Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er lettare om du samtidig skriv kor mykje du tar i markløft. Med nokre få månader trening bak deg ville eg ikkje brydd meg stort. Folk er forskjellig og byrjar på forskjellig nivå. Det kan vere alt frå 30 kg til 80 kg, avhengig av om det er ei jente på 50 kg eller ein bautastein på 90 kg.

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med et greit treningsprogram? Har nettopp begynt på et treningsenter, men trener litt her og der på forskjellige maskiner + at jeg varmer opp med jogging på tredemølle i 30 min. Har planer om å trene 3-4 ganger i uken. Trente 3 ganger denne uka her.

 

Har vel tenkt å kvitte meg med magefettet jeg har, og få litt vaskebrett til sommeren. Det er vel ikke for seint å begynne å trene nå?

 

Er 20 år, veier 73 kg og er 1,80 høy.

Endret av Bosch
Lenke til kommentar

Teknikken kan ta 3-4 mnd før man får den inn og deretter 1 år før den sitter 100% og det er minimum for de beste. Ser ca 99% feil/farlig teknikk på 3T /SIT og kanskje 5% feil teknikk på kaliber i Trondheim.

Ikke bare har de feil teknikk, men de har formye vekt på som bidrar til feil teknikk.

 

Ville heller ha gjort en bra rep på 80kg en 5 dårlige på 120.

Lenke til kommentar

Spiser DERE mye egg?

Jeg spiser i kcalunderskudd nå frem mot sommeren og hva det er som gjør det vet jeg ikke men jeg FØLER at jeg forbrenner mer og pleier kroppen mer med "the goodshit" de dagene jeg spiser egg.

Har dette feste i virkeligheten eller er det bare meg som digger egg?

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med et greit treningsprogram? Har nettopp begynt på et treningsenter, men trener litt her og der på forskjellige maskiner + at jeg varmer opp med jogging på tredemølle i 30 min. Har planer om å trene 3-4 ganger i uken. Trente 3 ganger denne uka her.

 

Har vel tenkt å kvitte meg med magefettet jeg har, og få litt vaskebrett til sommeren. Det er vel ikke for seint å begynne å trene nå?

 

Er 20 år, veier 73 kg og er 1,80 høy.

 

Se posten min fra forrige siden?

Dette + kcal-underskudd burde få deg dit.

Det er garantert i top 2-programmene idag for nybegynner / comeback.

Lenke til kommentar

Teknikken kan ta 3-4 mnd før man får den inn og deretter 1 år før den sitter 100% og det er minimum for de beste. Ser ca 99% feil/farlig teknikk på 3T /SIT og kanskje 5% feil teknikk på kaliber i Trondheim.

Ikke bare har de feil teknikk, men de har formye vekt på som bidrar til feil teknikk.

 

Ville heller ha gjort en bra rep på 80kg en 5 dårlige på 120.

Okei, takk. Da starter jeg med lette vekter for å innarbeide teknikken.

Gjelder det det samme for knebøy og benkpress? Eller er de øvelsene enklere å lære?

Lenke til kommentar

Spiser DERE mye egg?

Jeg spiser i kcalunderskudd nå frem mot sommeren og hva det er som gjør det vet jeg ikke men jeg FØLER at jeg forbrenner mer og pleier kroppen mer med "the goodshit" de dagene jeg spiser egg.

Har dette feste i virkeligheten eller er det bare meg som digger egg?

Det går normalt 4 egg i dagen, men eg er litt skeptisk til det å føle at du forbrenn meir. :p

At egg er "the good shit" er vel ikkje noko å feie under teppet.

Lenke til kommentar

Okei, takk. Da starter jeg med lette vekter for å innarbeide teknikken.

Gjelder det det samme for knebøy og benkpress? Eller er de øvelsene enklere å lære?

 

Bruk vekter du klarer å kontrollere, det er det viktigste. Det er ingen vits å ta seg vann over hodet, spesielt ikke i begynnelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei, takk. Da starter jeg med lette vekter for å innarbeide teknikken.

Gjelder det det samme for knebøy og benkpress? Eller er de øvelsene enklere å lære?

 

Helt nygegynner så må du øve teknikk, men lette vekter er relativt, selv med 30-40kg på stanga så får du full treningseffekt som nybegynner.

Vektene man begynner med er sånn at du kunne tatt 15 rep minst i det programmet, men i begynnelsen vil teknikk bedre seg så fremgangen vil være helt vill i %.

 

Du burde få noen som kan det vise deg øvelsene, de er ikke så lett å lære fra youtube.

 

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/736525_582018078480462_314194829_o.jpg

 

Her er 2.5! MND og jente på dette programmet.

Hun har også gått fra 0 - 5 brede pullups, fra 35 - 70kg i knebøy og fra 16 - 30kg i militærpress på denne tiden. ( 5rep)

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan burde man spise for å gå kcal underskudd? Går man ikke rundt veldig sulten da?

 

Så lenge du dekker proteinbehovet ditt kan du spise det du ønsker.

Men det lønner seg å spise sunne ting med tanke på hvordan du føler deg.

Både med volum/ mer mett og energien/blodsukkeret.

 

Selve resultatet blir det samme, følesen og energien velger man med råvarene.

Lenke til kommentar

Hvordan burde man spise for å gå kcal underskudd? Går man ikke rundt veldig sulten da?

1: Finn ut kor mykje du skal ete for å gå i null (circa).

2: Ta av 500 kcal.

 

Absolutt positivt om du har eit sunt kosthald.

Om du blir svolten avheng av kva du et og korleis kroppen din fungerer. Nokon klarar seg fint på underskot, andre får større problem. Fleire synest det er lettare med lågkarbo mykje fordi dei blir mindre svolten av det.

 

Prøv deg fram, veg deg 2-3 gonger i løpet av veka til same tidspunkt og juster eventuelt inntak eller forbruk. Det beste er å vege seg på morgonen, etter toalettbesøk.

Lenke til kommentar

For å utdype litt så kutter man 500kcal fra kosten av de kcal som gir stabil vekt.

For de fleste er det kroppsvekten x 33.

 

Deretter trener man for 500kcal pr dag så det totale kcal-underskuddet blir ca 7000 på en uke som gir en kg ned i uka.

 

En lettere formel er å gange kroppsvekten med 21-28 ( lav eller høy aktivitet generellt) da får man de kcal man skal ha hver dag. + trene 1 time hver dag ( hvor 3-4 dager blir styrketreningen)

Lenke til kommentar

Voldsomme overkomplikasjoner, da. Når du skal begynne med en ny øvelse må du passe på å få bevegeligheten inn. Gitt bevegelighet kan man oppsummere det som:

Knebøy: Stram magen, ned, opp.

Markløft: Stram magen, plukk opp vekt, sett ned igjen.

Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er? Og ja, jeg er seriøs selv om jeg setter det veldig på spissen. Som nybegynner å fokusere på å dra stanga nært til kroppen vil bare, ironisk nok, føre til dårlig teknisk utførelse og lite mestringsfølelse => dropper øvelsen til fordel for noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...