Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

De som gikk glipp av noe i går: http://tv.nrk.no/serie/min-idrett

Sinnsykt rått!

Håper han holder seg skadefri i lang tid fremover, da vil vi nok se mange nye rekorder :)

Syntes den ene dommeren drøyde litt lenge på det siste løftet hans ja.

Rart at det er tillat med menneskelige feil som det. Rart at det i det heletatt er mennesker som tar tiden og tar avgjørelser i slike situasjoner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja nettopp, derfor jeg skrev "1.5 KV eller hva det nå var", jeg husket bare ikke den eksakte inndelingen. :)

Da forstår jeg. Men de grensene er ikke absolutte, bare så det er sagt. Jeg løftet 1,25 ganger kroppsvekta mi i benkpress for noen måneder siden, men i det siste har jeg lagt på meg vekt på kroppen fortere enn på stanga, så nå er jeg ikke sikker på om jeg klarer 1,25 ganger kroppsvekta mi lenger, selv om jeg ikke løfter noe mindre. Vil det da si at jeg ikke var nybegynner, men har blitt det igjen? De fleste vil nok svare nei på det spørsmålet. Jeg ville bare illustrere at man ikke kan belage seg for mye på de grensene.

Lenke til kommentar

Her er en jente i min styrkeløfterklubb

Se på datoene og vektene, så ser man økningen på en dame.

For eks år for år.

Merk også at kroppsvekten er gått opp 5 kg.

Volum VS styrke? Det ligger faktisk noe i det (y)

Marthe Elverum, dette?

Sinnsykt rått!

Håper han holder seg skadefri i lang tid fremover, da vil vi nok se mange nye rekorder

Syntes den ene dommeren drøyde litt lenge på det siste løftet hans ja.

Rart at det er tillat med menneskelige feil som det. Rart at det i det heletatt er mennesker som tar tiden og tar avgjørelser i slike situasjoner.

På det nivået er ikke skader rent uvanlig. Tipper han kommer til å være langt fra skadefri, men håp heller han ikke får noen alvorlige skader.

Menneskelige feil? Dommeren gjorde jo bare jobben sin! Med IPF sine regler er det litt strengere regler for godkjent løft enn det er på gymmet. Han kommer nok uansett sterkere tilbake i Stavanger.

Lenke til kommentar

Vet han gjorde jobben sin, men det var vel to dommere?

Virket som om han ene var fornøyd, imens han andre holdt igjen litt lenger.

Jeg mener, det er snakk om tiendeler, å da kan en dommer fort avgjøre resultatet ved å holde igjen lenger for noen enn for andre.

Mente at det er rart det er mulig for så enkle og menneskelige feil, ikke at det faktisk var det som skjedde.

Får håpe det :)

Lenke til kommentar

Vet han gjorde jobben sin, men det var vel to dommere?

Virket som om han ene var fornøyd, imens han andre holdt igjen litt lenger.

Jeg mener, det er snakk om tiendeler, å da kan en dommer fort avgjøre resultatet ved å holde igjen lenger for noen enn for andre.

Mente at det er rart det er mulig for så enkle og menneskelige feil, ikke at det faktisk var det som skjedde.

Får håpe det :)

Det er 3 dommere. Mener det er slik at minst 2 må godkjenne løftet for at det skal gjelde.

Ja, det er ikke god tid. Det er vanskelig å dømme, men dommerne i VM er nok kvalitetssjekket. Men svikt kan jo skje, og da har man ofte en jury i bakhånd som kan gå inn og endre. Eller gi et nytt løft. Når jeg tenker meg om kan det ha vært litt svikt, siden de tydeligvis valgte å gi han et nytt løft.

Lenke til kommentar
En venn av meg har trent i ca 5 år, og han ligger på 60-65 kg i benkpress. Han må vel ha gjort noe feil? Han er rimelig tynn og har høy forbrenning, å blir alltid fly når folk som har trent i 1 år tar 80 kg i benk.

Som alle har skrevet allerede, høy forbrenning er det ingenting som heter, han spiser forlite og tipper han ikke kjører delosd/ progresjon heller i 6-12ukers-faser?

Så er det dette med teknikken da.

På de 5 årene ville han selv med RYP grunnprogram ha veid 100kg og løfta 150 i alle baseøvelser minst

Marthe Elverum, dette?

Jepp.

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål til jeg, og hvem er vel bedre å spørre enn dere treningsidiotene. :wee:

Hva er deres syn på anabole steroider? Er det utbredt i de miljøene dere trener i? Hva tenker dere om personer som bruker det? Har noen av dere brukt eller vurdert å bruke? Eller bruker nå, for den del.

Sjansen for at noen her inne innrømmer at man faktisk bruker er vel relativt liten, men men.

Kunne aldri tenkt meg å bruke det selv, fordi det går imot hele grunnen til at jeg trener (selvforbedring), og å begynne med dop går imot den personen jeg vil være.

Ellers gjør folk som de vil, men jeg blir nok skuffet over de som "gir opp" og begynner med AAS.

Jeg har lært av Rip at man skal dra albuene bakover ved knebøy (mens man fremdeles holder håndleddene rett), for å fjerne vekt fra dem og hjelpe til å bygge opp platformen du hviler stanga på.

.

Wat do?

Ser ut som KStar lærer bort high bar mens Rip lærer bort low bar?

Jeg syns hvertfall det er mye lettere å ha stabilt hvilepunkt for stanga med Rip sin metode (jeg løfter low bar)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lært av Rip at man skal dra albuene bakover ved knebøy (mens man fremdeles holder håndleddene rett), for å fjerne vekt fra dem og hjelpe til å bygge opp platformen du hviler stanga på.

