Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+412

Jeg begynte som 15år - og angrer som bare faen på at jeg ikke begynte før!

Det og hoppe og leke gir større belastning på ledd og skjelett. Om det er det du er redd for. Styrketrening er bra for kroppen uansett alder. Ikke la gamle myter ødelegge en sunn kropp, samt ha noe moro og drive med. Begynn med vekter før fotballen dreper deg. ;)

Du sier vell noe der. Kanskje jeg bare burde begynne snart, som sagt så er det jo sunt og kjempe bra for kroppen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier vell noe der. Kanskje jeg bare burde begynne snart, som sagt så er det jo sunt og kjempe bra for kroppen. :)

Gjør det. Men gjør deg også en tjeneste og stikk innom nærmeste styrkeløft/vektløfterklubb. Det kan sikkert virke litt skummelt, men er det noen som har peiling på teknikk og hvordan unge uttøvere kan trene så er det de. Du trenger gjerne ikke begynne med vektløfting eller styrkeløft selv om du får en innføring i teknikk der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Styrketrening er bra for kroppen så lenge du unngår dårleg teknikk som kødder til rygg og skuldre. Få nokon til å lære deg riktig teknikk frå start av. Fordelen med styrkeløft/vektløfterklubb, som wingeer nemnar, er at dei mest sannsynleg kan det. Noko som diverre ikkje er garantert av ein personleg trenar på eit treningssenter.

Lenke til kommentar

Styrketrening er bra for kroppen så lenge du unngår dårleg teknikk som kødder til rygg og skuldre. Få nokon til å lære deg riktig teknikk frå start av. Fordelen med styrkeløft/vektløfterklubb, som wingeer nemnar, er at dei mest sannsynleg kan det. Noko som diverre ikkje er garantert av ein personleg trenar på eit treningssenter.

Det har også en bakdel, hiv på mer vekt-mentalitet går forran skadeforebyggende trening.

Men enig, 100 folk kunne gått til en PT og fått satt opp program og vi hadde ledd av 99 av de.

98stk hadde ikke fått noen info om kosthold og 97 hadde ikke hørt noe om progresjon uten om å øke når de syns det er kult.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Sånn som treningssentere er utstyrt ville det vært håpløst hvis alle kjørte mark, knebøy etc. Jeg er glad for at de fleste bruker mølla og apparatene der jeg trener, da slipper jeg å stå i kø.

Helt enig. Selv om de fleste treningssentre heller burde fokusere på 20 knebøy racks og flere gode benker, og masse stenger. Isteden for 500 maskiner.

Gjør det. Men gjør deg også en tjeneste og stikk innom nærmeste styrkeløft/vektløfterklubb. Det kan sikkert virke litt skummelt, men er det noen som har peiling på teknikk og hvordan unge uttøvere kan trene så er det de. Du trenger gjerne ikke begynne med vektløfting eller styrkeløft selv om du får en innføring i teknikk der.

This.

Hvis det er på grunn av tapt potensiale, kan du trøste deg med at selv Arild Haugen ikke startet før han var 16 år og da var han curlbro.

Yes. Var selv en curlbro da jeg begynte. ^^

Flott. Bare og sette i gang!

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Markløft med sprett eller utan å senke den ned er strengt tatt ikkje markløft. Det blir ein hybrid.

Det finnes kanskje variantar med høgare reps og lettare vekt der det kan forsvarast, det veit ikkje eg noko om, men normalt så skal stanga ligge død.

Samtidig kan du eventuelt trekke pusten og spenne deg godt opp igjen.

Ikkje hald for mykje igjen mot slutten av løftet på veg ned, men det er ikkje nødvendig å sleppe stanga frå toppen heller. Det er siste halvdel på veg ned korsryggen er mest utsett.

http://fitnessbloggen.no/markloft-hvorfor-og-hvordan/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er fordelen med stopp i bunn ved markløft når man ikke trener styrkeløft?

Kjører man ikke stopp i bunn kjører man heller ikke markløft. Man kan dra på seg en stykk strekk i ryggstrekkere dersom man ikke klarer og legge igjen egoet hjemme, den ene siden kan f.eks jobbe mye mer en den andre. Dårlig spenn og teknikk får man også. Markløft er en tung øvelse. Skal man kjøre sprett eller ræva teknikk er det crossfit som er tingen ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...