Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Høyt antall rep = volum. Det trodde jeg alle visste. 8 rep er langt i fra ideelt for volum.

6391106[/snapback]

Det var det jeg og mente. 10-14 reps er det jeg har blitt fortalt. Personlig trener jeg med 8 reps da dette blir et kompromiss mellom volum og styrke. Nytter ikke å være diger om du er svak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg trener med minimum 7 repetisjoner som en regel. Jeg prøver å inkludere noen høy reps øvelser som for eksempel biceps curl med kabel (25 reps), skulderpress (15-20 reps) osv.

Lenke til kommentar
Høyt antall rep = volum. Det trodde jeg alle visste. 8 rep er langt i fra ideelt for volum.

6391106[/snapback]

Det var det jeg og mente. 10-14 reps er det jeg har blitt fortalt. Personlig trener jeg med 8 reps da dette blir et kompromiss mellom volum og styrke. Nytter ikke å være diger om du er svak.

6391242[/snapback]

Mm, kompromiss er stikkordet her. En ting å huske på er at hvor mer kilo som ligger på stangen, jo bedre bryter dette ned muskulaturen (Mikrotrauma). Hvor sterkere du er, jo lettere er det å legge på seg muskelmasse pga du klarer å legge på mer kilo på stangen når du skal trene volum. Noen av våre største bodybuildere har bakgrunn fra styrkeløft.

Rep's er ikke noe viktig, det som gjelder er Time under tension (TUT). Da det er den negative fasen som skaper Mikrotrauma, og som sagt hvor lenger tid og jo mer vekt som ligger på stangen i en negativ fase, jo mer bryter du ned som du kan bygge opp igjen.

;)

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Mm, kompromiss er stikkordet her. En ting å huske på er at hvor mer kilo som ligger på stangen, jo bedre bryter dette ned muskulaturen (Mikrotrauma). Hvor sterkere du er, jo lettere er det å legge på seg muskelmasse pga du klarer å legge på mer kilo på stangen når du skal trene volum. Noen av våre største bodybuildere har bakgrunn fra styrkeløft.

Rep's er ikke noe viktig, det som gjelder er Time under tension (TUT). Da det er den negative fasen som skaper Mikrotrauma, og som sagt hvor lenger tid og jo mer vekt som ligger på stangen i en negativ fase, jo mer bryter du ned som du kan bygge opp igjen.

;)

Helt korrekt, som om jeg skulle sagt det selv. For å lykkes, trengs det progresjon. Progresjonen i styrketrening er å øke på belastning slik at man oppnår sine personlige mål og resultater. For i det hele tatt få muskelen til å vokse, så må du sørge for at bindevevet rundt muskelen brytes og du oppnår muskeltrauma.

Lenke til kommentar
mye vil man egentlig oppnå på 2 mnd'er med ett program som er sotte sammens av bodybuildere?

 

sett folk som har trent i flere år som er like store som har trent i bare noen får år.

6396390[/snapback]

2mnd...... om man spiser helt korrekt med proteiner og karbs kan man oppnå en del hvis man starter fra scratch. men noe store forskjeller skjer ikke

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Høyt antall rep = volum. Det trodde jeg alle visste. 8 rep er langt i fra ideelt for volum.

6391106[/snapback]

 

Kilde?

 

Iform.no påstår at 6-12 reps er gunstig for volumtrening.

Høyt antall reps gir utholdende muskler - ikke volum.

6397157[/snapback]

 

The Bible of Bodybuilding av Arnold Schwarzenegger. Er ikke hjemme akkurat nå, men skal finne frem når jeg kommer hjem på perm. Iform.no har også påstått at man ikke skal ha mindre enn 7 reps for i det hele tatt å ha en effekt. Eller var det treningsforum?

Lenke til kommentar
Høyt antall rep = volum. Det trodde jeg alle visste. 8 rep er langt i fra ideelt for volum.

6391106[/snapback]

 

Kilde?

 

Iform.no påstår at 6-12 reps er gunstig for volumtrening.

Høyt antall reps gir utholdende muskler - ikke volum.

6397157[/snapback]

12 rep er uansett å anse som forholdsvis høyt antall rep i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har sett både Jay Cutler og Marcus Rühl trene med 15-20 reps, og de kan vel ikke akkurat kalles for små mennesker? :p

 

Man trenger ikke å tenke så mye på hvorvidt man tar 5 eller 10 repetisjoner. Det viktigste er å trene hardt og korrekt, helst så mange ganger i uken som man får til. Såfremt man ikke trener fitness eller bodybuilding så vil man oppnå de resultatene man ønsker uavhengig av antall repetisjoner.

Lenke til kommentar

Ahh bitch, i dag har visst styrken fallt endel. Sov elendig de to dagene før og strever generelt med å få sove nå om dagene, så mulig det er det da, og dagsformen generelt. Tror jeg tar en uke med treningsfri for så å begynne på igjen med en 4-splitt. Mandag fikset jeg 5 reps på 3 sett (28kg i hver arm) på hantelpress. I dag var det sinnsykt tungt å bare få opp vektene. Noen som kan gi meg noe fornuftige innslag, ble nesten deppa av det. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...