Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Kosttilskudddiskusjoner på nettet er frustrerende, men jeg har for lengst innsett at det ikke er poeng i å poste noe vettugt. Rip sier det fint;

Just because some jackass asserts a thing does not mean that it is worthy of refutation. If the same guy tells you that every space shuttle launch perturbs the Earth's orbit, and that the cumulative effects are just about to start the process of the loss of the atmosphere into space, thus creating a vacuum that will destroy all life on the planet in approximately 36 hours, would you deem this necessary to refute? How much time would you spend explaining to him why this cannot happen? Would not your time be spent better doing other things? And if you devise a concise explanation, why would you assume he would understand?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ligger vel helst hos de som tror at kosttilskudd er kosterstatning.

More fuel for the protein fire:

15-åringer går på pulver

Dessuten, dagens sitat fra en artikkel linket til i den andre artikkelen:

- Og pulver, legger Øystein til, det har folk gått på lenge. Suppeposer og alle slags lettvinte blandinger hvor det bare skal tilsettes vann, er langt fra noe nytt.

Nååå skjønner jeg hva dere pumpere mener når dere snakker om pulver! Toro, for pokker!

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Jeg synes temaet er ganske interessant. Hvem vet egentlig om vi trenger proteinpulver som tilskudd. Alle som trener vil mene at man bør hvertfall få i seg én shake om dagen, men det er gjerne noe man har hørt fra andre på treningssenteret igjen. Folk må absolut få lov til å velge hva som er best for en selv, men jeg skulle gjerne ha sett en bedre sammenligning på godt kosthold, og proteinpulver som tilskudd.

Selv har jeg ikke tatt proteinpulver på flere måneder nå. Og jeg mener jeg har hatt en like stor fremgang som tidligere, med riktig kosthold vel og merke.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg kaste meg inn i kosttilskudddebatten med brask og bram da jeg nok ikke har den samme kompetansen som dere, men bortevekk er jeg ikke.

Tittelen på Nordlys-artikkelen jeg linket til viser klart hvilket bilde forfatteren prøvde å gi av proteinpuvler; "15-åringer går på pulver". Aller først vil jeg åpne med å si at dette er et skammelig retorisk grep gjort av forfatteren hvor han/hun med viten og vilje prøver å framstille proteinpulver som noe a'la steroider og andre dopingpreparater. "Ungdom buker kosttilskudd" hadde vært en langt, langt bedre overskrift.

Nå som postmodernikeren i meg har fått sagt sitt, over til selve temaet. Mitt synspunkt er at bruken av proteinpuvler til tider kan virke overdreven; hos mange kan man få det inntrykket at det er nødvendig og uten tilskudd kunne du liksågodt holdt deg hjemme. Dette er selvfølgelig tøv og et feilaktig bilde skapt av tildels bransjen og også av personer som ikke helt vet hva de snakker om (bros, på folkemunnet). Ved å ta i bruk kosttilskudd i korrekt mengde tilfører du kroppen det den trenger for å kunne yte de ekstra få prosentene. Noe viktigere enn det er det ikke, du kan bygge muskler kun ved et naturlig kosthold også.

Problemet oppstår først når man begynner å se på kosttilskudd som kosterstatning, noe jeg nevnte i en tidligere post. Det er alt annet enn sunt å bytte ut fast føde med proteinshake og proteinbar og når foreldre oppfostrer barna slik så kjenner jeg at noe er feil ett eller annet sted.

post-172997-0-27321100-1358111396_thumb.jpg

Endret av Patrick123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur ikkje dei tar skade av å byte ut 50g protein frå mat med 50g protein frå pulver. At ein gjennomsnittleg norsk ungdom ikkje får nok protein til styrketrening har eg ikkje noko problem med å forstå. Når måltida består av brød, syltetøy, ost, skinke, poteter og eit eller anna farseprodukt til middag så er det nok eit forbetringspotensial. I så måte er det ikkje problematisk å bruke shake i staden for anna mat heller, så sant ein byter ut proteinfattig mat. Å bruke pulver når ein allereie har eit godt kosthald er unødig.

Akkurat ungdom er kanskje dei som har mest behov for proteintilskot. Ein sjølvstendig person vil i langt større grad kunne styre sitt eige kosthald. Det er ikkje like enkelt for alle som bur heime å lage seg proteinrik mat kvar dag.

Ein anna fordel med pulver er at det er lettvint. Meir lettvint enn noko anna etter mi meining. På dagar der ein ikkje har tid eller gidd lage proteinrik mat kan ein shake gjere det lettare.

Det finnes sikkert personar der ute som overdriv inntaket av proteinpulver, men det vil det nok alltid. Å skrive "15-åringer går på proteinpulver", som om det var steroider eller LCD blir for dumt. Enten er det snakk om lite kunnskap, eller bevisst overdriving for å skremme både unge og foreldre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, så lenge det er mainstream media som skriver om det så er det nok kun for å skape debatt/skremme folk.

