Akse Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Det blir uansett for dumt å kalle muskler bygget for andre gang nye gains hvis dette med muskelminne stemmer. Har jo ikke hørt Dukien snakke om annet enn sine gode gener og hvor biff han er de siste postene. 4 Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 jeg som sliter med og gå opp synes det er ganske teit og sammeligne, for at feite folk skal slutte og gå opp i vekt, kan du ta mindre porsjoner evt spise sunnere, for oss som sliter og gå opp i vekt, må man spise konstant, være stappmett hele dagen, og bruke vanvittig mye penger, energi og tid på og lage og ikke minst spise all denne maten. Drikk olivenolje. Spis smør, etc. Tror det går mye på det psykiske i begge ender av skalaen. Det ganske er lol at tynniser hater på tjukkaser som sliter med å gå ned i vekt og tjukkaser hater på tynniser som sliter med å gå opp i vekt. Lenke til kommentar
phax Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Muskelminne finnes ikke... Martin Berkhan lyver... Dere har rett i alt dere skriver... UTEN UTDANNELSEN Å BACKE DET OPP MED I FORHOLD TIL TEMA ENDA.... JEG VIL VÆRE MED I KLANEN DERES Dukien sa ikke et ord om muskelminne i sitt innlegg, men hevdet derimot at denne økningen var grunnet hans gener. Men fint at du prøver hvertfall. Lenke til kommentar
Populært innlegg Dukien Skrevet 10. desember 2012 Populært innlegg Del Skrevet 10. desember 2012 (endret) I alle mans dager har skjedd her? Her er det et par ting å oppklare som egentlig ikke burde ha vært nødvendig om folk hadde lest hele poster og ikke automatisk kaste seg på "hekse-jakt" som jeg nesten får inntrykk av, ikke ofte jeg tyr til å sitere meg fra 2 sider siden men føler dette er nødvendig : så er det med forbehold til det maksimale muskelpotensialet er oppnådd og er alltid de første månedene ved styrketrening, etterhvert så forventer jeg meg å øke mellom 1-3% i året, om jeg i det hele tatt noe mer etter det.Denne siste uken har jeg nok gått opp et sted mellom 0,2-0,5 så allerede nå går det "nedover", men et realistisk progresjon for meg er nok 0,2kg uken uten at en økning av fettvev skal skje i tillegg. Så allerede der kunne vi unngått de villeste teoriene at jeg mente at jeg forventet å gå opp mot 10-20kg i løpet av 6/12 måned eller hva enn som ble skrevet, videre : mitt utgangspunkt her er annerledes, rett og slett - jeg trener som en topputøver og spiser som en utøver og er nå i mitt 8 uke med 6-splitt hvor jeg har totalt 6 dager/økt med ca. 90 minutter 5x5 og etter at de to første ukene hvor jeg var støl hele tiden så fungerer dette bare bedre og bedre, som Doffensmithz også var innpå kostholdmessig, jeg spiser "ufrivelig" PF hvor jeg rett og slett ikke har tid eller apetitt til frokost, men helt PF er det ikke. Dukien, et spørsmål av ren nysgjerrighet. . Hvor mange kilo veier du nå? Du har vel trent endel år har du ikke? Måler hver mandag på 12 timer faste, og sist onsdag var det på 70.6 kg. Videre har vi som ernæringfysiologer tilgang (med avtale) til å "misbruke" biometric-scannern men med hensyn til standardavik som sykdom etc så kan man like gjerne bruker bioimpedans-scannern, er en her på Aker som ikke er beregnet på hjemmebruk og som når jeg tenker meg egentlig er rimelig ny. For å svare deg; har trent styrketrening i 10 år kun avbryt av operasjonen som jeg kun kan takke meg selv for. Det er så enkelt som at det gjør du ikke. I beg the differ, du gjør faktisk det og for å sitere hva studier sier : Dette har jeg linket til før og jeg linker og siterer til nok engang: En realistisk vektøkning for en idrettsutøver vil være 0,25-0,5 kg pr uke, men dette avhenger av treningsbakgrunn og genetisk potensial for muskelvekst. Dersom vektøkningen skjer raskere vil fettvev utgjøre en større andel av økningen. Utøvere som har trent systematisk styrketrening over flere år kan ikke forvente en vektøkning på 0,5 kg pr. uke, da store deler av potensialet for muskelvekst allerede er oppbrukt. En periode med økt energiinntak og regelmessig