Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Jeg velger nå å stole på mennesker som har vært i gamet en stund og er store som grizzlybjørner, samt mine egne erfaringer gjennom de 3 siste årene, fremfor Olympiatoppen.

 

I en av mine gamle skolebøker så står det også noe oppsiktsvekkende mtp. proteininntak; "Kroppen kan maksimalt nyttegjøre seg av 15g proteiner per dag, derfor er et glass melk alt du trenger for å få i deg dagsbehovet av proteiner" ...  :roll:

6317777[/snapback]

Det er en myte som er glemt og gjemt nå. Alt kroppen får i seg, klarer den å spalte. (I alle fall det meste vi spiser).

 

 

Jeg har funnet ut hvor den 4x4 intervaller er nå. Skal jeg vise dere linken til PDF-bladet fra TN.no, eller skal jeg lage en egen tråd om det?

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så vidt jeg vet klarer ikke kroppen å ta opp mer enn 20 gram proteiner om gangen.

6319031[/snapback]

 

Jeg har lest om forskning som viste at kroppen klarte å ta opp masse av gangen. Husker ikke noe nøyaktig tall, men det var så godt som alt (95-99%) testpersonene spiste. Var snakk om over 100g protein hvertfall. Men hvor lang tid kroppen bruker på dette er en annen ting.

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet klarer ikke kroppen å ta opp mer enn 20 gram proteiner om gangen.

6319031[/snapback]

TN.no har en artikkel om det der. Jeg skal se om jeg finner den.

 

Greit, jeg fant den:

 

Myte:

Kroppen klarer kun å ta opp 30 gram proteiner per måltid.

Fakta:

Kroppen kan ta opp rundt 95-97 % av proteinet i et måltid,

uavhengig av mengde. Enkelte studier viser at man kan ta

opp opptil 200g protein i ett og samme måltid uten problemer.

Hvis man tenker etter er det rimelig ulogisk at en mann

på 100 kg og ei dame på 50 kg skulle ha samme opptaksgrense

for proteiner. Det er ingen som vet hvor påstanden

om at ”kroppen kun kan ta opp 30 g protein i ett måltid”

kommer fra. I USA var det faktisk en ernæringsfysiolog som

utlovet $ 10 000 i dusør til de som kunne komme med

bevis for at denne påstanden stemmer! Dette er 10 år siden

og ingen har vunnet pengene ennå…

Endret av onyX
Lenke til kommentar
Jeg ser flere steder at folk sier det er forskjell på å trene for å bli sterk, og å trene for å øke volum. Hva er egentlig forskjellen? :S

6322076[/snapback]

 

Hvis man plasserer f.eks. Svend Karlsen og Ronnie Coleman ved siden av hverandre, så ser det ut som om Coleman er den sterkeste. Dette er da feil. Mens Coleman trener for å få de største musklene, trener Karlsen for å kunne løfte noen sinnsyke løft.

Lenke til kommentar
Jeg ser flere steder at folk sier det er forskjell på å trene for å bli sterk, og å trene for å øke volum. Hva er egentlig forskjellen? :S

6322076[/snapback]

ved å trene for å bli sterk kjører man gjerne tungre vekt med færre repetisjoner mens man ved trening for økt volum har litt lettere vekter samt flere reps.

Lenke til kommentar
Jeg ser flere steder at folk sier det er forskjell på å trene for å bli sterk, og å trene for å øke volum. Hva er egentlig forskjellen? :S

6322076[/snapback]

Jepp, det er sant!

 

Muskelvolum:

Styrketrening som lar deg øke muskelmasse. Alt fra 5 til 12 repetisjoner. (I min lærebok fra VGS står det 8-12, det er det mest gunstige).

Treningen øker ikke antall musklefibre i muskelbuntene som igjenn skaper en muskel. Muskelfibrene blir større i areal og ikke flere.

 

Sterkhet:

Det er noe som heter 1RM-trening, hvorav RM betyr Repetition Maximum. Det som er fint med slik trening, er at man blir sterk uten å øke arealet av musklene. 1RM-trening forårsaker at nervene som går til musklene (synapser, knytepunkt mellom nerve og muskel.) og området der igjen blir flere slik at flere muskelbunter blir aktivisert i en muskelområder. Dette styrker den såkalte nevromuskelære styringen.

Lenke til kommentar
onyX: Greit nok det, men det jeg har hørt, er at det vanligvis er en god sammenheng mellom styrke og størrelse. To like høye menn som har  henholdsvis 40 og 60 kg muskelmasse likt fordelt på kroppen (bare tilfeldige tall), ville da ikke kunne være like sterke?

Den norske bryteren som ble verdensmester i bryting på 90-tallet (husker aldri det navnet), veide 50kg og han tok 150kg i benken. Vel og merke få repetisjoner, det var snakk om 1-3. Dvs. at hans relative muskelstyrke var på hele 3. Dette er enormt. Brytere er kjent fra før, de er ikke store i størrelse men uhyre sterke. Dette er fordi de nettopp trener 1RM-trening, eller annen trening som forbedrer nevromuskelær styring.

 

Jeg kan ikke uttale meg om dine to personer, jeg ga en beskrivelse på hvordan man kunne trene de to forskjellige metodene og hva som skjer med musklene. Men det er fullt mulig at de kan være like sterke. Jeg sier en ting: Aldri undervurder en bryter. Og/eller andre personer som driver med kampsport.

Lenke til kommentar
med naturlige proteiner mener jeg proteiner uten kosttilskudd, altså kun proteiner gjennom matvarer.

6317195[/snapback]

Slik det fungerer i dag er det lettere å isolere proteiner fra andre kilder enn å syntetisere dem. Det du da kjøper i ei bøtte er så naturlig som bare det, men de er ikke innpakket i store mengder karbohydrater og fiber.

 

Gymboka mi anbefaler 50-80g proteiner for en normal voksen mann, men dette er i minste laget om man skal bygge muskler.

 

Det er mange som ofte tenker på at de må ha i seg masse proteiner og dermed tar et måltid om dagen som er protein-spekket, som f.eks. melk/tunfisk/proteinshake/kylling. Det man må huske på er at kroppen ikke kan lagre aminosyrer i den formen vi kan nyttegjøre dem over lengre tid, så man må ha en jevn tilførsel av proteiner. Helst bør de fleste av måltidene hver dag inneholde en proteinkilde.

Lenke til kommentar
Snør på deg joggeskoa og kom deg ut i stedet. Mye mer givende i finværet.

6325414[/snapback]

finvær?

 

 

Var på Sats i dag og jogget på tredemølle, døde etter ca 8km i moderat tempo.

Hvor lang tid brukte du?

6325481[/snapback]

hmm, brukte vel en liten time med 5-10 minutter opp og nedvarming lagt inn i det tidsrommet.
Lenke til kommentar
:( Noen som kan trene ja, har nu innstilt treninga fram til man får kontrollert hva som er galt i rygg og skulderen min. Virker som den ene lange ryggstrekkeren ikke vil fungere fra mitten av rygg å opp, men heldigvis ska æ nu til en sånn manuel terapaut på mandag så får man vel låst opp muskelen eller hva det nå e som er galt.
Lenke til kommentar
Jeg skal begynne med 4x4 intervallen! Så veldig bra ut den artikkelen, om halvparten stemmer, er det kjempebra. Har dog bare 5 uker på meg da...

6326424[/snapback]

4x4 fra TN.no er den mest strålende intervallprogrammet jeg har vært bort i. Det som er fint med den, er at den i tillegg forbrenner fett også :) Den er jo forsket til det da :)

Endret av onyX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...