Grunnen til at folk flest tror proteinpulver er livsfarlig, er vel at media fremstiller det på den måten.

Da den store saueflokken tror på alt de blir fortalt av storebror, da blir det gjerne sånn.

-"Akkurat ungdom er kanskje dei som har mest behov for proteintilskot. Ein sjølvstendig person vil i langt større grad kunne styre sitt eige kosthald. Det er ikkje like enkelt for alle som bur heime å lage seg proteinrik mat kvar dag."

Det er et godt poeng Zeph.

Mors brødskiver til frokost, tomatsuppen til middag og brødskiver til kveldsmat igjen mangler nok endel protein som man ville fått fra skikkelig mat.

Så da er det vel bare bra at de legger til proteinpulver i kosten sin? Noe særlig skade får de hvertfall ikke tatt.

Men, såklart. Det er mange som missforstår der ute også.

Det finnes nok av de som tror man blir bulket og fæl bare de invisterer i ei bøtte fra proteinfabrikken..

Selv så har jeg ikke rørt noen av bøttene mine på mange mnd, da jeg får bra nok macros ifra maten jeg lager selv.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Flesteparten av de som uttaler seg til media fra Tromsø har selv NULL peiling på kosthold, egentlig litt morsomt å lese hvordan de uttaler seg mtp akkurat det.

Er vel strengt tatt bare Yngvar som kan påberope seg NOE peiling, men det er faen meg ganske generelt der i gården og jamfør de som har vært på kurs med fyren.

Dette er egentlig genial markedsføring av media av journalister, de skal ha all ære for at de har laget et tema av et ikketema. Og attpåtil selger aviser pga det...

15åringer går på pulver... Høres pokker ut som om de er på kur e.l.

Lenke til kommentar

Tviler på at kosttilskudd kan forverre kostholdet til en gjennomsnittlig tenåring.

Det.

Godt poeng!

Jeg synes temaet er ganske interessant. Hvem vet egentlig om vi trenger proteinpulver som tilskudd. Alle som trener vil mene at man bør hvertfall få i seg én shake om dagen, men det er gjerne noe man har hørt fra andre på treningssenteret igjen. Folk må absolut få lov til å velge hva som er best for en selv, men jeg skulle gjerne ha sett en bedre sammenligning på godt kosthold, og proteinpulver som tilskudd.

Selv har jeg ikke tatt proteinpulver på flere måneder nå. Og jeg mener jeg har hatt en like stor fremgang som tidligere, med riktig kosthold vel og merke.

Jeg veit det! Fasiten er at man trenger ikke proteinpulver.

Men det vi vet, er at man trenger proteiner. Om de så kommer fra pulver, fisk i boks, kverna ku eller melk spiller ingen rolle.

For min del tar jeg som oftest bare shake etter trening. Så prøver jeg å dekke proteinbehovet gjennom mat, men når ikke det er tilstrekkelig eller måltidet er proteinfattig er det veldig enkelt og greit med en shake ved siden av, eller til og med bruke det som en ingrediens i måltidet for å øke proteinnivået.

Lenke til kommentar

Om du faktisk leser om emnet, så er det absolutt ikkje eit krav om å ta ein shake om dagen. Alle som her litt peiling på trening og kosthold, vil sei at du må få i deg ca 2x kroppsvekt med protein (i gram).

Om du får det i deg gjennom kosthold - fint. Om ikkje, er shake ein grei måte å få i seg nok proteiner på.

Eg bruker å ligge mellom 3 shaker pr. dag til ingen shake i løpet av 2-3 månader.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Forestiller meg den artikkelen hadde gjort livet mitt til et mareritt når jeg kom hjem med min første bøtte proteiner i en alder av 16 år, ikke at det var særlig populært i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Mamma og stefaren min sier fremdeles det samme, selv om jeg jobber innen trening :p . "BRUKER du proteinpulver??" . Hvertfall skeptiske for broder'n som bare er 17 og trener.

Har prøvd å forklare greia, men det er vanskelig. Stefaren min pleide å jobbe i Næringstilsynet og er hellig overbevist om at det har liten effekt uansett og at man får i seg mindre proteiner pr gram enn rett fra maten.

PS: I love you both mamma og stefar altså, just sayin' :love: .

Lenke til kommentar

Om du faktisk leser om emnet, så er det absolutt ikkje eit krav om å ta ein shake om dagen. Alle som her litt peiling på trening og kosthold, vil sei at du må få i deg ca 2x kroppsvekt med protein (i gram).

Om du får det i deg gjennom kosthold - fint. Om ikkje, er shake ein grei måte å få i seg nok proteiner på.

Eg bruker å ligge mellom 3 shaker pr. dag til ingen shake i løpet av 2-3 månader.

1.2-1.8 g/kg er vel egentlig nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...