styrketrening har vist at muskelmasse utgjør 75 % til 100 % av vektøkningen, avhengig av treningsbakgrunn. Dette viser at styrketrening er avgjørende for å fremme økningen av muskelmasse. I vektøkningsperioden bør utøveren være i positiv energibalanse og ha et energioverskudd på 200-500 kcal pr dag. Dette tilsvarer en vektøkning på ca 0,2 til 0,5 kg pr uke. Hvor mye energioverskudd avhenger av utøvers mål om endring i kroppssammensetning. Studier viser at utrente kan innta opptil 1000 kcal ekstra pr dag samtidig som muskelmassen utgjør opptil 100 % av vektøkningen i en 4 ukers periode. Studier på toppidrettsutøvere viser derimot at en godt styrketrent utøver med et tilsvarende energioverskudd ikke vil kunne få den samme økningen i muskelmasse. I praksis betyr dette at utøvere som ikke ønsker å øke fettmassen betydelig, bør ligge nærmere 2-300 kcal i energioverskudd enn 500 kcal. Så hva har jeg sagt føre og for 4 uker siden? Da nevnte jeg her at jeg akkurat hadde startet (i samarbeid med Olympiatoppens retningslinjer) et treningsprogram beregnet på toppidrettutøvere innenfor hypertrofi, og jeg responderte egentlig som forventet i forhold til mitt kunnskapsnivå innenfor fysiologi & trening. Si ikke det. Om man har hatt ekstrem vektnedgang over en periode (mener Dukien har nevnt noe om dette tidligere. Typ 85 -> 62kg, om jeg ikke husker helt feil.), og så begynner med trening igjen er det ikke umulig. Muskelminne og nervesystem osv. Winger husker rett, jeg gikk ned 85 - 62 kg i løpet av et tidsperiode fra høst 2010 til vår 2012, og jeg har tatt jevnlige bilder og de to jeg bor med bare ler av de bildene før/etter. Og er her grunnen ligger til at jeg øker såpass mye som jeg gjør Muskelminne er en spennende ting, men per dags dato så er det bare indikasjoner på at sarkomer kan ha noe "lagret" men mest sannsynlig så er det treningsbakgrunn som avgjør hvor fort man kommer seg inn igjen. Nå har jeg tatt "useriøse" bilder som jeg sender til min tvillingbror (hvor han sender tilbake) hvor jeg tar bilder ca. én gang i uken når jeg kommer til trening og prøver å ta samme vinkel/sted/før treningen starter for at han skal sammenligne. ( Jeg ser kun min familie i ferier) men nå tar jeg noe jeg vanligvis aldri ville ha gjort (i forhold til janteloven) at jeg slenger ut to av de bildene som er loggført: 19 Nov. 67.05 kg og 10 Des. 70.06kg : (2 uke og 5 uke inn i det nye "treningsregimet") Edit: Fikset riktig bildedato, ble lurt av mobil<--> pc endret dato. Så, for å oppsumere - ikke har det vært min hensikt å hverken fremme meg selv og latterligjøre andre da diskusjonen i utgangspunktet var denne "ukulturen" på å angripe tjukke folk hvor jeg bare vippet mynten opp ned og uten å vite det så ser det ut som jeg traff et par ømne punkt og resultatet ble den klisjefulle storm i et vannglass etc. For å presisere nok en gang; neste vår forventer jeg å ligge på 74-75kg og da er nok mesteparten av mitt potensiale brukt opp og da er det realistisk å forvente alt ifra 1-3% årlig progresjon (om jeg i det hele tatt klarer det) men i å med at jeg må ta hensyn til mitt skulder som er operert så klarer jeg nok aldri å nå 80-85 som jeg klarte når jeg studerte ved idrettvitenskap HIT. Endret 10. desember 2012 av Dukien 11 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Winger husker rett, jeg gikk ned 85 - 62 kg i løpet av et tidsperiode fra høst 2010 til vår 2012, og jeg har tatt jevnlige bilder og de to jeg bor med bare ler av de bildene før/etter. Og er her grunnen ligger til at jeg øker såpass mye som jeg gjør Muskelminne er en spennende ting, men per dags dato så er det bare indikasjoner på at sarkomer kan ha noe "lagret" men mest sannsynlig så er det treningsbakgrunn som avgjør hvor fort man kommer seg inn igjen. Kunne du fortalt litt meir om kva du har gjort i dei to åra fram til du begynte med det nye opplegget? Har du hatt pause frå trening, mista muskelmasse og kjører for fullt igjen? Det var litt vanskeleg å lese ut frå det første innlegget ditt. Lettare å forstå samanhengen om ein ser heile biletet. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 7km i -8 grader med 11m/s vind. Dersom det finnes en god unnskyldning for å ikke trene så har ikke jeg hørt den. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 7km i -8 grader med 11m/s vind. Dersom det finnes en god unnskyldning for å ikke trene så har ikke jeg hørt den. Det er varmare inne. Lenke til kommentar
