha et lite underskudd over lengre tid da du kan oppretthold BMR via styrketrening og tap av LBM blir minst mulig, da blant annet muskelprotein blir brukt som substrat, og studier viser at ved et stort underskudd kan store doser kroppsegne aminosyrer gå inn for å danne sukker (etterhvert som tiden går vil fett utgjøre større og større andel)

Alt dette opplevde jeg selv når jeg presset meg til å ligge på et underskudd under BMR, dum som jeg var.

Edit: Husket riktig. <3

http://en.wikipedia....ivated_receptor

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Spørs jo hva fettprosenten er nå.

Ned til 10-12% behøver du ikke det, 1 kg i uka er det jeg deffer på alltid og med vekt , fettkluka og matte så er iallefall 95% ikke masse.

Er det mulig å vedlikeholde styrke/muskelmasse samtidig som man går ned i vekt?

Det er også relativt med tanke på nivået man ligger på.

Espen BØS gikk ned 100kg i baseøvelsene da han deffet vekk 35kg fett.

Uansett så er styrketreningen på en deff 99% for å beholde muskelmassen og 1% for å bruke kcal.

Hovedmålet med vekter på deff sammen med nok protein er å forsøke å beholde masse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...