Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Det er det jeg spør om noen vet. Det finnes både aminosyrer og karbohydrater i peanøtter, antakelig ikke nøyaktig det samme, men er innholdet akseptabelt for prestasjon og proteinsyntese?

Du er ikke nødt til å innta BCAA før trening, du kan helt fint trene fastet. Om det er personlig preferanse å spise før så vil eksempelvis en boks CC eller mager kesam gjøre susen.
Lenke til kommentar

Er det det som er "Inn" no? Var ikkje det 2.2-2.5 for halvt år siden? :)

Eg får i meg 1.2-2.5 pr dag, alt etter... ligger vel rundt sånn ca 2 i snitt, fungera bra det:)

Hehe. Inn og inn. Det har nå vært sånn lenge, egentlig. Men ja, det har vært mange som har vært på 2.2-2.5g/kg i det siste. Det er ikke nok ikke noe problem, men det er sikkert ikke veldig nyttig heller. Olympiatoppen har både praktisk og teoretisk kunnskap, så jeg velger å høre på de.

Lenke til kommentar

Er vel ikke mange år siden Olympiatoppen anbefalte ett vesentlig lavere tall en det de gjør nå, så er egentlig ikke de jeg stoler mest på heller akuratt.

Se posten til Zeph over. Olympiatoppen har hatt 1.2-1.8 i ganske mange år nå. Og om noe, så bør det at de endrer tall være en grunn til å nettopp stole på de. Det vil si at de faktisk har grunnlag til å stå for de tallene de kommer med.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Sikker på at de har det? Mener det ikke er mer enn 4-5 år siden jeg fikk beskjed om at ett lite glass melk og 2 skiver gulost var mer enn nok proteiner etter trening.

Ganske sikker, ja. Jeg husker ihvertfall jeg leste de samme tallene for rundt 6 år siden.

Lenke til kommentar

Heheeh, Cornelis heller nok heller mot 5g prot pr kg kropsvekt tenker jeg. Det var et foredrag av olympiatoppen i militæret. Er vel heller 5-6 år siden. Men googlet litt nå og fant en anbefalning av Olympiatoppen på 1.2 til 1.8g fra år 2004. (for idrettutøvere/veldig aktive mosjonister), det er jo ikke så ille. Selv ligger jeg på ca 1.5-2.5g, bedre med bittelitt for mye enn for lite, når det tydligvis er litt uanigheter om hva som er fasiten. Slike mengder er uansett ikke skadelig selv om det kanskje er 10. 20 eller 50g for mye pr dag i forhold til det man egentlig kanskje trenger.

Lenke til kommentar

Nå har jeg gitt opp å gjenforklare meg men denne debatten har jo gått over alle støvelskaft.

Grunnen til at OT oppjusterte var at man fant ut at den forgrenende AS leucin var av størst betydning for positiv proteinsyntese (>3gram) fra essienelle AS så er det ca. 7-15g nok for å stimulere, mens fra andre sammensetninger er det rundt 20-25g, allikevel er dette relative lette doser å få dekt både via melk, meieri-produkter eller kjøtt. Så at OT mest sannsynlig i samråd med Australsk avdeling for idrettsernæring har gjort at vitenskapen går framover, og at folk her faktisk kritiserer at dette har blitt oppjustert får meg bare til å innse mer hvorfor jeg styrer unna alt av debatter da det er bare sinnssykt hva folk tror er sant og hvor bastante man er. (En person hevdet på vg at han hadde gått opp 8 kg kunn på grunn av proteinpulver, det var bedre enn føde!)

Det er DERIMOT mer viktig hva som er i mage/tarm/blod - gode proteinkvaliteter som f.eks cottage cheese, ost, kjøtt etc og måltidet før trening er mer viktig enn den akutte fasen etter trening samt det ikke går fryktelig lang tid fra siste måltid <--> trening,

Det er insulinets anabole virkning vi er ute etter trening (i kombinasjon med protein), videre kan det være fornuftig å spise KH i forhold til det metabolske stresset på muskulatur da dette tross alt er en form for inflammasjon som midlertidig svekker immunforsvaret. Men du MÅ ikke spise direkte etterpå samt du ikke har en ny økt den dagen, er du innenfor et måltid i løpet av en 2-timers perspektiv hvor du har hatt et måltid rikt med proteiner så er proteinsyntesen dekket og man slipper det man vil unngå; at endogent protein blir brukt til nydannelse - altså en katabolsk fase. (Igjen, spiller insulin og KH en rolle)

Jeg og Heidi (Delansvarlig for idretternæring olympiatoppen) spekulerte senest istad åssen myter som "åpent vindu" (ingen her som trener en gang daglig et par ganger i uken har noe fordel av dette) etc overlever, men kosttilskuddbransjen står såpass sterkt at vi rett og slett ikke kan gjøre noe med det, i tillegg har media gjort sin rolle ved å intervjue personer uten relevant utdannelse (kostterapauter, kostholdeksperter etc) og de ernæringsfysiologene som blir sitert ser ut til å kronisk glemme hvem de snakker for, men dette kan strengt talt ikke den vanlige mannen i gaten klandres for, hva skal man egentlig tro?

Både hun og jeg var egentlig enige med at de som vil høre; de vil høre, resten som lukker ørene til er uansett ikke mottakelig, og ikke kan dem klandres når feilmytene florerer.

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når du spiser så bryter du jo fasten... :huh:

Ja, paradoksalt nok. I den artikkelen jeg linket til, hevdes det at man utenfor spisevinduet kan innta en dose aminosyrer og karbohydrater før trening for proteinsyntesen sin skyld, uten å miste fordelene med periodisk faste. Men som du sier, så står og faller ikke treningseffekten på dette.

Lenke til kommentar

Det er DERIMOT mer viktig hva som er i mage/tarm/blod - gode proteinkvaliteter som f.eks cottage cheese, ost, kjøtt etc og måltidet før trening er mer viktig enn den akutte fasen etter trening samt det ikke går fryktelig lang tid fra siste måltid <--> trening,

DERIMOT viktig i forhold til hva? Hva er det du avkreftet?

edit: Ikke for å være grammar nazi, jeg sliter bare litt med å tolke hva det er du mener noen ganger. "Åpent vindu"?

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

I forhold til at om man ikke putter i seg protein-tilskudd i relative store doser _direkte_ etter trening så er hele treningen "wasted", var det som gikk igjen og igjen på debatt-delen i media de siste timene.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...