Populært innlegg Patrick123 Skrevet 10. desember 2012 Populært innlegg Del Skrevet 10. desember 2012 Det er varmare inne. Fryser du på vaginaen din? 13 Lenke til kommentar
ChristianL Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Så hva har jeg sagt føre og for 4 uker siden? Da nevnte jeg her at jeg akkurat hadde startet (i samarbeid med Olympiatoppen) et treningsprogram beregnet på toppidrettutøvere innenfor hypertrofi, og jeg responderte egentlig som forventet i forhold til mitt kunnskapsnivå innenfor fysiologi & trening. Har du mulighet til å dele dette treningsprogrammet eller ligger det ute på nett eller lignende? Ville vært interessant å sett på Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. desember 2012 Del Skrevet 10. desember 2012 Tror det går mye på det psykiske i begge ender av skalaen. Det ganske er lol at tynniser hater på tjukkaser som sliter med å gå ned i vekt og tjukkaser hater på tynniser som sliter med å gå opp i vekt. Alt er psykisk, men den blir i svært stor grad styr av kroppen vår. Me har i bunn og grunn "fri vilje", men det er ikkje dermed sagt at det er så lett. Eg har ikkje problem med å gå opp i vekt om eg vil, men eg vil nok aldri kunne førestille meg korleis det er å vere overvektig eller sjukleg overvektig og ikkje klare å gå ned i vekt. Det finnes sjølvsagt mange som ikkje klarar gå opp i vekt. Dei blir kvalm av mat og et kanskje eit knekkebrød til middag. Dei som slit med sånt kan ein nok samanlikne med overvektige, men for ein litt spinkel norsk ungdom som berre må få i seg litt fleire kaloriar er det på ingen måte det same. Fryser du på vaginaen din? If only... 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Det blir uansett for dumt å kalle muskler bygget for andre gang nye gains hvis dette med muskelminne stemmer Det stemmer med fettprosent også, deffa til 10% før så er det lettere andre gangen. men i å med at jeg må ta hensyn til mitt skulder som er operert så klarer jeg nok aldri å nå 80-85 som jeg klarte når jeg studerte ved idrettvitenskap HIT. Det trur jeg du klarer, jeg har hatt skulder og biceps-plager pga krav maga i 2 år nå og må begrense vektene med vedlikeholdstrening, fortsatt veier jeg over 90 kg og løfter kroppsvekten i militærpress på deff i uke 2. Det skulle fysioterapeuten ha visst ^^ Jeg krysser fingrene for muskelminnet etter skulderen er bra. (10% styrke i 2 av musklene i skuldren) Endret 11. desember 2012 av War 2 Lenke til kommentar
magb Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 jeg som sliter med og gå opp synes det er ganske teit og sammeligne, for at feite folk skal slutte og gå opp i vekt, kan du ta mindre porsjoner evt spise sunnere, for oss som sliter og gå opp i vekt, må man spise konstant, være stappmett hele dagen, og bruke vanvittig mye penger, energi og tid på og lage og ikke minst spise all denne maten. Så for å gå ned er det "bare å ta mindre porsjoner" ? Mens for å gå opp må man spise konstant, brukevanvittig med penger, og være stappmett hele dagen? Ser du ikke at du fremstiller det som mye vanskeligere gå opp enn ned, kun fordi det er slik for deg selv? Hva om jeg sa: For å gå opp kan du "bare ta større porsjoner" ? Det blir nøyaktig det samme som når du sier "de kan bare ta mindre porsjoner. Det er ikke noe bedre for dem å gå sulten hele dagen, enn det er for deg å gå stappmett hele dagen. Det går ut på det samme, og veldig mye av det er psykisk og skyldes også bare hva man er vandt med, og hva man er oppvokst med. Det koster heller ikke vanvittig mye penger å gå opp i vekt. Du trenger bare å øke kaloriinntanket 500kcal over vedlikehold, hver eneste dag. 500kcal er en ekstra skål havregryn til 3kr om dagen, i tilegg til det du vanligvis ville spist ved vedlikehold. 