Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selv veldig god erfaring med lege og skader. Han jeg dro til med ryggen kjørte enkle "typiske" fysiotester og sjekket ryggradden osv. Sendte meg til røntgen og fikk henvisning til fysio for rehabøvelser. Alt i alt kommer det selvfølgelig an på hva legen synes er interessant. Noen liker nyrer, andre fordyper seg i hjerte, og noen fordyper seg i muskelsystemet og ledd. Å si at leger generelt ikke har peiling blir litt dumt. Enkelte kunne sikkert vært bedre, men jeg har inntrykk av at det er de som snart er ferdig med jobb i den nærmeste fremtid uansett. Ellers er det selvfølgelig mulig å dra til spesialist osv.

Men for idrettsskader er nok manuellterapeut eller fysioterapeut det beste alternativet (og selvfølgelig noen som er dyktige, det har egentlig mer å si enn hvilken type terapeut man drar til). Manuellterapeut fordi de kan henvise til billeddiagnostikk og dersom nødvendig lett fastslå om det er noe vits i å blande inn det mer "medisinske" apparatet. Fysioterapeut fordi det som oftest er der man ender opp uansett etter å ha vært hos lege. I tillegg vil de også ofte vite om det er nødvendig å dra til lege for andre undersøkelser.

Her på Internett har vi som brukere veldig begrenset kunnskap og kan stort sett bare gi råd dersom det er manglende mobilitet som er årsaken (slik er trenden blitt). De med mer utdanning kan ofte fastslå nøyaktig hva problemet er og også skreddersy en behandlingsplan. Dette er selvfølgelig alltid det beste alternativet. Selv presiserer jeg ofte at jeg ikke har særlig kompetanse, men at man kan prøve dette og dette og se om det hjelper. Viktig å ikke uttale seg for bastant. Skulderproblemer kan være anatomiske defekter som vi her inne ikke har muligheten til å hverken diagnosere eller gjøre noe for at blir bedre. "Dropp dyp benk og tøy sånn og sånn" fungerer nok ganske ofte, men ikke alltid.

Mine fem øre.

Lenke til kommentar

Legen har en lang utdannelse og praksis bak seg, noe som sannsynligvis er mye mer enn noen brukere i denne tråden kan si. Leger vet ikke alt, men når det kommer til helse, skal man være forsiktig med å følge råd man får av ukjente mennesker på internett. Det som erfaringsmessig har fungert for enkelte, fungerer ikke nødvendigvis for alle andre.

 

Men synes de fleste leger ikke kan komme med skikkelig hjelp uansett. Som og si " ta det rolig en stund" eller så gir de deg medisiner som hjelper der og da. Ja ta det rolig en stund, og så dukker problemet opp igjen etter litt. For de fleste er ikke total trenings-fri en løsning heller, mer en løsning der og da. Og total trenings-fri er uaktuelt for de fleste, da det alltid er noe man kan gjøre. Fysio eller kiropraktor vet nok mer om skader da. Stoler mer på folk som selv trener, og har erfaring med skader. Eller en lege som trener med vekter selv.

Lenke til kommentar

Då har du brukt juice DoubleOSteven - Doofenlogics

 

OT: Nokon bra trapz øvingar eg burde teste ut? Er ute etter å bygge, og har allerede shrugs inne i programmet, men føler det ikkje blir nok. Har hørt nokon snakke om "facepulls", verdt å teste? Evt andre gode iso-øvingar?

 

Forresten: God Jol! :xmas:

Alle som har mulighet til det vil jukse på et eller annet tidspunkt, mennesket er ikke et snilt vesen som følger regler om det kan komme unna med det....

 

Mer markløft for traps.

 

Og god jul ja :xmas:

Lenke til kommentar

Upright rows med en 20 kgs plate!

Danke. Prøvde det ein gong med EZ-stang, og virka bra, men det var ein kar som sa det var veldig hardt med skuldrene, at muligheten for skade var spesielt høg...Ikkje veit eg, men det hjelper kanskje om ein varmar godt opp?

Alle som har mulighet til det vil jukse på et eller annet tidspunkt, mennesket er ikke et snilt vesen som følger regler om det kan komme unna med det....

 

Mer markløft for traps.

 

Og god jul ja :xmas:

Ahh, mark sjølvsagt. Er lengesidan eg har trent det. Følger 5x5SL, får ein nevneverdig effekt av å kun ta eit sett med 5RM ein gong i veka? Har sjølvsagt oppvarming etc.

Lenke til kommentar

Då har du brukt juice DoubleOSteven - Doofenlogics

 

OT: Nokon bra trapz øvingar eg burde teste ut? Er ute etter å bygge, og har allerede shrugs inne i programmet, men føler det ikkje blir nok. Har hørt nokon snakke om "facepulls", verdt å teste? Evt andre gode iso-øvingar?

 

Forresten: God Jol! :xmas:

 

Facepulls er en kjempe bra øvelse. Funker også veldig bra som skadeforebyggende og økning av masse i øvre rygg. Upright rows er en uheldig øvelse for skuldrene ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...