.

Wat do?

Som Kevlar er inne på så er forskjellen stangplassering. Med low bar har du tommelen over stanga og drar albuene bak og opp for å lage ein god plattform.

Med high bar har du tommelen under stanga og albuene meir under den.

Med low bar er du avhengig av riktig plassering av armane for å unngå at stanga rullar av, men samtidig ikkje har dei rett under, sånn at dei tar vekt. Med high bar kan du strengt tatt

om du vil og framleis ha stanga på rett plass.

Noko variasjon vil det vere frå person til person, men generelt så blir det noko sånt.

Lenke til kommentar

En venn av meg har trent i ca 5 år, og han ligger på 60-65 kg i benkpress. Han må vel ha gjort noe feil? Han er rimelig tynn og har høy forbrenning, å blir alltid fly når folk som har trent i 1 år tar 80 kg i benk.

Har han trent for å bli sterk i benk i 5 år? i så fall gjør han noe feil.

Hvis han har man trent knallhardt for en idrett i flere år så er det ikke noe som sier at han må klare så-og-så mye i benk. Det beror veldig på hvilken idrett det er snakk om.

Høy forbrenning kan tyde på at det må spises mer (da forbrenningen egentlig ikke er så veldig mye høyere), MEN det er nok ikke matinntaket som er det enkleste å justere på. Det er heller aktivitetsnivået som har skylden. Hvis man har lopper i blodet og liker å bevege på seg så er vektoppgang vanskelig hvis man ikke har fokus på hva man putter i seg. For en liten spjæling som trener hver dag er det langt vanskeligere å gå opp i vekt enn for en normalt til kraftig bygd person som løfter vekter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har han trent for å bli sterk i benk i 5 år? i så fall gjør han noe feil.

Hvis han har man trent knallhardt for en idrett i flere år så er det ikke noe som sier at han må klare så-og-så mye i benk. Det beror veldig på hvilken idrett det er snakk om.

Høy forbrenning kan tyde på at det må spises mer (da forbrenningen egentlig ikke er så veldig mye høyere), MEN det er nok ikke matinntaket som er det enkleste å justere på. Det er heller aktivitetsnivået som har skylden. Hvis man har lopper i blodet og liker å bevege på seg så er vektoppgang vanskelig hvis man ikke har fokus på hva man putter i seg. For en liten spjæling som trener hver dag er det langt vanskeligere å gå opp i vekt enn for en normalt til kraftig bygd person som løfter vekter.

2 Muskelgrupper pr dag, 4 dager i uka. Kjenner god fremgang på benk som jeg har Man og Tir, skråbenk Tor og Fre.

Endret av _Pioneer_
Lenke til kommentar

.

Wat do?

Som nevnt tidligere lavstang vs høystang. Nysgjerrig: Hvilken av delene kjører du selv?

Som Kevlar er inne på så er forskjellen stangplassering. Med low bar har du tommelen over stanga og drar albuene bak og opp for å lage ein god plattform.

Med high bar har du tommelen under stanga og albuene meir under den.

Med low bar er du avhengig av riktig plassering av armane for å unngå at stanga rullar av, men samtidig ikkje har dei rett under, sånn at dei tar vekt. Med high bar kan du strengt tatt kutte ut armane om du vil og framleis ha stanga på rett plass.

Noko variasjon vil det vere frå person til person, men generelt så blir det noko sånt.

Grunnleggende negativ til anabole steroider, og andre veksthormoner for den saks skyld. Jeg trener for bedre helse, mer funksjonalitet, for å unngå skader (jeg er beinskjør), og ikke minst fordi det bedrer selvfølelsen min. Ingen av grunnene til at jeg trener er forenelige med doping av noe slag. Jeg elsker å pushe meg, og jeg ville ikke trivdes med tanken på at det var steroider, og ikke meg selv, som fikk meg dit jeg var. Det er en del som bruker det i området her, ingen av de er oppsiktsvekkende schvære, men likevel. Jeg tenker ingenting om de som enkeltpersoner, mer hele problematikken som en enhet. Det er individer i alle grupper, så jeg dømmer ingen av dem med mindre de har vært bisch i powerracken elns.

Når det kommer til hva andre gjør, er jeg litt ambivalent. I utgangspunktet bryr jeg meg ikke, treneren min doper seg som en belgisk okse, men så lenge han gjør jobben sin med meg så why give a fuck. Likevel ser materialisten i meg hvor dyrt det er for samfunnet med individene som blir skadet for livet av sterioder og andre dopingmidler. Hos faren min utløste det schizofreni etter flere års bruk, og jeg ser jo hvor stor prosentandel av "bolegjengen" hans som går på NAV som følge av (1) utterly fucked up psyke (2) store helseproblemer. Dette er dog noe som irriterer meg på generell nave-basis, men det er likevel et relevant poeng for meg.

Nå er det jo gjerne ikke slik at man bare begynner på en kur og blir shvær over natta. Det er nok mye arbeid bak det også. Men jeg skjønner poenget ditt.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg tenkte ikke engang på det.

Som nevnt tidligere lavstang vs høystang. Nysgjerrig: Hvilken av delene kjører du selv?

For å være helt ærlig så vet jeg ikke. Jeg prøver å få stanga så lavt plassert som mulig, men jeg føler ikke at det er lavt nok til lavstang. Jeg skal få filmet knebøyen min neste gang, jeg, så kan dere se og kritisere. :)

Endret av Broseph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...