Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Tøyer dere ut når dere er ferdig med styrketreningen?

Ja.

Satt på spissen-eksempel, eller er det sant? Hvem, i så fall? Det er imponerende...

Akkaev vendte ihvertfall 120 da han var 13. Det betyr at han har mer enn 120kg i frontbøy og da sikkert oppmot 140-150kg maks i vanlig bøy. Så det er ikke noe tull!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok knebøy idag og det gikk relativt greit, tok 5reps x3 set med passe lange pauser. Problemet var at siste den repitisjonen på det siste settet fikk jeg litt hjelp med(ikke mye). Så lurer på om jeg skal prøve å øke med 2.5kg neste uke eller om det bare er bortkastet eller om jeg faktisk har sjangs. Hva ville du gjort?

vente

Lenke til kommentar

Hæ? 60 kg er veldig lite om du har trent en stund.. hvis det er for lett blir du også fort ustabil, og det blir vanskelig å utelukke eventuelle teknikkfeil.

Stemmer det, synes 60 gikk veldig lett hadde 15 reps X 3 så tror det var ok.

Skal kjøre en runde i morgen med knebøy på litt høyere vekt slik at jeg får vite sånn ca hvor mye jeg kan trene med til vanlig fom. neste uke :)

Lenke til kommentar

Tok knebøy idag og det gikk relativt greit, tok 5reps x3 set med passe lange pauser. Problemet var at siste den repitisjonen på det siste settet fikk jeg litt hjelp med(ikke mye). Så lurer på om jeg skal prøve å øke med 2.5kg neste uke eller om det bare er bortkastet eller om jeg faktisk har sjangs. Hva ville du gjort?

Du har jo allerede failet med den vekten/ repsene du hadde. Så og legge på flere kg neste gang vil jo bare føre til at du failer enda en gang. (Med mindre dags-formen var veldig dårlig). Og holde igjen med noen lette økter vil også være og anbefale. Det er ikke slik at man ikke blir sterkere av det, man bygger faktisk et overskudd som gjør at du vil løfte enda mer en annen gang - isteden for og faile på en vekt hele tiden.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Hva folk skriver her, som ha et lite underskudd på "hviledagene" og stadfeste tall som noen her gjør er kvasivitenskap, en av grunnene til at jeg bare poster sjeldnere og sjeldnere er rett og slett at da måtte jeg seriøst "arrestere" mange personer her så og si hver dag, og det bringer rett og slett dårlig stemning.

Edit: Det ser ut som jeg nesten peker finger mot spesifikke folk her, noe som ikke er hensikten og når jeg tenker meg om har jeg nevnt dette før, angående dette å slenge ut både tall, metoder etc som fakta, men det blir som å si at et type hjul passer til alle bilder, nesten.

Jeg er ikke enig i at det skaper dårlig stemning. Nesten samtlige her inne er over snittet interessert i (styrke)trening og er her for å dele kunnskap og plukke opp ny. Det du peker på her er grunnen til at ordet "broscience" eksisterer. Jeg mener at man bør arrestere andre som prøver å videreformidle "trenignsvitenskapen" til noen på gymmet som virker å ha peiling, uten å ha sjekket litt om emnet først. Kanskje gjøres det bare for å skape litt furore, men med diskusjon burde vi alle komme ut av den et lite hakk mer kunnskapsrike enn før vi startet den.

Jeg har 16 år på baken når det kommer til styrketrening, men da jeg trener kun for idrettens del, har jeg likevel ikke så mye å bidra med når det kommer til den perfekte veien mot å løfte mest mulig i den-og-den øvelsen. Når en av mine emner kommer opp så er jeg ikke langt unna når det kommer til å dele den kunnskapen jeg sitter på, og det er slik jeg mener det må være.

Lenke til kommentar

Det som er så kjekt med Fagerli, det dukker opp noe nytt fra noen kjente trenere, så tester han det selv , så tester han det på klientene han har, så gjør han evt noen endringer og etter dette forteller han det til oss.

Når det først kommer tips da så er det gode tips.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I uke1 skrev og loggførte kosten vår og så på E% av protein/KH/fett og tok urinprøver daglig for å se protein-omsetningen inn/ut, så uke2 akkurat samme bare med et protein-shake (50g) i tillegg og daglige urinprøver så totalt måle protein-omsetningen inn/ut og hvor mye nitrogen-utskillelsen økte. Å ha små poser med urin daglig på skolen er lite kult. xD

Hva ble konklusjonen på målingen?

Lenke til kommentar

Uansett treningsvitenskap, studier og forskning mener jeg at man aldri kan slå erfaring fra andre mennesker som har holdt på lenge. Jeg hører heller på noen som er der jeg vil være enn en mann i hvit frakk som kommer med en påstand, satt på spissen.

Lenke til kommentar

Dukien er stort sett grunnen til at jeg sniker i denne tråden daglig, ikke slutt

:)

Hva ble konklusjonen på målingen?

På meg : > 1,6g/p/kg;

http://www.ncbi.nlm..../pubmed/1115014

(Se bilde)

Uansett treningsvitenskap, studier og forskning mener jeg at man aldri kan slå erfaring fra andre mennesker som har holdt på lenge. Jeg hører heller på noen som er der jeg vil være enn en mann i hvit frakk som kommer med en påstand, satt på spissen.

Og her har vi det jeg snakker, åssen pedagodisk skal vi nå fram til denne målgruppen?

Jeg kan om jeg stjeler en hvit frakk fra labben komme og si at tilskudd som ribose, pyruovat etc har ingen effekt - som det selges mye av, men så lenge bodybuildern som har trent i 15 år sier noe annet så betyr det ingenting at jeg vil pluke han bit for bit til han gjenstår som ei ribbet høne når vi skal vise hva litteraturen sier, fordi jeg står på en annen plattform og når vedkommende ikke vil forstå så blir man bastant av natur.