1 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Kunne du fortalt litt meir om kva du har gjort i dei to åra fram til du begynte med det nye opplegget? Har du hatt pause frå trening, mista muskelmasse og kjører for fullt igjen? Det var litt vanskeleg å lese ut frå det første innlegget ditt. Lettare å forstå samanhengen om ein ser heile biletet. Vel, nå har jeg sagt A i denne tråden så da får jeg dessverre også si B, skal prøve å gjøre en "lengre historie kortest mulig" uten å fungere som en åpen bok; sleit med et kne og la opp fotballen på juniornivå med Odd --> ble datanerd og småtjukk i store deler av ungdomstiden (gikk opp/ned hele tiden) Når jeg startet studiene i medisin og etterhvert forsto endokrinologi så ville jeg se hvor langt jeg kunne presse kroppen min og samtidig prøve å forstå hvorfor personer over tid utvikler spiseforstyrrelser, og hva var resultatet? Jeg gikk i min egen felle til den store gullmedaljen og utviklet uten å selv vite det - et forstyrret forhold til mat, og det skjedde i takt med det såkalte guttepresset som ble snakket om for et par siden siden Da ble det rimelig koko en periode og jo dypere jeg gikk inn i utdannelsen innenfor fysiologi & biokjemi jo mer brukte jeg dette til mitt "fordel", og er dette jeg betaler prisen for nå; i 4-6 måned kunne jeg som regel ligge på et sted mellom 1200-1600 kcals daglig, men jeg stoppet aldri å trene, da brukte jeg et 4-split og trente egentlig bare på ren viljestyrke etterhvert. En annen faktor var at jeg rett og slett ble matlei i tillegg, media kranglet om lavkarbo&kost(2011), venner/familie maset høll i hodet om hva som var sunt ikke sunt og på et tidspunkt gikk jeg drittlei alt som het mat, kombiner det med en liten studievennlig jobb på en kino i Oslo sentrum hvor du ikke rekker å spise, vel you get the picture og mine forelesere så jo selvsagt dette. Men for å oppsummere denne ærligheten jeg flyter på; Jeg mistet store deler av min muskelmasse uten å selv vite det selv om jeg stadig ble svakere på vektene, og vendepunktet var når jeg var hjemme i Polen under EM og så et par bilder som brodarn tok av meg, er de jeg rett og slett ler av nå. Ja, der har du det - på godt og vondt og kanskje derfor jeg reagerte som jeg reagerte når det var snakk om at muligens jenter sliter med med press enn gutter når det kommer til kroppslig ideal. Har du mulighet til å dele dette treningsprogrammet eller ligger det ute på nett eller lignende? Ville vært interessant å sett på Ja, linker til den igjen men er to ting som jeg bør påpeke; etter at den artikkelen ble lagt ut har man oppjusert dose/respons for mengde protein etter trening (fra ca. 10 til 20-25g) og videre er det retningslinjene som er fulgt der, programmet mitt er er i tråd med en idrettfysiolog etter mitt ønske da han kjenner meg godt fra før av ; jeg har rett og slett aldri likt 3/4-split; føles som at jeg aldri klarer å yte maksimalt når man skifter muskelgruppe, men i korte trekk (kan sende PM om du vil ha det utfyllende) så er det en muskelgruppe per dag man-lør med noe cheating og supersett)Selve programmet mitt baserer seg da på 5x5=25 totalt serier med SP=90-120 sek (prøv stoppeklokke på trening og ha maks 90-120sek) det er latterlig tungt, i tilegg er 6-split et ekstremt tungt å kjøre både mental/fysisk da det innebærer at man må igjennom mye smerter hvert eneste sett, jeg var uten å overdrive støl konstant de første ukene og stølheten i en muskelgruppe varer i 4-5 dager. Husk at personer responderer helt annerledes med forskjellig trening, akkurat slik det er med kosten. http://www.olympiato...media3811.media Jeg har i tillegg tatt egne notater angående styrketrening/hypertrofi i forelesningene fysisk aktivitet og idrettsernæring, dette skal jeg få delt ut da jeg mener å huske noen spurte etter det. Det trur jeg du klarer, jeg har hatt skulder og biceps-plager pga krav maga i 2 år nå og må begrense vektene med