Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+412

Du har rett. Om noe vil jeg kanskje tro at man vokser mer. Men ikke ta det for god fisk.

Neida. :)

Så lenge man spiser nok vokser man også! Man bør kanskje være litt forsiktig med alt for tung trening siden kroppen ikke er fullt utviklet enda, men fokuser på teknikk og ikke overdriv så går det bra! Dette gjelder jo for alle uansett alder også da.

Spiser både variert og sunt! :) Er veldig forsiktig på å ikke presse kroppen for mye med tung trening og overdrive. Tørr ikke å begynne på benkpress helt enda ettersom at det sies skal værtfall forhindre vekst ettersom at det er ganske tøft.

Lenke til kommentar

Meget interessant tråd her! :)

Har et spm angående trening.

Er jo 14 år og liker å drive styrketrening og masse annet en gang i blant.

Mange kompiser jeg kjenner snakker ofte om at man ikke vokser mer dersom man trener når man er ung eller i "voksealderen". Er det noe dere kan bekrefte? Jeg mener dette er bare noe dem sier for at man ikke skal trene, det samme har mange sagt om kaffe blant annet.

Steroider kan ødlegge reseptorene som gjør at du vokser i høyden. Styrketrening er det samme som og feks løfte på tunge steiner. Og har aldri sitt det har skadet noen? :) Er bare en gammel myte.

Er det egentlig så veldig mye forskjell på programmer som funker til bodybuildere som "tar noe attåt" og programmer som fungerer for oss andre? Jeg tror egentlig ikke det, forskjellen er at bolerne trenger mindre restitusjon mellom hver økt og får bedre resultater, men betyr det at det samme programmet ikke kan fungere godt på oss andre også?

Du får så godt som instant restutisjon, ja. Eneste er nervesystemet som trenger litt tid.

Og ellers så har du ca 80% styrke etter 3min pause, alt etter det er bare waste of time. Og vis noen vil ha kilde står det i feks Education of a Bodybuilder, av Arnold.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Steroider kan ødlegge reseptorene som gjør at du vokser i høyden. Styrketrening er det samme som og feks løfte på tunge steiner. Og har aldri sitt det har skadet noen? :) Er bare en gammel myte.

Det var det jeg tenkte meg. :wee:

Lenke til kommentar

Edit: Mye inlegg her nå, dette var altså svar til War :)

Jau, eller altså ett program basert på styrkeøkning er gjerne bygget opp slik: (ett eksempel)

x øvelser med: 5x 1-2-3-4-5-6-7-8

Mens ett hypertrofi program er bygget opp med: (eksempler)

Eks 1:

1-2-3-4-5-6-7-8-9-10

10 sek pause så aktiveringa ikke får til til å dabbe av

1-2-3-4-5-6

1-2-3-4-5-6

1-2-3 osv.

Eks 2:

x øverlser med:

1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15

pause

pause

1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-(14-15 med hjelp)

1-2-3-4-5

Endret av magb
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir hvorfor man skal gidd å løfte de reppene med understreking, når man med en kortere pause kunne ha skippet dem og fortsatt med full aktivering.

Er tross alt bare rep i bold som er rep som betyr noe.

pause

pause

Jeg regnet dette som et "volumprogram"

Ved å presse seg så mye at man må ha hjelp / utmattelse så krever det lenger recovery og da går vel vinningen opp i spinningen?

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Hvor lang tid kan det ta å bygge en six pack? Har egentlig alltid lurt på det. :hmm:

En venn av meg fikk six pack på 2 uker (i følge han), gjorde rundt 200 situps til dagen elns.

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar

Hvor lang tid kan det ta å bygge en six pack? Har egentlig alltid lurt på det. :hmm:

En venn av meg fikk six pack på 2 uker (i følge han), gjorde rundt 200 situps til dagen elns.

Sit-ups har egentlig veldig liten effekt på six-packen. Alle har magemuskler, om enn veldig små, men de er skjult av magefettet, og derfor må man deffe(slanke) bort fettet for å få dem frem. Store magemuskler får man gjerne av tunge baseøvelser.

Lenke til kommentar

Du får null sixpac av noen som helst trening. ( satt på spissen)

Du har rutene fra før av ellers kunne du ikke gått på dass.

Du får de frem ved å redusere fettprosenten, så det kompisen din gjorde var å bruke mer energi en han spiste ( med denne nye treningen) Og da fikk du sett rutene.

Endret av War
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir hvorfor man skal gidd å løfte de reppene med understreking, når man med en kortere pause kunne ha skippet dem og fortsatt med full aktivering.

Er tross alt bare rep i bold som er rep som betyr noe.

pause

pause

Jeg regnet dette som et "volumprogram"

Ved å presse seg så mye at man må ha hjelp / utmattelse så krever det lenger recovery og da går vel vinningen opp i spinningen?

Ja hvorfor man skal gidde det kan man jo lure på :) Kanskje man får til noen fler reps totalt sett med full aktivering når pausene er lenger? Vet ikke jeg :)

Cefey: Sa aldri at man må gå til failure for å oppnå hypertrofi. Nå diskuteres det litt hva som er er failure også. Er failure når man ikke klarer mer på den vekten man tar første rep på? altså feks 1-2-3-4-5-6-7-8-failure? Eller er failure når man først gjør dette og så får hjelp/kjører dropsett? Eller er failure når man kjører Myo reps og ikke klarer mer enn 1 rep etter 10 sek pause? osv :)

Styrkeprogrammet var også bare ett eksempel, det var oppbygningen av settene som var poenget, og det er heller ikke noen direkte fasit på hva som er best av 3, 5, og 8 reps, 3-4 reps fungerer kanskje best for 1rm styrke, mens 5-8reps fungerer kanskje minst like godt til 5rm styrke, hvis du skjønner hva jeg mener? Det er jo faktiskt forskjell på 1rm styrke og 8rm styrke også, så hva som er best til "styrke" blir litt defust.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Og på toppen av det hele har man hvordan en rep blir utført.

Senkes den rett ned? 5 sek ned? Det påvirker varigheten i løftet veldig.

Er 5x5 rep som gir belastning i 25 sekunder bedre eller dårligere en 10x3 rep som senkes i 3 sek som gir 90 sek belastning?

På toppen av dette igjen har man okklusjonseffekten hvor en som ikke konkurrerer innen styrke og må ha 3 lys vil starte og avslutte reppen 10% før bunn og topp for å holdet spennet på muskelen så blodet stenges inne litt lenger.

Det går nesten ikke an å sammenligne rep når en rep kan utføres på 126 måter.

Jeg ville ha satt klare mål

• Bygge mest mulig masse
  • Bygge mest mulig styrke
  • Bygge masse uten å lagre fett
  • Bygge styrke uten å lagre fett
  • Blandig av styrke og masse

For å så funnet en treningsmåte som passet til målet og var av den tid og varighet som passer timeplanen.

Starting strength som krever 3 timer i uka maks eller en 10splitt som krever 6 treningsdager og 31 timer?

Jeg trives på gymmet så det verste jeg vet er korte baseprogrammer med fokus på styrke med 3 toppsett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle har sixpack dude.....bare ikke synlig, alt kommer annpå hvordan kostholdet ditt er!!!

Situps er ryggdreper, gjør core øvelser som planken for eksempel!

Endret av Tommsern92
Lenke til kommentar

http://www.kalibergy...rting-strength/

Denne er enkel og effektiv, min favoritt for styrke.

Lettere slipper man ikke unna

Så det eg drar ut av dette og ting eg har lest litt rundt i tråden er at få reps og relativt få sett gjev høg styrke i forhold til masse? Så eg kan f.eks ta mitt 5x5 treningsprogram, auke vektene litt og fjerne to sett, så vil eg sitte igjen med litt høgare maks-styrke, mindre muskelvekst og litt dårlegare utholdenhet på relativt tunge vekter, altså høgare 1 RM, men lågare 10RM?

Endret av Assbear
Lenke til kommentar

Jepp, ikke nok sett til å bygge noe serlig, men få nok sett til å kunne trene med tyngre vekter.

Du må fortsatt spise rundt 38-40kcal pr kg kroppsvekt.

Og med 2 oppvarmingssett med lavere vekt så blir det noe treningsmengde der.

Nøkkelen er progresjonen med 2kg hver eneste trening, da må du ha testet 5RM og kuttet vektene med 25% før du begynner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...