Fordi folk flest ser ut til å tenke slik Akse her påpeker "Subjektiv erfaring er objektiv sannhet", noe det ikke er og feil-informasjonen innenfor trening&ernæring er et ugress-mareritt fra en annen verden, vi aner ikke åssen man skal røske opp i det men slik igjen andre her har påpekt : Noen er lei av feilinfo, som er veldig forståelig og det er det som motiverer meg for å bidra med opplysning.

Viste dere f.eks at i Sverige 2004 var 4/10 kosttilskudd forurenset og i Norge 3/10? F.eks Proteinfabrikken har heldigvis blitt veldig mye bedre siden "US" tiden mens Technutrision fra Trondheim fikk en stor ripe i lakken når man fant resten av steroider i proteintilskudd som var importert fra US.

post-235098-0-79836600-1358427616_thumb.jpg

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Faen heller, jeg som trives med 200g+ /dagen :(

Edit:

Ett spørsmål til dukien, er glad i å spise kveldsmat/middag nr2 ca. 2-3 timer før jeg går og legger meg, da spiser jeg gjerne 500g ren fisk/kjøtt med litt grønnsaker og 100g-ish ris (tørrvekt) (Blir sånn passe mett, ikke stappmett men god og fornøyd, sovner kjappere med litt mat i magen og.)

Bestemoren min maser mye på at jeg ikke må spise så mye eller så nærme jeg går og legger meg, ligger det noe i det?

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Altså, jeg hadde mye bedre fremgang når jeg økte proteininntaket til 2g per kv.

Kjørte lenge på rundt 120g når jeg veide 75ish kg. Kjørte jo bulk og deff, men fikk mye bedre økning etter jeg økte protein inntaket...

Så, jeg kommer nok til å fortsette meg 2gx

Endret av discostu
Lenke til kommentar

Primer4: Du kan fortsette med 200+ ; proteiner fra føde om det passer inn i kosten din, da erdet bare å dunke innpå -poenget er at det er så latterlig lett å få det dekt med små endringer; jeg driver med "spesialdiett-innlevering" hvor vi har registert inn kosten og jeg ser at jeg spiste 210g protein/343 gram KH/102g fett nå på mandag. Denne innleveringen må leveres inn før 16 00 idag, så må pøse på nå så doffen, svarer deg når jeg får tid på PM. :)

Discostu:

Ved f.eks et creatin-tilskudd så vil man få økt væskevolum (selvsagt - det er jo et slags form for glykogen)

Man kan gå opp 1-2 kg i løpet av en uke, i tillegg bringer 3-4 proteinshaker til et ekstra dose energi og da er man i overskudd, ungdommer som plutselig ikke får råd til kosttilskudd vil da sannsynlig gå ned i vekt da overskuddet kan forsvinne, og det er dette Yngvar mente når han sa det han sa i media, det bare kom veldig dårlig fram fikk jeg inntrykk av. Disse ungdommene tenker at stagneringen/vekttapet kom ifra at man ikke tok disse tilskuddene og når reklamen "bekrefter" at dette funker så kan dette bli et problem.

Og her har vi det igjen : Hvorfor har du økt? Når du startet å trene startet du da med proteintilskudd --> du økte og ble sterkere (selvsagt når man har brukt lite av muskelpotensialet)

eller --> du trente, så startet med proteintilskudd --> så ble du sterkere (gratulerer, du fikk endelig dekket overskuddet)

Men alikavel så innbiller man seg at grunnen til at man la på seg muskelvekst eller gikk ned var fordi man startet med/eller sluttet med tilskudd.

Kanskje framgangen din kom etter du introduserte mer energi i kosten i form av dette så fikk du et overskudd, men jeg kan si at for unge utøvere under vekst så har man anbefalinger opp mot 2g per kg, og det er ikke noe galt å ha noe rundt der, men får man det via føde så vil jeg heller anbefale dette.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med det siste Dukien reflekterer over så vel jeg nevne at jeg har jeg hatt mer gainz av å spise mat>tilskudd.

Jeg gulper kun ned shakes om jeg er sikker på at jeg ikke får dekket dagsbehovet for protainz...

Mikronutrienter er åpenbart mer viktig enn kvantiteten av aminosyrer...

edit: før noen inb4 noob o.s.v.: Mikronutrienter SELVFØLGELIG i forbindelse med nok aminosyrer...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Er det derfor folk tilber Rippetoe også? Han har jo ikke peiling utenfor det å trene nybegynnere. Når han begynner å snakke om at olympiske løftere bør kjøre low-bar er du langt ute.

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger jeg? Han er jo for øvrig ikke interessert i noens meninger uansett hvor feil det han sier er. På SS-forumene sier han jo regelrett at han ikke bryr seg om det han sier er feil. Gi meg et eksempel på en olympisk løfter Rippetoe har trent som har gjort det bra internasjonalt. Tenkte meg det.

Det handler om å ikke uttale seg så forbanna bastant på noe en ikke har peiling på. Det går igjen overalt. Det er lov å ikke vite.

Endret av wingeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Misforstå meg rett, Dukien, jeg leser det du skriver og finner mye av det interessant, men det skrives så mye rart om trening og kosthold at jeg synes det er lettere å høre på hva som funker for likesinnende.

Nå skal det sies at jeg har slått meg til ro med at den veien jeg går på nå virker ganske bra for meg, og jeg kommer til å fortsette her til jeg eventuelt skulle komme til et platå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...