vedlikeholdstrening, fortsatt veier jeg over 90 kg og løfter kroppsvekten i militærpress på deff i uke 2. Det skulle fysioterapeuten ha visst ^^ Du, kan du utdype problemet ditt? Dvs smertevis og når det inntreffer? Jeg som deg (har livstid gratis fysioterapi da jeg har bak-luksusasjon som er veldig unormalt (5%)) Åssen er det med deg å finne alternative øvelser? F.eks biceps-hammer er helt uaktuelt for meg, men stang fungerer bedre etc. Haha, du som meg "lyver" for din fysioteraput. Tror han hadde gitt deg en god dose verbal juling om han hadde vist dette. Men du får keep us updated åssen deffen går med plagene dine, det blir interessant å se utover vinteren. Edit:; Hvem var det som lurte på væskebalanse/dehydrering & prestasjon? Førte de notatene inn på pc igår så de er rykende ferske. Endret 11. desember 2012 av Dukien 7 Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Det stemmer med fettprosent også, deffa til 10% før så er det lettere andre gangen. Det trur jeg du klarer, jeg har hatt skulder og biceps-plager pga krav maga i 2 år nå og må begrense vektene med vedlikeholdstrening, fortsatt veier jeg over 90 kg og løfter kroppsvekten i militærpress på deff i uke 2. Det skulle fysioterapeuten ha visst ^^ Jeg krysser fingrene for muskelminnet etter skulderen er bra. (10% styrke i 2 av musklene i skuldren) Massivt Og heftige manualer i bakgrunn. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Dukien er noe av det bedre som har skjedd denne tråden. Thank you. Har nedjustert min 1RM noen kilo, ja. Det er første gang jeg begir meg ut på dette programmet, så det blir spennende, og sikkert veldig tungt. Hvordan går Smolov? 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Massivt Og heftige manualer i bakgrunn. 100kg biceps-curl? Skal ikke stå på utstyret iaff! 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Program for maks muskelvekst sier de, så er det legg-extension, cabelcross og sittende tåhev.... Virker som de blander inn støtteøvelser for svake ledd i kjeden som en norm. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Du, kan du utdype problemet ditt? Dvs smertevis og når det inntreffer? Se bilde: Kort fortalt så er muskelen som ligger oppå skulderen betent, den som løfter armen ut fra kroppen de første 10-12 gradene. + biceps. Dette oppsto av en blandig av å ha en hund som drar 100kg og en bånd som ikke flexer, og timesvis med turer hvor jeg holder igjen hele dyret med skulder i alle mulige vinkler det finner på å dra, sammen med mye knall og fall på krav maga og rulling over skulder. Så er jeg pistolskytter og holder armene oppe i timesvis hver uke + belastningene 150kg-ish i alle baseøvelsene belastet skulder. Resultatet ble at det aldri ble tid til å gå over så jeg måtte kutte 100kg av alle baseøvelsene og trene med progresjon fra 40-60kg om og om igjen og bare prøve å beholde muskelmasse i nesten 2 år. Fysio sa bare kutt vekter og hold deg i ro / slutt å tren. Nå har jeg fått tak i en ny fysio som trener selv og skjønner at det å kutte treningen ikke er noe altarnativ. Har fått lov til å gå over 60kg igjen fra oktober og kom vel opp i 95ish kg i baseøvelsene før det ble tid for en liten juledeff før jeg fortsetter over jul med bulk. Kan ikke trene dips, byttet ut med franskpress i ez-stang Kan ikke trene noen av vinkelene mellom ståene militærpress rett opp og benkpress. Bare det å holde en vekt kjennes i skulderen. I benk går det med rett teknikk, men ikke om jeg bruker potetsekk-ola-normann-teknikk. Endret 11. desember 2012 av War Lenke til kommentar
xelp Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 (endret) Slutt å klage på Dukien.. Jeg vet om damer som lagt på seg 4 kg muskler på under en uke, faktisk. Edit: Ikke noe negativt ment mot Dukien, jeg aner ikke om det du sier er mulig eller ikke.. Men det er det sikkert, så bra jobba! Endret 11. desember 2012 av Rotaderp 1 Lenke til kommentar
xelp Skrevet 11. desember 2012 Del Skrevet 11. desember 2012 Skikkelig beef han der. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå