wingeer Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Det eneste jeg tenker på når jeg ser på styrkeløftere er at de kommer til å knekke opp etter eller annet en dag. Vektløfter. Det er en forskjell! Er ikke så mye akutte skader faktisk, mer slitasje. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Haha. Hjelp. Beist! 1 Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Kommer folk seg på trening i disse tider? Kommer jo faen ikke utav parkeringsplassen en gang, gjerne bare i Rogaland det er et snøhelvete Uaktuelt å gå på trening etter 2 timer kardio iallefall (snømåking) Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Sånn som treningssentere er utstyrt ville det vært håpløst hvis alle kjørte mark, knebøy etc. Jeg er glad for at de fleste bruker mølla og apparatene der jeg trener, da slipper jeg å stå i kø. Mange bruker apparater kun fordi de ikke har peiling og fordi det er mange apparater på treningssenteret, samt at de få frie vektene som er der, er opptatt. Jeg vet ikke om apparater kanskje er billigere for treningssentrene, men hvis de hadde byttet ut apparatene sine med frie stenger, ville flere brukt dem. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Apparater er jo mye, mye, mye meir safe enn frie vekter, både når det gjelder ulykke og skader. Men husk også at for folk flest er apparater er meir enn bra nok. Trur du det er noe stor forskjell på apparater/frivekter for ein 40-60 åring (gjerne dame?) som trener 2 gonger i uken med 30min kardio og 30min styrke? Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 99,7kg i dag. Leeeenge sidan eg har vore under 100kg. Litt vemodig, samtidig som at det er framgang. Kan ikkje bruke dette sitatet lenger; "Mann er ein ikkje før ein veg over 100kg" 2 Lenke til kommentar
magb Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Noen som bryr som om den syke økningen i blodtrykk når man løfter tungt? Verdier opp mot 400/300 er ofte blitt målt under 1-2 rm benkpress, knebøy, markløft osv. Farlig? Bra for kroppen? noen som er godt satt inn i problemstillingen? Lest endel fra google, men litt delte meninger om det. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Noen som bryr som om den syke økningen i blodtrykk når man løfter tungt? Verdier opp mot 400/300 er ofte blitt målt under 1-2 rm benkpress, knebøy, markløft osv. Farlig? Bra for kroppen? noen som er godt satt inn i problemstillingen? Lest endel fra google, men litt delte meninger om det. Haha. Whaaat. Aldri tenkt på, faktisk. Lenke til kommentar
magb Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Hehe, ja det er helt syke verdier, skal visst hjelpe mye å ikke holde pusten, men det er jo ganske viktig ved virkelig tunge løft Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Vektløfter. Det er en forskjell! Er ikke så mye akutte skader faktisk, mer slitasje. Stor forskjell! Merkelig nok blir vektløftere kalt styrkeløftere og omvendt. Om man skader seg eller ikke er helt opp til seg selv om hvor mye man gidder og tenke på skadeforebyggende eller ikke. Lenke til kommentar
Tommsern92 Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Stor forskjell! Merkelig nok blir vektløftere kalt styrkeløftere og omvendt. Om man skader seg eller ikke er helt opp til seg selv om hvor mye man gidder og tenke på skadeforebyggende eller ikke. Men skafeforebyggende hjelper ikke mot slitasje over tid Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 99,7kg i dag. Leeeenge sidan eg har vore under 100kg. Litt vemodig, samtidig som at det er framgang. Kan ikkje bruke dette sitatet lenger; "Mann er ein ikkje før ein veg over 100kg" Det heter seg at man er ikke mann før man er over 100 kg og eier egen motorsag Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Men skafeforebyggende hjelper ikke mot slitasje over tid Man tenker skadeforebyggende for og unngå slitasjer. slitasjer skjer som regel av dårlig teknikk over lang tid. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Man tenker skadeforebyggende for og unngå slitasjer. slitasjer skjer som regel av dårlig teknikk over lang tid. Eller bare høyt treningsvolum over lang tid som er det de gutta på det nivået holder på med. Det er ikke til å komme unna med at bøy opp til 1RM hver dag sliter ned på både knær og rygg. Samt mye kompresjon. Hehe, ja det er helt syke verdier, skal visst hjelpe mye å ikke holde pusten, men det er jo ganske viktig ved virkelig tunge løft Ja, de var ganske rå! Njaa. Ikke blande det å holde pusten med det å holde spennet. Det skal være mulig å holde spennet og samtidig kunne puste noe. Ikke at du har lyst til å gjøre det når du perser i bøy, da ... Selv om jeg faktisk alltid puster ut på vei opp. Føler det gir meg et ekstra trykk i magen. Endret 13. desember 2012 av wingeer Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Eller bare høyt treningsvolum over lang tid som er det de gutta på det nivået holder på med. Det er ikke til å komme unna med at bøy opp til 1RM hver dag sliter ned på både knær og rygg. Samt mye kompresjon. Dersom de trener opp til 1RM hver økt skjønner jeg godt at slitasjen/skader kan komme. Men det kan jeg heller ikke kalle skadeforebyggende da Endret 13. desember 2012 av joakimz Lenke til kommentar
magb Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Styrkeløftere er ikke i nærheten av 1rm hver økt. De trener stort sett store mender med lettere vekter. Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Styrkeløftere er ikke i nærheten av 1rm hver økt. De trener stort sett store mender med lettere vekter. Det er sant. som regel ligger vi kanskje på 50-60 % på et mengde program. Hender det kommer noen økter som er tunge, men mest på et oppkjøring-program / fram mot stevner. Endret 13. desember 2012 av joakimz Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Var på Aker sykehus igår og hadde laktat-terskel test (anerob kapasitet) i samråd med 3årets ernæringsfysiolog-studenter, og den testen er like jævlig hver gang! Hvert 5 minutt økte vi intensiteten og hvert 5 min ble jeg tatt blod-stikkprøver (hver gang var det en ny student som skulle stikke ta stikkprøven) problemet var at når man ikke er vant med det så bommer man og det ble etterhvert en god del papirbiter for å tørke vekk blodet mitt. Det kule er at overlegen(som da var forelesern på aker) er han samme som til stadig er på vektklubb.no, treningsprogramer på tv og det kule er at han også er forsker for Olympiatoppens nye ernæring-studie som jeg har snakket om tidligere; om hydroliserte proteiner over tid vil affektere reseptorne negativt. Og det var nærmest "munndiaré" i rommet når han forklarte detaljene. Uansett, det blir jo en slags intervall-løping og vi endte opp på 40min før det sa stopp for meg, da ble mengden melkesyre-oppkokningen for stor, men jeg er fortsatt kjelven i kroppen så ble ikke noe trening på meg, og der er downfallet med 6-split-styrkeprogram. :/ Men nå er det juleferie! Hjem til mor og far å koble helt ut med jule-donald-pocket og lykke til med eksamen dem av dere som enda ikke er ferdige. 4 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Styrkeløftere er ikke i nærheten av 1rm hver økt. De trener stort sett store mender med lettere vekter. Jeg for min del snakket om vektløftere. De trener hakket hardere, spesielt Bulgarere og de som følger Ivan Abadjiev. Vanlig trening er knebøy, rykk og støt opp til 1RM hver dag ... Et par ganger om dagen. Spesielt skadeforebyggende er det ikke, men på det nivået er resultat/risiko litt annerledes. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Apparater er jo mye, mye, mye meir safe enn frie vekter, både når det gjelder ulykke og skader. Men husk også at for folk flest er apparater er meir enn bra nok. Trur du det er noe stor forskjell på apparater/frivekter for ein 40-60 åring (gjerne dame?) som trener 2 gonger i uken med 30min kardio og 30min styrke? Nei, jeg tror ikke at treningseffekten vil være annerledes, men skaderisikoen vil nok heller ikke være nevneverdig større når man trener så sjelden og med forholdsvis lette vekter. Poenget var at det ikke nødvendigvis er større etterspørsel etter apparater enn frie vekter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå