Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Program for maks muskelvekst sier de, så er det legg-extension, cabelcross og sittende tåhev....

Virker som de blander inn støtteøvelser for svake ledd i kjeden som en norm.

 

 

Er det noe feil med cabelcross, leg-extensions og tåhev for muskelvekst?

 

Man bygger faktiskt muskler med hypertrofi trening også, det er ikke slik at styrkeøkning i baseøvelsene er det eneste som funker.

Lenke til kommentar

La oss si at man skal bygge et sandslott med 10 bøtter sand.

Deretter skal man klappe og glatte ut sanda og lage detaljer.

 

Baseøvelser / 5x5 = bøttene med sand

Isolasjonsøvelser/ tåhev = klappe og forme med spaden.

 

Hva hadde man gjort i virkeligheten her?

Hadde man hatt på 3 bøtter sand for å så klappe og forme masse og lage detaljer for å så ha på 3 bøtter sand til over det hele?

 

Jeg mener ikke at det ene ikke fungerer osv, jeg mener bare at man vanligvis vil prioritere et baseprogram fra andre året og oppover hvor man legger inn ekstra isolasjonsøvelser i forskjellige perioder for å styrke svake ledd i baseøvelsene.

 

Kjøre 5 isolasjonsøvelser for hver kroppsdel så kommer man til å bruke 10x mer tid på gymmet og oppnå dårligere resultater, og da lurer jeg på hvorfor de gidder.

 

A går inn på gymmet, trener benkpress med

50kg x 10 rep

60kg x 5 rep som oppvarming.

Deretter 80kg x 5 x 5

 

Jeg vil si at denne personen vil bygge mer styrke og masse i triceps og bryst en person B

som trener dag 1 med bryst med manualer 25kg, cabel-bryst 15kg, skråbenk 25kg , litt skråere 20kg

så kommer de til bake på dag nr 2 og trener triceps i nedtrekk i 7 varianter for å så kjøre triceps med manualer 7kg i 11 varianter.

 

Litt satt på spissen.

 

 

....................................................

I en annen tråd skal en bruker trene dette på bulk.

Mandag: rygg(4 øvelser) skuldre(3 øvelser) biceps(2-3 øvelser)

Tirsdag: bryst(5-6 øvelser) triceps(3-4 øvelser)

onsdag: Mage(6 øverlser) korsrygg(4 øvelser)

torsdag: Rygg, skuldre, biceps

fredag: Mage, korsrygg

Lørdag: Bryst, triceps

Søndag: Friii

 

Jeg trener dette nederst her og vil legge 10.000 på bordet at jeg vil få bedre fremgang i masse og styrke.

På 6 uker økte jeg for eks bicepsomkrets med 1cm og jeg trener ikke engang biceps.

 

Treningsøkt A

Knebøy 3 x 5 reps

Benkpress 3 x 5 reps

Markløft 1 x 5 reps

Dips eller franskpress 2 x 8 reps

Mage 3 sett

Treningsøkt B

Knebøy 3 x 5 reps

Militærpress 3 x 5 reps

Foroverbøyd roing med stang eller pendlay rows 3 x 5 reps

Hang-ups eller nedtrekk 3 x 8 reps

Mage 3 sett

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: Svar til War altså:

 

Veeeel... Sandslott eksempelet ditt blir ganske feil å bruke da:

1: Muskler er ikke sand.

2: Baseøvelsene er også inkludert i 5 split programmet,

3: 5 split programmet fokuserer på noe helt annet enn ett helkroppsprogram/2 split. Det fokuserer på muskelvekst via hypertrofi og ikke styrkeøkning i baseøvelsene. Men nå er det også slik at muskelvekst via hypertrofi trening vil gjøre deg sterkere i baseøvelsene også, på lik linje som økning i baseøvelse i 1/2 split porgrammet vil skape hypertrofi (vet ikke om dette er riktig begrep men..) når belastningen øker.

