AnewZ Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Fordi man gjør noe man hele tiden prøver å unngå, right? Altså, man krummer ryggen (de fleste gjør hvertfall det). Så om man først skal ta situps så skal man ha strak rygg å gjøre de mest mulig opp og ned. Men det er fremdeles ikke en optimal øvelse for abs, så ser liten grunn til å ha den med i et treningsprogram. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 http://fitnessblogge...ps-ryggsmerter/ http://fitnessblogge...ck-pa-10-dager/ Og forsfriskende å lese en artikkel som ikke hater crunches! En verden av forskjell mellom det og situps. Grunnen er nok at crunches og sit-ups blir brukt om hverandre. Stuart McGill er heller ikkje noko tilhengar av sit-ups. Dr. McGill is a world renowned expert in low back disorders who researchers and teaches how the low back functions, and how it can become injured. In his Spine Biomechanics Lab, Dr. McGill uses both spine specimens and modelling approaches on real people to determine the variety of compressive, shearing, and bending forces that simulate activities such as swinging a golf club or doing a sit-up. As the process is repeated, tissue stresses and patterns of injury start to emerge. What he’s found is that crunches and traditional sit-ups place 3,300 newtons (the equivalent of 340 kg!) of compressive force on the spine when bent in flexion. These forces can squeeze a bent disc’s nucleus to the point that it bulges – pressing on nerves and causing back pain, and potentially leading to a herniated disc. Har ikkje sett noko god diskusjon av han som tar føre seg forskjellane på crunches og sit-ups. Eksempelvideoen i six-pack-artikkelen er i alle fall langt frå noko sit-up. Dei fleste konkluderer med at det ikkje er feil å trene mage, men at det finnes mange andre øvingar som er langt betre. Det kan kanskje samanliknast med nedtrekk bak nakken. Går kanskje greit, men ikkje for alle. Du får ein effekt, men kan få like god effekt med andre øvingar, utan at du puttar unødig stress på feil plass. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Er det noen andre her som synes at hvitløksbrød (alene) er skikkelig godt? 1 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Er det noen andre her som synes at hvitløksbrød (alene) er skikkelig godt? I veldig små mengder ja. 1 Lenke til kommentar
jant90 Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Alle sier at situps er dårlig for ryggen osv. Men er det noen som kjenner til grunnen for hvorfor? Uten å google. Jeg er ikke usikker selv, men jeg liker bare at folk underbygger påstandene de kommer med fremfor "Knebøy er best lol", "situps dreper ryggen", osv. Fordi coren din er til for å stabilisere. klarer du ikke planken ivhertfall i 2minutter vil du få ryggplager(korsrygg) de som kjører situps er som regel jævlig dårlig til å balansere ved å trene korsrygg og, se for deg et tau slengt over en gren, hver side av tauet bundet til en strikk. Ene siden drar(mage), andre blir dratt(korsrygg). Nå se for deg at ene siden drar og drar over flere år, hva tror du vil skje på den andre siden til slutt? Dette kan du i praksis legge over på andre øvelser også, f.eks brystpress. Har du lyst til å få sterk core, kjør knebøy,mark,strakmark osv men for guds skyld, få innlært korrekt teknikk først Endret 11. desember 2012 av jant90 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Fordi man gjør noe man hele tiden prøver å unngå, right? Altså, man krummer ryggen (de fleste gjør hvertfall det). Så om man først skal ta situps så skal man ha strak rygg å gjøre de mest mulig opp og ned. Men det er fremdeles ikke en optimal øvelse for abs, så ser liten grunn til å ha den med i et treningsprogram. Nei. Ryggen er laget for bevegelse. Du skal fint smertefritt kunne bøye ryggen frem og tilbake. Saken er derimot en annen når man påfører ytre belastning. Strak rygg eller ikke vil ikke ha noe å si. Stuart McGill er heller ikkje noko tilhengar av sit-ups. Har ikkje sett noko god diskusjon av han som tar føre seg forskjellane på crunches og sit-ups. Eksempelvideoen i six-pack-artikkelen er i alle fall langt frå noko sit-up. Dei fleste konkluderer med at det ikkje er feil å trene mage, men at det finnes mange andre øvingar som er langt betre. Det kan kanskje samanliknast med nedtrekk bak nakken. Går kanskje greit, men ikkje for alle. Du får ein effekt, men kan få like god effekt med andre øvingar, utan at du puttar unødig stress på feil plass. Sitatet med Gills er ikke så langt unna. Sammenligningen med nedtrekk bak nakke blir ikke helt rett, for som du sier kan det gå helt greit for enkelte. Med litt arbeid med holdning og mobilitet kan enda flere klare det helt fint. Slik er det ikke med situps. At andre øvelser er bedre er helt riktig. Crunches kan med enkelte modifikasjoner være en helt god øvelse for magen. Dersom man ligger med ryggen forhøyet, har bena i bakken og strammer rumpa før man begynner er den helt god. Fordi coren din er til for å stabilisere. klarer du ikke planken ivhertfall i 2minutter vil du få ryggplager(korsrygg) de som kjører situps er som regel jævlig dårlig til å balansere ved å trene korsrygg og, se for deg et tau slengt over en gren, hver side av tauet bundet til en strikk. Ene siden drar(mage), andre blir dratt(korsrygg). Nå se for deg at ene siden drar og drar over flere år, hva tror du vil skje på den andre siden til slutt? Dette kan du i praksis legge over på andre øvelser også, f.eks brystpress. Har du lyst til å få sterk core, kjør knebøy,mark,strakmark osv men for guds skyld, få innlært korrekt teknikk først Kjernen skal stabilisere, ja. Det er riktig. Det å få muskulaturen i området til å jobbe sammen som en enhet (inkludert aktivering av de dypere stabiliseringsmusklene) er en god tanke. Men hos enkelte vil det være ubalanse som du sier, og da blir saken litt verre. Det som gjerne skjer da er at de sterke musklene tar over oppgaven og jobber overtid for de mindre sterke musklene og stivner også dermed til. Dette er en ond sirkel. Det som ofte skjer er at man faktisk er ganske sterk i ryggen og svak i magen. Ikke så mye motsatt. Situps vil da bare forsterke dårlig muskelmotorikk og bidra til å gjøre ryggen enda stivere. Kombiner det med annen trening og du vil essensielt bare vente på å få vondt. Dette stemmer for andre deler av kroppen også, ja. Grunnen til at situps ikke er noe særlig er fordi det først og fremst rekrutterer blant annet iliopsoas (hofteleddsbøyer). En spesifikk muskel som jobber med å bøye hoftene er psoas major som går fra lårbenet og fester seg på de fem lumbale virvlene (korsryggen). Når man gjør en situp vil man derfor få en kontraksjon i denne muskelen som fører til at en "drar" i disse virvlene. Ryggen er bygget opp slik at den ganske godt takler kompresjonskrefter, men er langt dårligere på skjærspenninger. Gjett hvilken type kraft psoas major har på korsryggen? Om du gjettet skjærspenning er det helt rett, 2 poeng til deg. En får også unødvendig mye kompresjon, det er her disse 3300N som ble snakket om tidligere kommer inn. Hver situp er altså ganske krevende for korsryggen og det finnes uten tvil bedre alternativ for å trene mage. Strengt tatt er ikke situps en mageøvelse uansett, men en hofteleddsbøyerøvelse. Crunches er ikke like ille, egentlig. Avhengig av hvordan man gjør dem. Teorien er jo at man ved å ikke bevege hoften vil utelukke hofteleddsbøyerene, men jeg vet ikke om jeg kjøper den helt (her er jeg liitt usikker, men uansett: Crunches > situps). Hofteleddsbøyerene og gluteus er antagonister så dersom man strammer den ene vil den andre slappe av. Det er essensielt historien bak øvelsen jeg snakket om tidligere. Lenke til kommentar
Broseph Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Er det noen andre her som synes at hvitløksbrød (alene) er skikkelig godt? I veldig store mengder, ja. 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Det er helt fantastisk godt. Jeg kjøper meg av og til hvitløksbrød for å kose meg på kvelden. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Hvitløksbrød blir ikke det samme uten en feit tallerken lasagne for min del 1 Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 gi dere! jeg blir sulten:o Lenke til kommentar
jøden Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Garlic bread with cheese, please. Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Enig, Patrick. Jeg klarer det kun i små doser når smaken ikke er utpreget. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Dere er rare, ass. Hvitløk er ca. det beste som fins. 8 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412 Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Sit-ups har egentlig veldig liten effekt på six-packen. Alle har magemuskler, om enn veldig små, men de er skjult av magefettet, og derfor må man deffe(slanke) bort fettet for å få dem frem. Store magemuskler får man gjerne av tunge baseøvelser. Baseøvelser? Hva snakker vi om da? Men da tror jeg at jeg kutter litt ut med sit-ups og heller prøve meg på planken osv. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) Baseøvelser? Hva snakker vi om da? Men da tror jeg at jeg kutter litt ut med sit-ups og heller prøve meg på planken osv. Hovedsaklig markløft og knebøy. Endret 12. desember 2012 av Akse Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412 Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Aha, men tror ikke jeg skal gå over til vekter helt enda. Planken får gjøre susen foreløpig. Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Aha, men tror ikke jeg skal gå over til vekter helt enda. Planken får gjøre susen foreløpig. Jo fortere du begynner med vekter - jo BEDRE. Og bare trene mage vil ikke enda opp med suksess. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412 Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Jo fortere du begynner med vekter - jo BEDRE. Og bare trene mage vil ikke enda opp med suksess. Men vil ikke begynne å presse kroppen for hardt nå ettersom at jeg bare er 14, selv om jeg virkelig har lyst til å drive med vekter. Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) Men vil ikke begynne å presse kroppen for hardt nå ettersom at jeg bare er 14, selv om jeg virkelig har lyst til å drive med vekter. Jeg begynte som 15år - og angrer som bare faen på at jeg ikke begynte før! Det og hoppe og leke gir større belastning på ledd og skjelett. Om det er det du er redd for. Styrketrening er bra for kroppen uansett alder. Ikke la gamle myter ødelegge en sunn kropp, samt ha noe moro og drive med. Begynn med vekter før fotballen dreper deg. Endret 12. desember 2012 av joakimz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå