Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Vonde skuldre i benk skylder ofte at man har dårlig spenn, spretter og annet tullball.

1) Man kommer for dypt - spenn deg opp bedre

2) Man river skuldrene opp fra benken på toppen - hold skuldrene ned og bak under hele løftet og møt med brystet

3) man legger belastningen på skuldrene/albuene rett til siden - få albuene nærmere kroppen

4) Man spretter stanga - Kjør med STOPP - da holder man spennet også.

Så ikke noe galt med benkpress. Bare de som utfører det med dårlig teknikk. I praksis vil det være slik:

Benkpress:

1) Kortest mulig avstand mellom rumpe og øvre rygg - press skuldrene ned og bak i benken.

2) Rumpe og øvre-rygg skal være nedi benken hele tiden.

3) Albuene burde komme i ca 45 grader, IKKE rett ut til siden.

4) Treff på det høyeste punktet, som er øvre del av mage/nedre del av bryst.

5) Press imot med beina for bedre spenn, og bedre kraft.

6) Ikke la stanga sprette i kassa, kjør et lite stopp - så eksplosivt opp igjen.

7) Fest blikket rett opp, og se der hele tiden.

8 ) På tunge løft, få noen til og ta et avløft - slikk at du holder spennet, og sparer kreftene.

9) Ikke tenk at du skal presse stangen oppover - men tenk at du skal presse deg selv ned i benken.

10) Pust inn godt før du løfter stangen ned, hold pusten og pust ut igjen PÅ vei OPP igjen, da når det blir tungt.

Viktig at man holder spennet. PS: Man trenger ikke så veldig mye spenn på lette løft.

Oppvarming spiller også en stor rolle.

Endret av joakimz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjør ikke vondt heller. Jeg har oppnådd et nytt nivå av idrettsskader; den irriterende skade.

Jeg tror "en irriterende idrettskade" er en pleonasme. :p

Ikke bry deg så mye om det, så lenge det ikke er smerter der. Knærne mine kraser så det holder inniblant under knebøy, men så lenge det ikke gjør vondt er det ikke noe galt.

Crepitus! Er jo ikke farlig, men kneet skal jo fra naturens side ikke knirke under bevegelse. Er nok mulig å gjøre et og annet for å fikse litt. Passe på at musklene og senene rundt kneet har tilstrekkelig "slack" er nok viktig.

Lenke til kommentar
Floor press er en teknikk som tvinger deg til å gjøre benk som du uansett skal - ikke for dypt ;) Helt ned til kassa er flott for bolepromper med 2m rundt brystet, men for en nybegynner får du fort 30 negative grader i armene i forhold til kroppen, og det liker ikke skulderen din så godt.

Forskjellen slik jeg opplever det ligger mest i vendingen, den er mere skånsom på gulv. men uansett sykt drit å slite med skulder tar så idiotisk lang tid :)

Lenke til kommentar

Merkbart bedre V og form. Men du holder armene lenger tilbake for å flekse på bilde 2 samt kutter det lengre oppe på ryggen. For å se best mulig fremgang trengs så like bilder som mulig :p

Sant nok, men er ikke så lett å ta bilder av seg selv synes jeg. :p På bilde 1 hadde jeg ikke trenet på flere år, strammet alt jeg orket! :p

Lenke til kommentar

Beinpress, need I say more?

Var kanskje litt krass, men meiner beinpress ikkje er verdt å nevne i styrketreningssammenheng.

Ser absolutt hva du mener, tho bruker det som en (dårlig) erstatning for knebøy grunnet en kronisk ryggskade jeg har. Har alternative øvelser jeg bruker på ryggen for tiden så regner med at jeg kan begynne med knebøy i begynnelsen av feb. så da får vi se om jeg har hatt noen fremgang med beinpressen.

Lenke til kommentar

Noen som syns dette ser greit ut etter 3 måneders trening? Trener kardio tre ganger og styrke to ganger i uka, forskjellige øvelser. :)

2qlbjnt.jpg

Usikker på om du har fått mykje meir muskelmasse, eller om det er fett% som har gått veldig ned. Framgang er det uansett.

Ser absolutt hva du mener, tho bruker det som en (dårlig) erstatning for knebøy grunnet en kronisk ryggskade jeg har. Har alternative øvelser jeg bruker på ryggen for tiden så regner med at jeg kan begynne med knebøy i begynnelsen av feb. så da får vi se om jeg har hatt noen fremgang med beinpressen.

Prøvd frontbøy eller utfall f.eks? Det er iallfall gode erstatterar, om enn ikkje optimale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...