 

Fitnessteoretikere er blitt veldig veldig opphengt i at styrkebasert 5x5 program er så mye bedre enn ett 3-6 split hypertrofi "bodybuilderprogram", men saken er egentlig at begge deler funker, og det er fordeler og ulemper med begge måtene å trene på. Forskjellige personer vil også finne ut at det ene fungerer bedre enn det andre på dem selv.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Det ene utelukker jo ikke akkurat det andre. Men flere hadde hatt godt av å i hvert fall cut the crap, og fokusere på det viktigste. Nå er ikke jeg superveteran hva angår trening, men høyt volum av mye baseøvelser, men også isolasjonsøvelser har gitt meg gode resultater over hele fjøla, hva angår styrke og størrelse. Men det hjelper jo litt når man trøkker helmelk og skjærer smøret sitt med ostehøvel.

Lenke til kommentar

Husk at det var litt satt på spissen.

 

Med myo-reps på 5x5 så har man så korte pauser at det blir plutselig 10rep om man vil det.

Bakdelen med 5x5 er at det krever at man opprettholder en slik trening for å ha nytten av den.

 

Jeg mente ikke at 5x5 er fastiten på gains, jeg mente heller at 6 treninger i uka med 5 øvelser pr gruppe hørtes slitsomt ut.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det ene utelukker jo ikke akkurat det andre. Men flere hadde hatt godt av å i hvert fall cut the crap, og fokusere på det viktigste. Nå er ikke jeg superveteran hva angår trening, men høyt volum av mye baseøvelser, men også isolasjonsøvelser har gitt meg gode resultater over hele fjøla, hva angår styrke og størrelse. Men det hjelper jo litt når man trøkker helmelk og skjærer smøret sitt med ostehøvel.

 

Men hvem og hva er det som avgjør hva som er crap i teorien "cut the crap?

 

I ett program basert på hypertrofi er feks ikke leg extensions crap, det er en meget god måte å oppnå hypertrofi i framside lår etter noen sett med feks knebøy. Mens samme øvelse utført i ett styrkeprogram med fokus på styrkeøkning/progresjon hver økt osv, kanskje er 100% unødvendig.

Endret av magb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at det var litt satt på spissen.

 

Med mye-reps på 5x5 så har man så korte pauser at det blir plutselig 10rep om man vil det.

Bakdelen med 5x5 er at det krever at man opprettholder en slik trening for å ha nytten av den.

 

Jeg mente ikke at 5x5 er fastiten på gains, jeg mente heller at 6 treninger i uka med 5 øvelser pr gruppe hørtes slitsomt ut.

 

Jeg er enig med deg. Det jeg reagerer på når det kommer til programmeringen man ser rundt på senterene, er at folk tenker det at jo mer jeg trener denne muskelen idag, jo bedre er det. Også trener de ikke den muskelen igjen på 5-6 dager. Da går du glipp av ganske mye potensiale til styrke og volumøkninger, mens du er opptatt med å trene leggene og obliques, for må jo ha en egen dag til det må vite.

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at 5x5 er fastiten på gains, jeg mente heller at 6 treninger i uka med 5 øvelser pr gruppe hørtes slitsomt ut.

 

:)

 

Slitsomt: kanskje, Effektivt: kanskje, kanskje ikke, Fungerer det: ja mest sannsynnlig, slik som all annen trening hvor man gjør en innsats. Bør man tren slik?: De som liker å trene slik bør trene slik, andre bør trene slik de mener er best.

 

Men kom ikke her å si at ett treningsprogram liknende det Dukien kjører er bortkastet og ikke fungerer :green: Men kom gjerne å si at det også finnes andre effektive måter å trene på!

 

Edit: Ikke fått trent på 5 dager nå pga eksamen, føler at jeg råtner bort. Hjelper ikke at jeg sluttet på Kreatin er periode nå heller. Og før noen sier det ikke er nødvendig å "cycle" kreatin, så gjør jeg det fordi jeg er tom og har tatt det som tilskudd i over 1 år uten stopp, kanskje 2 :)

Endret av magb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...